Večernji u posjetu

Alibaba i 35.000 hajduka pokorili su eBay i Amazon

Foto: Alibaba
Alibaba
Foto: Renata Rašović
Alibaba
Foto: Alibaba
Alibaba
Foto: Alibaba
Alibaba
Foto: Alibaba
Alibaba
Foto: Alibaba
Alibaba
02.07.2015.
u 17:00
I planiraju razvoj tvrtke u najmanje sljedeće 102 godine
Pogledaj originalni članak

Svakog 10. svibnja u Hangzhouu na istoku Kine, u sjedištu najveće internetske trgovine na svijetu, još je življe no što je to uobičajeno. Toga dana, poznatog pod nazivom "Ali dan", deseci zaposlenika sudjeluju na kolektivnom, masovnom vjenčanju, kada njihove obitelji i prijatelji dobiju rijetki dar: mogućnost da zavire u najskrivenije kutke Alibaba grupe koja toga dana širom otvara svoja vrata. A nije to mala stvar. Riječ je o kompaniji čija je vrijednost nakon izlaska na njujoršku burzu proteklog rujna narasla na 231 milijardu dolara, više od Facebooka ili Boeinga. Vlasnik tog kineskog internetskog diva je Jack Ma, najbogatiji Kinez s imovinom vrijednom 23 milijarde dolara, bivši učitelj koji živi svoj "kineski san", novu devizu službenog Pekinga, sintagmu koju je po uzoru na "američki san" s namjerom da svoje sunarodnjake potakne na ostvarivanje osobnih težnji, prije nekoliko godina promovirao predsjednik Xi Jinping.

Dom za 35 tisuća zaposlenih, Alibabinih hajduka, ova tvrtka je impozantna i naizgled. Smješten na rubu višemilijunskog grada poznatog po bajkovitom jezeru i plantažama čaja, ovaj golemi kompleks čini šest velikih zgrada međusobno povezanih natkrivenim pasažima i zelenim šetnicama, no u blizini niču još dvije zgrade i deseci kućica u tradicionalnom kineskom stilu, namijenjene članovima uprave. Projekta koji potpisuje Hassell, jedna od najvećih međunarodnih arhitektonskih tvrtki, ne bi se posramila nijedna visokotehnološka kompanija u američkoj Silicijskoj dolini. Interijeri su ultramoderni, ali humaniziranog dizajna: posjetitelja već na ulazu dočekuju korporacijske maskote, a na prijamnom pultu razniježit će ga pogled na šarene igračke. Prostorije su prepune prirodne svjetlosti, podovi ulašteni do perfekcije, a zidovi obojeni u toplu narančastu, zaštitnu boju kompanije.

Kupuju i Hrvati

Kompaniju će, biranim riječima, ukratko predstaviti Judy Tong. Ovu karizmatičnu damu profinjene azijske ljepote u tvrtki zovu "inspirirajućom partnericom". Evo i zašto. Karijeru je otpočela 2000. godine kao recepcionerka na prijamnom šalteru Alibabe. Do pozicije izvršne direktorice uspinjala se brzo, prolazeći kroz različite odjele poput službe za potrošače, ljudskih resursa do uprave. Danas je desna ruka predsjednika uprave, dopredsjednica Alibabe i šefica nove tvrtke kćeri, China Smart Logistics Network.

Energičnim korakom, vodi novinare do dvorane s golemim displejima, na kojima se neprekidno vrte informacije o prodaji, statistički podaci, tablice i infografike. Tu je i elektronska karta svijeta koja u realnom vremenu treperećim točkicama emitira sve transakcije koje se tog trenutka preko Alibabe odvijaju diljem planete. A u samo jednoj sekundi obavi se čak 60 tisuća transakcija. Judy Tong govori kako je samo u jednom danu, na Dan rasprodaje 11. studenoga, Alibaba diljem svijeta odaslala 278 milijuna pošiljaka u vrijednosti od desetak milijardi dolara.

