KVAROVI Svake godine gotovo 300.000 automobila registriranih u Hrvatskoj ne uspije proći redovni tehnički pregled

Svaki peti automobil ne prolazi tehnički pregled

20.01.2009.
u 09:36
Pogledaj originalni članak

Neispravno je gotovo 300.000 automobila na hrvatskim prometnicama! Naime, na tehničkom pregledu padne svaki peti automobil. Ranije je situacija bila i gora - na godišnjem tehničkom pregledu ne bi zadovoljio svaki četvrti osobni automobil registriran u Hrvatskoj.

Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, registriranih osobnih vozila 2006. je bilo 1,412.698, a od toga ih je 59.958 registrirano prvi put, što znači da su se tek ove godine morali pojaviti na tehničkom pregledu.

Lani je zabilježeno 1,491.127 registriranih osobnih vozila. Iako je prva pomisao da je za loše rezultate kriv ekotest, odnosno ispušni plinovi, pokazalo se da ekotest nije glavni problem. Automobili na tehničkom pregledu najčešće padaju zbog - svjetala.



- Greške koje se na tehničkom pregledu uočavaju, najčešće su na svjetlosnoj opremi, zatim na kočnicama. Tek nakon toga problem je u ispušnim plinovima, što se otkriva na ekotestu - objasnio nam je Zoran Kalauz iz Centra za vozila Hrvatske.

Centar za vozila Hrvatske već nekoliko desetljeća prati tehničke preglede, te najčešće greške uočene na automobilima. Od ukupno 1,706.537 vozila (1,335.588 osobnih automobila) pregledanih u 2007. godini, njih 18,15 posto bilo je neispravno.

U prvih šest mjeseci 2008. na tehničkom pregledu palo je 20,49 posto od ukupno pregledanih 917.086 vozila.Auti koji ne zadovolje na tehničkom pregledu obično ne padnu samo zbog jedne stvari, već im, u prosjeku, utvrde tri greške. Najveći broj grešaka utvrđen je kod svjetala i žmigavaca, zatim na kočnicama, pa pri ekotestu (problemi kod 4,85 posto vozila). Pri provjeri kočionog sustava, osobne automobile muči nejednolika kočna sila, ali i loše “hvatanje” parkirne kočnice, kao i kočni cilindri.



Nakon ekotesta, slijede nedostaci na ovjesu i kotačima, pa manjkava oprema vozila. Motor je na petom mjestu, a slijede problemi na karoseriji, pa stakla i uređaj za upravljanje. U izvještajima su često i problemi s bukom.

Iako nam se čini logičnim da bez tablica nemate što tražiti u stanici za tehnički pregled, 379 puta na tehničkom su se pregledu vozači pojavili bez registarskih pločica. Pokidane manžete često su bile razlog “pada”, kao i neispravna truba. Mnogi automobili imaju problema s korozijom, a česte su i potrošene gume, oštećeni vjetrobrani i retrovizori.Iako su vozači ljutiti kad ih vrate s tehničkog pregleda, njegov je smisao otkriti kvar koji bi mogao prouzročiti nezgodu.



Redovno servisiranje i održavanje vozila najbolji je način da automobilu osigurate prolazak na tehničkom pregledu. Neposredno prije pregleda, sami možete provjeriti rade li žarulje na svim svjetlima, u kakvom je stanju obvezna oprema, drži li ručna kočnica... I još jedna bitna stvar - prije odlaska na tehnički pregled operite automobil.


Koliko košta tehnički pregled

Tehnički pregled za osobni automobil stoji 141,23 kn + naknada za ekotest. Iznos koji valja dati za ekotest ovisi o vrsti motora. Vlasnici dizelaša ekotest plaćaju 94,95 kuna, oni čija su vozila bez katalizatora 49,07 kuna, dok ekotest za benzinske automobile s katalizatorom stoji 92,16 kuna. Ako je vaše vozilo proglašeno neispravnim pa ponovno morate na tehnički pregled i ako to učinite u roku 10 radnih dana, naknadu nećete trebati ponovno platiti. Ako je vaše vozilo palo na ekotestu, prvi ponovljeni ekotest u roku 10 radnih dana zaračunat će se u iznosu od 50 posto početnog iznosa pune naknade.


Ne zaboravite!

Na tehnički pregled valja se uputiti s nekim dokumentima. Kako se ne biste kući vratili neobavljena posla, ne zaboravite da vam treba:
- osobna iskaznica vlasnika
- knjižica vozila
- prometna dozvola vlasnika
- stara polica osiguranja (zbog bonusa)
- u slučaju prijenosa boniteta s drugog vozila - kupoprodajni ugovor
- u slučaju oslobođenja od cestarine potvrda o invalidnosti ili vojna potvrda o invalidnosti


Dotrajali dijelovi ovjesa

Stara i dotrajala vozila znaju imati popucane elemente ovjesa. Vlasnici ih “krpaju” svakvim metodama, no jedino je ispravno rješenje otići serviseru da zamijeni dotrajale dijelove. Primjerice, na tehnički je pregled vozač dovezao automobil sa slomljenim prednjim oscilirajućim ramenom, što se moglo dogoditi zbog dotrajalosti ili snažnijeg udarca kotačem u prepreku. Takvim vozilom vozač teško može držati smjer na cesti.Drugi je primjer pokidana manžetna, što je također popriličan kvar. Ako se vlasnik s njom vozi dulje vrijeme, površina kočnih elemenata je masna, pa taj kotač ne koči.

Pogledajte na vecernji.hr