Alemko Gluhak:

'Od đaka 4. razreda očekuje se nevjerojatno poznavanje porijekla riječi'

Foto: Marko Lukunić/PIXSELL
Alemko Gluhak
test
19.09.2017.
u 11:48
Neobična je i posve neprimjerena razdioba riječi hrvatskoga standardnoga jezika na neke „dobre“ i „loše“, kaže Alemko Gluhak
Pogledaj originalni članak

Zanimanje čitatelja Večernjeg lista danas je pobudio test za 4. razred osnovne škole koji nam je poslala jedna majka, a u kojemu se od učenika traži da u praznine u riječima umetnu dž ili đ te uz strane riječi napišu kako se pišu književnim jezikom.

Učenici trebaju popuniti kućicu uz riječi kao što su đon, džungla, deterdžent, ali i đurđica i anđeo, pa se majka pita kako na književni jezik prevesti te riječi.

test

Za komentar smo upitali jezikoslovca Alemka Gluhaka iz Zavoda za lingvistička istraživanja HAZU.

– O primjerenosti toga testa može se govoriti samo ako su đaci prije toga negdje u čitanci ili u drugim udžbenicima imali te riječi. Ako se s njima u tim knjigama nisu sreli, onda bi se moglo govoriti o neprimjerenosti – komentira Gluhak.

Međutim, nastavlja, neobična je i posve neprimjerena razdioba riječi hrvatskoga standardnoga jezika na neke „dobre“ i „loše“: pored stranih riječi napiši kako se pišu književnim jezikom.

– Očito je da autor „testa“ smatra riječi đon, džungla, deterdžent stranim riječima, a vjerojatno i anđeo i đak, kojima nije mjesto u književnom jeziku kada traži da učenik napiše kako se [te riječi] pišu književnim jezikom. (Kakve li su to konstrukcije? A što je s govorenjem?!) Sve su to riječi hrvatskoga standardnoga jezika (književnoga jezika). Od đaka četvrtoga razreda osnovne škole očekuje se nevjerojatno poznavanje porijekla riječi, da ta mala osoba od deset-jedanaest godina zna da riječi đurđica, svađa nisu strane riječi. Svašta! Dakle, zabrinuta majka nije primijetila da se od njezina djeteta očekuje da zna da đurđica (ili Đurđica) nije strana riječ. Dijete je zapravo i ne znajući kućicu desno od riječi đurđica ostavilo prazno, jer je samo za „strane riječi“ nevjerojatno pametan autor testa tražio da se zamijene onim što je opisao polupismenom konstrukcijom: kako se pišu književnim jezikom – kaže Gluhak.

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 35

TO
tolitol
12:25 19.09.2017.

Pretpostavljam da je ovaj bombastični naslov (kakvih ima na tone u večernjem) rezultat i pokušaja da se neizravno ponovno politizira s kurikularnom reformom. No ne vidim u čemu je problem da djeca nauče da prašumi treba dati prednost u odnosu na džunglu, potplati u odnosu na đon itd. Za prof. Gluhaka pak stječem dojam da je on u posve drugom filmu i da mu je bitno oplesti po autoru udžbenika. Sve u svemu, bura u čaši vode.

DU
Deleted user
14:32 19.09.2017.

Ne razumijem kaj se ljudi tu čude?!?!?!? Piše da se na hrvatskom standardnom jeziku opišu strane riječi. Nigdje ne piše da su SVE riječi iz zadatka strane. Gluhak ili nije viido zadatak ili je i on ostario pa ne zna sa razumijevanjem pročitati zadatak. Ovakvi zadaci rade razliku između izvrsnih i prosječnih đaka i takvih zadataka treba biti čim više!

IV
iva546
17:54 19.09.2017.

Ovo je strašno i žalosno. Pitanja su potpuno neprimjerena za djecu u 4. razredu. Zbog masu razloga: u toj dobi djeca su još na razini konkretnih operacija, ovo zahtijeva apstraktno mišljenje. 2. Pitanja su besmislena čak i za puno starije godište jer se njima ne potiče nikakvo povezivanje, kritičko mišljenje, ne potiče se čitanje s razumijevanjem Uz to, djeci se ne daje nikakva satisfakcija, ona moraju pogriješiti u ovakvom testu, jer na mnoga od tih pitanja ne mogu odgovoriti. U testu su nabacane riječi od kojih su neke potpuno uvriježene u hrvatskom jeziku (đurđica, anđeo, svađa !) tako da ih lingvisti već vjerojatno jedno stoljeće uopće više ne smatraju stranim (baš kao ni npr. riječii cipela, čizma i sl. koje su također posuđenice). Ove riječi sklanjaju se po hrvatskoj gramatici i po tome su u potpunosti dio korpusa hrvatskog jezika. Drugim riječima djecu se dekuražira besmislenim trik pitanjima za koja čak i učitelji sigurno moraju pogledati „točan“ odgovor. Ovakav način učenja ne dovodi do nikakvih rezultata: naša studentska populacija kao i najveći dio novinara velikim dijelom je nepismena upravo zbog ovakvog načina učenja, ne znaju naći bitno u tekstu, ne znaju napisati sažetak i sl. U zapadnoeveropskim državama ovakav test bi se istu sekundu odbacio kao izuzetno štetan.