U Kini je, naime, sve u brojkama, a one su impresivne. Alibaba je uslužila 334 milijuna potrošača koji su putem njihovih usluga obavili 11 milijardi transakcija. Godišnji promet u prosjeku doseže 367 milijardi dolara, a kupuje se i prodaje sve što se može zamisliti, sve više i na globalnom tržištu, osobito iz Rusije, SAD-a i Brazila, a njihove usluge sve više koriste i Hrvati. No, ponajviše je ipak domaćih kupaca. Premda Kinezi i dalje vole kupovati i cjenkati se na ulici, Alibaba spaja male poduzetnike, dostavlja pakete, nudi unikatne proizvode iz kućne radinosti ili lokalnih tvornica, brendiranu robu, elektronsko plaćanje bez troškova transakcije, rekli bi, uvoz-izvoz, sve i svašta.

"Uspjeli smo otvoriti 11,8 milijuna novih radnih mjesta diljem Kine", govori Judy Tong, pa dodaje kako je Alibaba posve promijenio pojam dostupnosti u Kini. Zahvaljujući samo jednoj narudžbi, nogometna momčad iz ruralne Kine dobila je toliko željene dresove, o čemu ranije nisu mogli ni sanjati. Potom ističe primjer invalidne slikarice. Dok se nije otvorio TaoBao, najveći Alibabin servis, prodala je samo jednu sliku. U međuvremenu, naučila se služiti računalom, fotografirala svoje slike i stavila ih na stranicu, pa razvila biznis od kojeg danas sasvim pristojno živi. A sve što se nađe na tom servisu u roku 24 sata mora stići do kineskog kupca. U ostatak svijeta stiže unutar 72 sata.

Atmosfera u kompaniji je pobjednička. Kako i ne bi. Alibaba je prva kineska internet kompanija koja je postala globalno prepoznatljiva. Započela je kao azijski odgovor na eBay i Amazon. Danas su ih, na svom terenu, pokorili, a u svom portfelju poseduju čitav niz proizvoda i usluga kojim namjeravaju pokriti sve segmente online poslovanja. Put dalje vodi pokraj golemog loga kompanije ispunjenog fotografijama nasmiješenih zaposlenika. "Želimo biti kompanija s najvišim indeksom sreće: oni su prvi i najvažniji proizvod Alibabe. Ovdje se radi i živi", kaže Sophie Hong, direktorica u odjelu za međunarodne poslove. Zaposlenicima, mahom visokoobrazovanim mladim ljudima u dobi od 30-ak godina, stoga su osigurali opremu za fitness, profesionalne masažere i fizioterapeute, stolove za bilijar i stolni tenis, ležaljke za odmor, prostor za trudnice, nekoliko kantina, dućana i kafeterija, uključujući Starbucks. Ovdje uistinu drže do svojih zaposlenika. Svakog tko proslavlja petu godinu rada očekuje posebna ceremonija, primanje u upravi i poklon: prsten časti. Svaki dobitnik prstena kvalificirao se za mentora mladim kolegama koji, priznaju, nerijetko prolaze teški i konfuzni period prilagodbe. Svaki novi član "obitelji" najprije se upoznaje s misijom Alibabe, a ona je sažeta u tek dvije premise. Olakšati. Poslovati bilo gdje. I to je uglavnom to.

