SUDBINA BRODOGRADNJE

Sudbina brodogradnje: Polančec priznao višak radnika!

05.11.2008.
u 16:08
Pogledaj originalni članak

Vladina retorika o brodogradnji ubrzano se mijenja. Premijer, koji je HRT-ovu Dnevniku plus potkraj rujna kazao kako “nijedan radnik u brodogradnji neće ostati bez posla zbog ulaska u EU”, više to ne naglašava, a potpredsjednik Polančec otvoreno govori o otpuštanjima.

Više nema klauzula
– Na žalost, više nema mogućnosti socijalnih klauzula koje bi prilikom prodaje brodogradilišta jamčile ostanak svih zaposlenih u određenom roku, ali će država učiniti sve da ih ostane što više, a da se eventualni višak zbrine prema postojećim propisima – rekao je Polančec na ovotjednoj konferenciji o socijalnom dijalogu u metalskoj industriji.

Kroes: Hrvatskim brodogradilištima jednaka pravila kao poljskima!

Premijer Sanader nije trebao reći da nitko neće biti otpušten, već da nitko neće biti ostavljen na cjedilu, kaže jedan ekonomski analitičar, ali kako je Europska komisija ponovno podsjetila Hrvatsku na kašnjenje s obvezama u brodogradnji, više nije trenutak za nijanse. Europska komisija traži da se za 40 posto smanje korišteni kapaciteti brodogradilišta.

Vlada je predložila smanjenje ukupnih kapaciteta 26 posto. Zahtjev Europske komisije smatra se drastičnim, ali u Vladi kažu kako to ne znači da samo Uljanik ima šanse za opstanak. Koji se kapaciteti režu i za koliko, mora se znati prije raspisivanja natječaja za privatizaciju.

Natječaji bi trebali biti objavljeni sredinom studenoga. Iako će kasniti, odluka o smanjivanju kapaciteta zapravo je vrlo blizu. Dugovi brodogradilišta bankama popeli su se na 8,5 milijardi kuna.

Država bi ih rado prebacila na buduće kupce, no to će teško ići. Ako bi se išlo na restrukturiranje brodogradnje, što je Europska komisija ocijenila kao nerealno, država bi u idućih 12 godina trebala tome dodati još 22 milijarde jamstava i ‘živi’ novac za ulaganje u obnovu.

Nema vremena
U vrijeme kad je vrlo teško doći do novih kredita, kad i znatno profitabilnija brodogradilišta smanjuju kapacitete, a brodari trpe gubitke zbog pada vozarina, Vlada više nema mnogo vremena za odgađanje teških odluka.

Pogotovo budući da mora vući poteze koji će zaštititi ukupnu nacionalnu ekonomiju, pri čemu je neizbježno rezanje mnogih stavki u državnom proračunu, čak i neovisno o tome što traži EK.


Činjenice o našim škverovima

Dugovi - oko 8,5 milijarda kuna, više od milijardu eura, iznose dugovi brodogradnje koje bi država rado prebacila na kupce

Nerealno - za restrukturiranje bi bilo potrebno oko 22 milijarde kuna novih državnih jamstava i ‘živi’ novac za obnovu

Naputak - Europska komisija procjenjuje da bi Hrvatska morala smanjiti brodogradilišne kapacitete 40 posto

Odluka - za koliko i gdje rezati kapacitete, trebalo bi odlučiti prije nego što se raspišu natječaji za privatizaciju

Pogledajte na vecernji.hr