Hrvatsko gospodarstvo zaradit će od 940 milijuna kuna do 1,9 milijardi kuna od Europskog nogometnog prvenstva koje danas počinje u Poljskoj i Ukrajini, ovisno o uspjehu reprezentacije. Svaka utakmica vatrenih na prošlom je Euru 2008. hrvatskoj ekonomiji donijela 42 milijuna eura (315 milijuna kuna), izračunali su ekonomisti Mastercarda.
Tko sve ima koristi
Očekuje se da ni ovoga puta potrošnja neće značajno podbaciti, osobito ako se zna da su Hrvati ludi za nogometom i žale dati posljednje novce da uživanje u nogometnim uzbuđenjima. Hrvatska će, dakle, odigrati najmanje tri utakmice u skupini, što bi našoj ekonomiji koja grca u recesiji moglo donijeti spasonosnu injekciju od 945 milijuna kuna. Ako pak, odemo do kraja – šest utakmica donosi 1,9 milijardi kuna! Na EP-u u Austriji i Švicarskoj Hrvatska je odigrala četiri utakmice, što je donijelo 1,2 milijarde kuna.
Najvećoj zaradi mogu se nadati kladionice, pivovare, ugostitelji, prodavači televizora i gadgeta, dućani koji prodaju dresove i suvenire sa znakom HNS-a, telekom operatori, Croatia Airlines, HŽ i putničke agencije. Jedini u gubitku mogao bi biti turizam, osobito kada se zna da će mnogi od naših najvjernijih gostiju – Nijemci i Talijani – umjesto Jadrana u lipnju izabrati Poljsku i Ukrajinu.
Tema za slaganje
Pozitivan učinak na gospodarstvo možemo očekivati povećanom potrošnjom, no hoće li se zbog nogometa zabušavati na poslu?
– Ne slažem se da su hrvatski zaposlenici lijenčine koje čekaju bilo koju prigodu kako se manje trudili. Takvih sigurno ima, ali oni čine malu proporciju radne snage – kaže Zvonimir Galić s Odsjeka za psihologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu i dodaje:
– Ako su još i nogometni zaljubljenici, uzimat će slobodne dane ili izostajati zbog nepostojećih bolesti. No, sumnjam da će organizacije imati veće štete jer takvi ionako nisu u skupini marljivih radnika. Prvenstvo bi moglo imati povoljan učinak na opću atmosferu, dodaje Galić, stručnjak za psihologiju rada.
– Na neko vrijeme pružit će nam odmak od loših vijesti. Dobre ekonomske vijesti vjerojatno ne možemo uskoro očekivati pa trebamo iskoristiti svaku priliku kako bi se popravila atmosfera na poslu. Nogomet bi mogao biti jedna od rijetkih tema o kojoj se zaposlenici i poslodavci slažu u doba krize – tvrdi stručnjak.
Ali pošto uspjeha neće bit, možete molim napisati koliko će nas na kraju ta "senzacija" koštati?