Danas, kada je u fokusu održivost i usklađivanje sa zelenom politikom, uspješne tvrtke su upravo one koje svoju strategiju razvijaju u smjeru kružnoga gospodarstva, ali i koje su postale i dobri primjeri pozitivne prakse u održivosti i očuvanju okoliša. Jedna od tvrtki koja je pionir na ovome području upravo je Atlantic Grupa, čiji je prepoznatljiv brend Donat već 115 godina glavni proizvod za očuvanje uredne probave, a dolazi iz prirodnih izvora u Rogaškoj Slatini u Sloveniji.
Učinci ljekovite vode iz Rogaške Slatine na probavni sustav koriste se više od 400 godina, a čak su je i na bečkom dvoru smatrali vrijednim lijekom. Do danas su otkrivene brojne funkcionalne tegobe probavnog sustava koje Donat dokazano učinkovito rješava, a isto tako je dokazano da pomaže u očuvanju uredne probave. I stoga, da bi Atlantic Grupa, koja odgovorna za zaštitu ovog prirodnog izvora, bila dorasla ovome ozbiljnom zadatku, valjalo je planirati i u praksu sprovesti strategije koje su u skladu s očuvanjem okoliša i ovako vrijednog ljekovitog resursa.
Upravo zato, ali i povodom obilježavanja 115 godina postojanja Donata, razgovarali smo s Darjom Teržan, izvršnom direktoricom poslovnog područja Donat, Atlantic Grupe.
Voda Donat crpi se iz prirodnog izvora. Kako stoji kakvoća ove mineralne vode u odnosu na ostale izvore mineralnih voda? Kada su provedena testiranja kojima se Donat rangirao na svoju poziciju?
– Istina je da Donat u svjetskim razmjerima potječe iz potpuno prirodnog i jedinstvenog izvora. Izvire samo na jednome mjestu na svijetu, u Rogaškoj Slatini u Sloveniji. Na prvome mjestu želim istaknuti da se Donat, iako ulazi u kategoriju prirodnih mineralnih voda, ističe po visokoj mineralizaciji i posebnom sastavu minerala koji mu daju jedinstvenu funkcionalnost. Upravo zbog toga se Donat pozicionira kao stručnjak za urednu probavu jer zdravlje i dobrobit proizlaze iz probavnog sustava. Kao ključnu komponentu naše robne marke ističemo preventivnu brigu o zdravlju probave i time cjelokupnog tijela.
Ove godine se održava 115. obljetnica Donata. Možete li u kratkim crtama reći na koje smjernice u poslovanju ste posebno ponosni u Atlantic Grupi? Jeste li na neki način posebno obilježili ovu obljetnicu?
– Naravno, 115. obljetnicu Donata pamtit ćemo po tome što je na krovu naše punionice u Rogaškoj Slatini u Sloveniji postavljena dosad najveća solarna elektrana Atlantic Grupe. Radi se o jednoj od najvećih privatnih investicija posljednjih godina na ovom području, kojom Donat nadograđuje sve do tada izvedene aktivnosti vezane uz osiguranje održivosti. Tim smo povodom organizirali poseban događaj, na kojem su sudjelovali i slovenski ministar za okoliš, klimu i energiju, mag. Bojan Kumer, mag. Branko Kidrič, načelnik Općine Rogaška Slatina te drugi važni gosti. Želim također istaknuti činjenicu kako će ova nova solarna elektrana nazivne instalirane snage 974 kWp proizvoditi 1,01 GWh godišnje, što je dovoljno za opskrbu cca 350 kućanstava ili manjeg naselja. Na lokaciji će biti i dvije punionice za električne automobile koje će se puniti solarnom energijom. Ponosni smo na ovaj postignuti uspjeh, jer na taj način trasiramo svoj put prema održivoj budućnosti.
Kada ste krenuli u smjeru održivog poslovanja i kružnoga gospodarstva? Jeste li bili pioniri u tome u ovome dijelu Europe? Zapravo, što za Atlantic Grupu znači „održivo poslovanje“?
– Održivost je već više od desetljeća sastavni dio poslovne strategije Atlantic Grupe i važan je aspekt našeg poslovanja, koji ostvarujemo na razini proizvoda, okoliša i društva. Navest ću samo dvije referentne točke koje potvrđuju da Atlantic Grupa ozbiljno razmatra i provodi održive prakse: na razini Grupe imenovan je odbor za održivost koji postavlja korporacijsku ESG strategiju s odgovarajućim pokazateljima, a na razini pojedinca je na raspolaganju „zeleni telefon“ za inicijative zaposlenika. Također, Donat kao brend sa 115-godišnjom tradicijom i kao dio Atlantic Grupe, postavlja visoke standarde za održivi razvoj. Naši strateški ciljevi i korporativna kultura potiču ekonomske učinke te okolišnu, društvenu i etičku odgovornost. Svoje napore na tim područjima transparentno smo prikazali u okviru prvog samostalnog izvješća o održivosti Donat brenda koje objavljeno 2022. godine, u kojem su transparentno prikazani održivi ciljevi, aktivnosti i rezultati na četiri ključna stupa: ljudi, proizvodi, okoliš i upravljanje.
Donat dolazi iz prirodnog izvora. Na koji način kontrolirate iscrpljivanje ovoga izvora i odgovorno upravljanje njime?
– Izvor Donata smatra se jednom od važnih slovenskih prirodnih znamenitosti, jer je kombinacija minerala u vodi jedinstvena u svjetskim razmjerima. Danas je Atlantic Grupa odgovorna za zaštitu ovog prirodnog izvora. Kako bismo zaštitili i obnovili resurs, svake godine crpimo samo onoliko Donata koliko ima prirodnog rasta, odnosno okvirno 30 milijuna litara na godinu, a ujedno provodimo niz mjera kako ne bi došlo do negativnih utjecaja na površini. Osim toga, modernizacijom procesa osiguravamo da su gubici Donata u procesu vađenja iz prirodnog izvora i prilikom prijenosa u punionicu minimalni. Prije nekoliko godina optimizirali smo broj prodavaonica u kojima prodajemo Donat, svjesni da moramo odgovorno upravljati izvorom kako bi bio dostupan i za buduće generacije. Naša strategija, temeljena na rastu, premiumizaciji i povećanju vrijednosti Donata, nastala je upravo zbog odgovornog upravljanja resursom.
Donat se pakira isključivo u plastičnim bocama. Kako ste ekološki regulirali plastično pakiranje? Razlikuje li se po nečemu od ostalih plastičnih pakiranja?
– Od 2021. godine za punjenje Donata koristimo isključivo boce od 100% recikliranog polietilena tereftalata (rPET), jer su takve boce, sukladno analizi životnog ciklusa proizvoda (LCA), koji smo radili za Donat ambalažu, najmanje opterećujuće za okoliš.
Isto tako, nedavno smo uveli novitet za sve proizvode u svome portfelju u obliku neodvojivog čepa, čime ćemo doprinijeti smanjenju gubitka čepova i time ublažiti razmjere onečišćenja plastikom u prirodi.
Možete li nam brojkama prikazati koristan utjecaj na okoliš kod pakiranja Donata u recikliranu ambalažu? Imate li pokazatelje koji govore o smanjenom ugljičnom otisku ili količini reciklirane plastike u novu ambalažu?
– Kako je rPET plastika mnogo lakša od povratnih staklenki, ukidanjem potonjih smanjili smo broj prijevoza za otprilike trećinu i time ujedno smanjili emisije ugljičnog dioksida. Ukidanjem povratne staklene ambalaže posljedično smo uštedjeli gotovo milijun litara pitke vode, 98.000 kWh električne energije i oko 60.000 Nm3 prirodnog plina, a smanjili smo i opterećenje okoliša sredstvima za čišćenje na godišnjoj razini za 12 tona. Osim toga je i transportna folija izrađena od 50% reciklirane plastike, a sav karton koji se koristi za sekundarnu i tercijarnu ambalažu napravljen je od 100% recikliranog materijala.
Na koji način surađujete s lokalnom zajednicom?
– Brend Donat usko se veže uz lokalnu zajednicu u Rogaškoj Slatini, gdje se nalazi izvor, te je dio njezinog identiteta i obratno. Vjerujem u bliske, produktivne i obostrano održive odnose koji donose koristi u svim smjerovima, i toga se pridržavamo. Mnogi ljudi dolaze u ovaj kraj upravo zbog Donata i terapija za probavno zdravlje, i to želimo još više istaknuti. Na taj način želimo doprinijeti razvoju općine kao snažne lokalne zajednice i kao prvoklasne održive turističke destinacije koja je zbog blizine granice dobro prepoznatljiva i među Hrvatima.
Zdravlje probave je od presudne važnosti za zdravlje cijelog čovjekova organizma. Kao marka koja se prije svega bavi zdravljem, koja je vaša uloga u osvještavanju javnosti o toj temi?
– Širenje svijesti o važnosti probavnog zdravlja u kontekstu Donata smatramo ključnim elementom svog održivog poslovanja. Na vanjskoj razini želimo naglasiti poruku da je zdrava probava ključna za opće zdravlje tijela. Donat, kao stručnjak za urednu probavu, koristi svoje dubinsko znanje kako bi educirao korisnike o važnosti probavnog zdravlja za cjelokupni organizam. U suradnji sa stručnjacima, razvili smo stoga četiri sveobuhvatna vođena programa zdravlja - Donat Detox, Donat Vital, Donat Imuno i program Za 6 dana do bolje probave, svaki sa svojim ciljem, ali s jednom zajedničkom strategijom: podizanje svijesti o tome koliko je zdrava probava ključna za opće zdravlje te promicanje usvajanja novih, zdravih navika s pomoću kojih ljudi mogu odoljeti negativnim vanjskim utjecajima. Do sada je u našim programima zdravlja Donat sudjelovalo više od 215.000 sudionika iz 6 država, na što smo iznimno ponosni. Također, surađujemo s profesionalnim organizacijama, poput Hrvatskog gastroenterološkog društva, kako bismo podigli svijest o važnosti probavnog zdravlja.
I za kraj, za primjer ste ostalim tvrtkama kad je riječ o odnosu prema svojim zaposlenicima. Kako ih vidite i u što ulažete u ovako kompleksnom i održivom poslovanju?
– Tako je, u okviru našeg održivog poslovanja istovremeno se fokusiramo na sve naše ključne stupove – ljude, proizvode, okoliš, i upravljanje te neprestano optimiziramo aktivnosti unutar njih, prateći trendove i istovremeno ih postavljajući. Naravno, ništa od ovoga ne bi bilo moguće bez predanih i posvećenih zaposlenika, koje iznimno cijenimo, potičemo i zajedno s njima gradimo vrijednosti otvorenosti, brige, strasti i rasta. I upravo zato, u 2022. godini smo za zaposlenike u Atlantic Grupi organizirali edukacije, profesionalnu analizu tjelesnog sastava i ponudili individualno stručno savjetovanje. Ove godine smo također izradili novu platformu s nazivom Centar zdravlja, na kojoj nudimo dodatne besplatne obrazovne i informativne sadržaje koji pomažu zaposlenicima na njihovom putu prema usvajanju zdravih životnih navika.
Sadržaj donosimo u suradnji s brendom Donat.