Daleko od geeka

Šesnaest godina unatrag, nije se tako činilo. Odrastao u siromaštvu, osmogodišnji dječak Ma Yun otpočeo je sanjati još 1972. prilikom posjeta američkog predsjednika Nixona Kini, kada je odlučio savladati strane jezike. Pomagali su mu turisti, koje je zauzvrat vodio u razgledanje grada i tada je zaradio nadimak Jack. Priča o uspjehu Alibabe priča je o uspjehu bivšeg učitelja engleskog jezika koji je temelje kompaniji udario kao 35-godišnjak tijekom šetnje Kineskim zidom u društvu svojih prijatelja. Ime kompanije osmislio je u razgovoru s konobaricom nekog kafića: rekla mu je da Alibaba asocira na otvaranje škrinje s blagom. Potom je anketirao slučajne prolaznike. Svi do jednog znali su za Alibabu i 40 hajduka. Posudio je nekoliko tisuća dolara i krenuo se uspinjati ljestvicom najbogatijih ljudi na svijetu, na kojoj danas zauzima 33. mjesto. Zaposlenici ga vole jer je "jedan od njih". Zanimljivo, internetom se služi samo kad mora i daleko je od "geeka". Ali zato obožava kung fu, pa su zidovi njegova ureda na šestom katu jedne od zgrada oslikani prizorima borilačkih vještina, a na put sa sobom uvijek povede osobnog trenera. Djelatnica iz PR odjela govori kako šef često organizira zabave za zaposlene, pa im pjeva karaoke. Prisjeća se urnebesa koji je nastao kad se pojavio u kožnim hlačama i s plavom perikom na glavi izvodeći rock standarde pred 700 ljudi. "Dobra kompanija počiva na zadovoljnim radnicima i zato bi Amerikanci trebali naučiti kako usrećiti svoje zaposlenike. Život je prekratak da bismo brinuli o poslu", rekao je svojedobno Jack Ma. Tijekom našeg posjeta sjedištu Alibabe gazda je, rekli su, na službenom putu, ne otkrivajući njegovu destinaciju. Kasnije su portali diljem svijeta prenijeli da je otputovao u SAD kako bi kupio 23 milijuna dolara vrijedno imanje pokraj New Yorka koje je nekad pripadalo obitelji Rockfeller. Proteklih godina kupio je filmski studio i polovinu najpopularnijeg kineskog nogometnog kluba.

"Odluku da uložim 192 milijuna dolara u nogomet donio sam pijan", poslije će priznati. No, danas posjeduje i počasnu doktorsku titulu Sveučilišta u Hong Kongu i titulu "heroja filantropije" koju mu je azijski Forbes dodijelio zbog pomaganja najugroženijima. Naime, od milijunskih prihoda 0,3 posto Jack Ma šalje u dobrotvorne svrhe kao i za zaštitu okoliša, što je u kineskim megapolisima, što ih smog često okuje do neprepoznatljivosti, pitanje života.Jack Ma pamti i teške dane. Početkom 2011. tvrtku je potresao veliki skandal zbog nekvalitetne i "fejk" robe koju je nudio njegov Taobao. Kad je afera postala svjetskom viješću, rekao je da se osjećao kao najusamljeniji čovjek na svijetu kojemu više nitko nije vjerovao. Kao odgovor na optužbu, koja je stigla i od američke vlade, Jack Ma je iz ponude uklonio 63 milijuna proizvoda, te je radi borbe protiv piratstva znatno povisio naknade za mala kineska poduzeća i sitne poduzetnike, što je izazvalo prosvjede vlasnika tih obrta, koji su svoje nezadovoljstvo izrazili pred sjedištem tvrtke.

No, uči na vlastitim greškama. Upravo piše dvije knjige o dva desetljeća iskustva s internetom i e-trgovinom: "Alibabinih 1001 pogreška" te "Kako kompaniju učiniti manjom". Čovjek ima jasnu viziju za sljedeću dekadu: pomoći 10 milijuna malih poduzeća u svijetu da prežive, rastu i razvijaju se. Kreirati 100 milijuna poslovnih mogućnosti. Služiti za dvije milijarde korisnika diljem svijeta. No, riječ je o planovima za – prvu sljedeću dekadu. Jack Ma, naime, sanja kako Alibabu pretvara u vodeću svjetsku internetsku platformu sa životnim vijekom od najmanje 102 godine, od 1999. do 2101. godine. "Alibaba je već sada prošao dug put, ali želimo biti kompanija koja može trajati više od stoljeća. Vjerujem u jednu stvar: danas je teško, sutra će biti još teže, ali prekosutra je prelijepo. Zato trebamo naporno raditi kako bismo preživjeli ovo dugo putovanje". Na taj način, spojio bi 20., 21. i 22. stoljeće. Takvu viziju usude se snatriti tek rijetki.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

SJ
Sve je uzalud
18:38 02.07.2015.

.................enormno skupi..................