STIŽU PROBLEMI?

Znanstvenici su upozorili da bi globalno zatopljenje moglo značiti nevolje za zrakoplove

Foto: Reuters/Pixsell
Zrakoplov Lamia
Foto: Ivo Čagalj/PIXSELL
19.08.2015., Kastela - Zrakoplov u zraku uoci slijetanja na pistu u Resniku. Photo: Ivo Cagalj/PIXSELL
14.07.2017.
u 07:20
Posebice se teškoće mogu pojaviti tijekom toplinskog vala.
Pogledaj originalni članak

Rast temperatura zbog globalnog zatopljenja otežat će polijetanje zrakoplova u sljedećim desetljećima, glasi upozorenje autora američke studije, objavljene nekoliko tjedana nakon prisilnih prizemljenja zrakoplova u Arizoni zbog velikih vrućina.

Znanstvenici upozoravaju da će, nastave li emisije štetnih plinova rasti nesmanjenim intenzitetom i zagrijavati planetu, spremnici za gorivo i teret u pojedinim zrakoplovima za najtoplijih dana morati biti smanjeni i do četiri posto.

U najtoplijim dijelovima dana, 10 do 30 posto potpuno opterećenih aviona morat će smanjiti količinu goriva i tereta, odnosno broj putnika ili pričekati niže temperature, pokazala je studija objavljena u časopisu Climatic Change.

"Ograničenje težine može stvoriti znatan trošak zrakoplovnim kompanijama i utjecati na njihovo poslovanje diljem svijeta. Što prije klima bude uključena u planove leta na srednje i udaljene destinacije, to će napori na prilagodbi biti učinkovitiji", rekao je Ethan Coffel, glavni autor studije sa sveučilišta Columbia.

Smanjenje težine zrakoplova za četiri posto moglo bi značiti 12 ili 13 manje putnika na prosječnom zrakoplovu koji danas broji 160 sjedala.

Kako se zrak zagrijava, postaje sve rjeđi i krila generiraju sve slabiji uspon. Ovisno o čimbenicima, kao što su tip zrakoplova i duljina staze, natovareni zrakoplov možda neće moći sigurno poletjeti ukoliko temperature previše porastu.

Posebice se teškoće mogu pojaviti tijekom toplinskog vala. Studija predviđa da će godišnja maksimalna dnevna temperatura do 2080. u zračnim lukama diljem svijeta porasti od četiri do osam Celzijevih stupnjeva (od 7,2 do 14,4 stupnjeva Farenheita).

Koautor studije i klimatolog sa sveučilišta Columbia Radley Hortonom smatra da bi takav učinak donekle mogli ublažiti novi dizajn motora ili tijela aviona, kao i dulje piste.

Drugi istraživači već su ranije upozoravali da klimatske promjene mogu povećati opasne turbulencije i vjetrove, kao i produljiti vrijeme putovanja. Zbog rasta razine mora, neke su velike zračne luke već suočene s prijetnjom plavljenja, pokazala je studija objavljena u četvrtak.

Zbog ekstremnih temperatura, od rekordnih 49 stupnjeva Celzija, odnosno 120 stupnjeva Fahrenheita, American Airlines bio je 20. lipnja prisiljen otkazati ukupno 43 leta prema zračnoj luci Phoenix Sky Harbor odnosno iz nje.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 4

HA
hacker
21:36 17.07.2017.

Treba ozbiljno razmisliti o velikim prekooceanskim putničkim brodovima jedrenjacima koji bi mogli zamjeniti prekoocenaske letove aviona.

ST
stargate
17:48 25.07.2017.

Nekoliko sam puta dozivio vrlo zbrinjavajucu turbolenciju I to sa recimo airbus A380 sto su ipak veliki I moderni,znam da Kinezi imaju u planu prugu za brze vlakove of 300 plus k/h preko Rusije za Europu ali sa danasnjim terorizmom neznam dali je to pametno,,

NE
Nepokolebljiv
11:17 31.07.2017.

Jedino poremecena osoba moze govoriti o ugljicnom dioksidu kao stetnom plinu jer CO2 je prva i najvaznija karika u lancu prehrane svega zivog na ovoj planeti! Ako je hrana stetna onda molim te "znanstvenike" da u kategoriju stetnih tvari uvrste i majcino mlijeko!