ZA-PRAVO

“Sukob interesa” - politička psovka

25.04.2008.
u 19:00
Pogledaj originalni članak

Malo je sintagmi toliko često – i toliko nedomišljeno – javnogovorno korišteno kao “sukob interesa”. Postalo je to ritualnom političkom psovkom, popularnim diskvalifikacijskim obrascem u političkim raspravama (od lokalnih lovačkih društava do najviših zagrebačkih brežuljaka). I površan pogled na svakidašnje zbivanje javnosti neprijeporno upućuje na to da ima dobrih razloga za opetovano spoticanje o problem koji sintagma označuje, šteta je, međutim, što do spoticanja uglavnom dolazi zbog nepoznavanja njezina navlastitoga značenja.

Načelno, riječ je o sintagmi utemeljenoj u liberalnome svjetonazoru, u pretpostavci da se društvena dinamika sastoji u interesnim sukobima – pri čemu je svaki subjekt nositelj vlastita, pojedinačnog interesa. Onaj sukob o kojemu se gotovo papagajski priča jest sukob interesa unutar jedne osobe (ili ustanove) s očitom posljedicom: interesna je pozicija takva (unutrašnje interesno razdiranoga) subjekta izvanjskome svijetu jednostavno nejasna.

Takva neprepoznatljivost izaziva komunikacijsku nesigurnost, tj. interesno smušeni subjekt ne zadovoljava temeljni komunikacijski uvjet iskrenosti; okolina je neprestance u dvojbi s obzirom na njegovu motivaciju za djelovanje. Takve se dvojbe, naravno, množe u situaciju u kojoj i zakonsko reguliranje odslikava rečenu nedomišljenost.

Primjerice, i postojeći (a, čini se, i predloženi) zakon zabranjuje poklone funkcionarima vrednije od nekoliko stotina kuna, ali ne i to da se nekom kandidatu ekskluzivno osigura zamašan medijski prostor baš uoči izbora, ne vidi sukob interesa u tomu što gradonačelnici koji su ujedno i zastupnici u Saboru sami o sebi odlučuju, itd.

Dio nejasnoća nastaje naprosto stoga što se ne razumije da je značajan aspekt problema komunikacijske (a onda i moralne) naravi; percepcija utječe na uvjerljivost javnoga govornika. Zbog toga se u pristojnijim sredinama već odavno uvriježila obveza svakoga tko prosuđuje druge da sam, unaprijed, deklarira sve ostale eventualne odnose s onima koje prosuđuje (primjerice: ugledan će profesor, poznat po strogome ispitivanju, imati ipak poteškoća u akademijskoj zajednici ako visoko ocijeni vlastitoga sina ili kćer ma kako dobri studenti oni inače bili). Bez toga i posve ispravna stajališta o drugima mogu biti zasjenjena sumnjom u neobjektivnost.

Hrvatska je već doživjela oca koji je svojem potomku povjerio sigurnost nacije ili onoga koji je – na najvišem sudu – presuđivao svojem sinu, i mnoge slične epizode. Ovih se dana suočavamo s novom verzijom starih nerazumijevanja. Predsjednik saborskoga Odbora za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost ne smatra da bi ga višegodišnji sukob (uključujući i sudski spor) s Pukanićem trebao, barem, navesti na to da sam naznači ova ograničenja svoje osobne pozicije (koja se, dakako, ne odnose na moguće pritiske na sud, nego na sumnju u objektivnost rečenih istupa).

Nije to učinila ni pra-Baba koja je, kao aktivistica, glasno (dijelom i s dobrim razlozima) zagovarala poziciju supruge čovjeka za kojega je rekla da ga želi uništiti – što je javno znano (činjenica da je taj iskaz objavljen na nezakonit i nemoralan način, na žalost, ne mijenja percepciju). Mnogi od onih koji osobno znaju Ranka Ostojića vjeruju u njegov moralni integritet i u razumnost njegova stajališta, no osobno poznanstvo nije relevantan čimbenik javne rasprave. Upravo su stoga (mnogo preciznija) pravila javnih raspri itekako potrebna, jer bez toga one gube racionalni temelj.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr