Pritisci, vrijeđanje, verbalne pa i fizičke prijetnje i nasrtaji na nastavnike učestali je način kojim se nemali broj roditelja služi vođen željom da za svoje dijete izbori bolju ocjenu. Nasilništvo djece, ali i roditelja, u školama je učestalo. Primjer je i škola u Španskom u kojoj desetogodišnjak uz pomoć svojih roditelja maltretira cijeli razred i učiteljicu. Neugodna iskustva u komunikaciji s roditeljima natjerala su nastavnike Osnovne škole “Bogoslav Šulek” u Slavonskom Brodu da uzmu stvar u svoje ruke.
Urušeno dostojanstvo
Pokrenuli su inicijativu za stvaranjem nekoliko vlastitih pravilnika i protokola koji bi im trebali olakšati rad i komunikaciju s učenicima i roditeljima. Prvi je na redu Protokol o suradnji s roditeljima, koji se planira donijeti do kraja ove godine. – Protokol bi trebao spriječiti da uzrujani roditelj uleti u razred i počne vikati na učitelja tražeći pravdu za svoje dijete. Osobno mi se dogodilo da je jedan roditelj fizički nasrnuo na mene u prisustvu svoga djeteta. U takvim je trenucima teško reagirati, tu su djeca koja ne bi trebala svjedočiti takvom napadu i rječniku, a zadire i u struku i ljudsko dostojanstvo, urušava se i ugled nastavnika pred djecom. Postojeći sustav penalizira ponašanje nastavnika, oni su odgovorni za sve, dok su djeca i roditelji uvijek u pravu – govori Jasna Vujić, nastavnica tjelesnog odgoja iz brodske škole. Tako u slučaju da inspekcija provede nadzor po prijavi roditelja i utvrdi da nastavnik nije počinio nikakvu pogrešku, ostaje svojevrsna “ljaga” na njegovu imenu i on je taj koji se mora ponovno dokazivati.
>>Učenik (10) tuče učiteljicu i cijeli razred. I nitko mu ništa ne može!
Interes i drugih škola
Protokol bi trebao donijeti i obvezu roditelja da se u takvom slučaju ispriča nastavniku, što bi trebalo pridonijeti da prije svog pohoda razmisli, procijeni i provjeri činjenice te da postupi prema proceduri ako misli da mu je dijete zakinuto. Protokolu prethodi anketiranje nastavnika negdje do polovine listopada, nakon čega će prijedlog protokola i njegove korekcije biti omogućene svim tijelima (Vijeću roditelja, Vijeću učenika, ravnatelju te Školskom odboru). – U komunikaciji smo sa školama u drugim gradovima i postoji širi interes za ovakvim načinom reguliranja suradnje, kaže J. Vujić.
Molim vas nemojte me nasmijavati sa tim vašim prosvjetnim inspekcijama, one nemaju nikakvih drugih ovlasti osim da kontroliraju ispravnost školske papirologije i birokratskih sposobnosti učitelja u vođenja dnevnika, planova, priprema i sl.