Sinoć je na spektakularan način u Zagrebu otvoren Grand Casino Admiral, najveći kasino u Hrvatskoj. Investitor, grupacija Novomatic, nekadašnju je Namu na Vrbanima pretvorena je i u luksuzni hotel s četiri zvjezdice u kojemu je na raspolaganju 45 soba.
Do novog hotela u Zagrebu svoj je put pronašao i jedan sasvim poseban gost. Niki Lauda, legendarni vozač Formule 1 a danas šef momčadi Mercedes AMG Petronas Motorsport ambasador je marke Novomatic pa je tako stigao i do Zagreba kako bi prisustvovao otvorenju novog hotela u sklopu kojeg je i najveći kasino. Za one mlađe, spomenimo samo kako je riječ o trostrukom prvaku Formule 1, jedini vozač koji je titule uzimao u bolidima Ferrarija i McLarena, dvije najuspješnije momčadi oktanskog cirkusa. Ostaje zapamćena i teška nesreća u kojoj je zamalo poginuo u Ferrariju vozeći Grand Prix na Nürburgringu. Ovo, kako je odmah spomenuo, i nije prvi puta da je Lauda u Zagrebu, no od posljednjeg je posjeta prošlo već dosta vremena, no neće skrivati svoje mišljenje o Hrvatskoj - lijepa zemlja s prekrasnim morem.
Hamiltona žele zadržati
Jasno, dolazak vozača koji je obilježio cijelo jedno razdoblje najvećeg svjetskog automobilskog natjecanja, očekivao se danima, interes je medija bio velik. No, na to je austrijski automobilistički as i navikao te se među novinarima vrlo brzo snašao praktično sam počevši tiskovnu konferenciju nakon koje su, koliko je gust raspored dopuštao, uslijedili zasebni intervjui s odabranim hrvatskim medijima među kojima je bio i Večernji list.
Počeo je s trenutnim poretkom tekuće sezone Formule 1.
– Vjerujem da znate kako smo kao momčad u vodstvu, do kraja moramo gledati da sve utrke završimo i sve bi moralo biti u redu. Iako, ove sezone naš bolid nije bio toliko efikasan na stazama poput Budimpešte. Tako da je dobro da smo razliku napravili u početku, Red Bull je sada nakon lošeg starta u poziciji da lovi pobjede. Vjerujem i u Lewisa Hamiltona, on ima nešto teži zadatak, no mislim da će i s njim na kraju sve proteći u redu.
Logično je pitanje bilo tko je za njega najbolji vozač Formule 1, danas i općenito?
– Lewis Hamilton najbolji je vozač svoje generacije, kao što je Schumacher svoje, tako bi to trebalo gledati. A činjenica je kako mi ove godine Lewisu nismo dali najbolji automobil no on je to svojim kvalitetama, agresivnošću, nadoknadio. Koga bih uzeo ako ne bih imao Hamiltona? Pa nema nekog smisla odgovarati na to pitanje, mi Hamiltona imamo i namjeravamo produžiti suradnju koja ionako već uspješno traje neko vrijeme. Pregovaramo s njim na kraju sezone i učinit ćemo sve da ga i zadržimo.
Tajna je u momčadskom radu
Čini se kako Formula 1 ne može bez dominantne momčadi. Ove ste sezone to vi.
– Naša je tajna momčadski rad. Velika smo momčad, nekih 1100 ljudi gdje se polovica brine o motoru a druga polovica o automobilu. Ako nemate potpunu predanost svakoga u toj momčadi tada je teško očekivati velike uspjehe. Uspostava takvog timskog duha naša je glavna odlika zbog koje pobjeđujemo. Pa i za mene je vođenje momčadi jedno sasvim novo i drugačije iskustvo. Kada sam vozio, sve što sam morao je tjerati sebe i svoje mehaničare do kraja, sjesti u automobil, pritisnuti papučicu gasa i nastojati biti što brži. I tada je sve ovisilo o meni. Sada svi oko mene i ja sam moraju biti momčadski igrači, svi moraju gledati u jednom smjeru kako bi momčad na kraju i bila uspješna.
Gotovo kao pravilo svake se sezone najavljuju nove izmjene u pravilniku kako bi se povećala sigurnost vozača. Što mislite o toj odluci, već ste je više puta do sada kritizirali?
– Jesam. Apsolutno ne podržavam uvođenje stvari poput haloa. Formulu 1 nikada ne možete učiniti u potpunosti sigurnom. Halo koji je najavljen da će se postaviti kao dodatna zaštita vozača u kokpitu nije nešto što me veseli, dapače, u potpunosti sam protiv toga. To je sasvim sigurno pogrešna odluka koja neće dobro utjecati na sport i njegovu popularnost. Treba se pomiriti s tim kako je to sport brzine pa je samim time i opasniji od drugih sportova. Naprosto, na stazi se vozi 350 km/h pa je normalno kako ima i rizika, ako se previše posvećujete sigurnosti, gubite na atrakciji.
S Huntom mu je bilo najbolje
Danas je i doba elektronike, kako u bolidima, tako i u privatnim životima vozača. Kolika je to razlika u odnosu na vrijeme kada ste vi vozili?
– Društvene mreže su činjenica, morate ih respektirati, prihvatiti da postoje i to je sve. Ne treba od njih raditi preveliku filozofiju. Što se bolida tiče, današnji su auti lakši za vožnju nego u moje vrijeme, jer su na ovaj ili onaj način bolidi i znatno reguliraniji nego u moje vrijeme. No, ako pogurnete bolid i sebe do kraja, tada vidite da se zapravo radi o u potpunosti istom poslu kao i prije 30-40 godina.
Kakav je odnos s novim vlasnicima Formule 1?
– Vrlo sam njima zadovoljan, usko surađujemo, vjerujem kako će uskoro nastupiti i neke promjene naprosto iz razloga što novi vlasnik donosi i novi pristup. Vidjet ćemo.
Lauda je s čak neočekivanim entuzijazmom progovorio o mogućnosti da jednog dana za volan Formule 1 sjedne neka djevojka.
– Čemu emancipacija? Svjedoci smo kako se danas žene sve više i sve uspješnije uspijevaju izboriti za svoje mjesto u društvu, u biznisu. Zašto tako ne bi bilo i u automobilskom sportu? Ako se pronađe žena koja vozi brže od današnjih muškaraca, tada ne vidim razloga da i sjedne za volan.
Nedavno se u medijima pojavila informacija kako ste bili spremni otkupiti svoju nekadašnju tvrtku avioprijevoznika.
– Da, bila se otvorila prilika, no ništa od toga jer je tvrtku kupila Lufthansa. Bih li se opet bavio avionima? Da, ako se ukaže slična prilika, poput ove o kojoj govorite.
U Hrvatskoj će se sljedeće godine po prvi puta voziti utrka World Rally Championshipa. Mislite li da nam možda treba i utrka Formule 1?
– Morate dobro procijeniti. Jasno je koliko bi to značilo za turizam, pogotovo kod vas koji ste po njemu i poznati, ljudi su jako fini, imate prelijepo more za razliku od Austrije! Bez sumnje kako bi tako nešto Hrvatskoj donijelo ogroman publicitet. Trebate vidjeti i koliko bi vam novca donijelo, jer isto je to tako i investicija iznimno velika, bilo da se radi o izgradnji sasvim nove staze ili ako biste možda odlučili da utrku napravite u gradu. Također je i organizacija takvog događaja poput utrke Formule 1 ogromna odgovornost obzirom o kakvom se sportu radi. Sve je na vama da procijenite, vrijedi li vam potrošiti toliki novac ili ne.
Čini nam se kako je najbolji film o utrkama koji je ikada snimljen Rush, gdje se rekreira rivalstvo vas i Jamesa Hunta. Što vi mislite o tom filmu, kako je ispao, je li na ispravan način prikazano vaše rivalstvo, čega se najradije sjećate iz tog doba? Vi i James Hunt bili ste i najbolji prijatelji.
– Sada je od toga prošlo doista puno vremena, no moram reći kako je unatoč teškoj nesreći koju sam imao to bilo jedno dobro vrijeme. U tom filmu zapravo vidite sve, i napravljen je zbog toga, te sezone. Iznimno je točan, a i sam sam bio dio ekipe koja ga je radila. Rado se sjetim Jamesa Hunta, doista. Imali smo jedno sjajno prijateljstvo.
Protiv koga ste se najviše voljeli natjecati kada ste i sami vozili bolid Formule 1?
– Hunt! Samo James Hunt, bio je doista sjajan vozač.
Dragi novinaru, Lauda nije šef momčadi Mercedes, Toto Wolf je šef momčadi. Lauda je samo savjetnik.