Općinski sud u Šibeniku oslobodio je poduzetnika Tomislava Horvatinčića krivnje za smrt Francisca i Marinelle Salpietro u pomorskoj nesreći u kojoj su sudjelovali njegova motorna jahta Santa Marina i jedrilica Santa Pazienza na kojoj je bio talijanski bračni par.
Šibensko državno odvjetništvo najavilo je žalbu na takvu presudu, a na odluku Županijskog suda o toj žalbi čekat će se najmanje godinu dana. Naime, toliko je trebalo višem sudu da ukine prvu presudu Horvatinčiću koji je krajem 2015. bio proglašen krivim zbog nehaja i osuđen na uvjetnu kaznu. Županijski sud koji dobije taj slučaj sad će odlučivati o oslobađajućoj presudi koja je donesena na osnovi Horvatinčićeve tvrdnje da je pao u nesvijest prije same nesreće.
Bez službenog izvješća
Odluka sudskog vijeća kojim je predsjedala Maja Šupe da prihvati tvrdnje okrivljenika o sinkopi izazvala je buru reakcija u javnosti, kao i samo vještačenje i nadvještačenje te nesreće za koja su u Udruzi pomorskih kapetana iz Splita ustvrdili da su lažna. No, osim što je provedena policijska istraga te nesreće, javnosti je malo poznato što je utvrdilo povjerenstvo Ministarstva mora, prometa i infrastrukture (MMPI) koje je sukladno Pravilniku o istraživanju pomorskih nesreća imenovano isti dan kad se dogodila nesreća u šibenskom akvatoriju, 16. kolovoza 2011. Tročlano povjerenstvo imenovano je kako bi provelo upravnu istragu s elementima sigurnosne istrage, odnosno kako bi utvrdilo uzroke te nesreće.
Prema podacima koje smo dobili od Ministarstva, povjerenstvo je u utvrdilo da postoji osnovana sumnja da je Horvatinčić počinio dva pomorska prekršaja. Njegova jahta, naime, nije bila na tehničkom pregledu još od 2008., odnosno u trenutku nesreće nije bila registrirana. U Ministarstvu navode da je uvidom u svjedodžbu o sposobnosti jahte za plovidbu i status lista pregleda i primjedbi utvrđeno da Santa Marina nije imala valjanu svjedodžbu o sposobnosti za plovidbu jer nisu u propisanim rokovima provedeni tehnički pregledi. Povjerenstvo je isto tako utvrdilo da se prema podacima i snimkama VTS službe MMPI-ja jahta Santa Marina prije sudara kretala brzinom od 25 čvorova, a jedrilica Santa Pazienza brzinom od četiri čvora. A iz snimaka VTS službe razvidno je, utvrdilo je povjerenstvo, da je, s obzirom na položaj dvaju plovila, prednost prolaska imala Santa Pazienza jer je prilazila s desne strane, što je sukladno pravilima o izbjegavanju sudara na moru.
No istraga povjerenstva, kažu u Ministarstvu, obustavljena je i nije provedena do kraja jer je sve nalaze, uređaje i druge predmete relevantne za provođenje istrage izuzela policija. Povjerenstvo je u kolovozu 2011. pripremilo prekršajni nalog protiv Horvatinčića, no odustali su od njegova podnošenja s obzirom na to da je Državno odvjetništvo pokrenulo kazneni progon. Ako Županijski sud potvrdi oslobađajuću presudu, Horvatinčić neće odgovarati ni za navedene prekršaje jer je nakon četiri godine nastupila zastara. U Ministarstvu kažu da su dokazi koje je prikupilo povjerenstvo bili preliminarni i da službeno izvješće o istrazi nije doneseno. No prema mišljenju Dragana Bolanče, stručnjaka za pomorsko pravo s Pravnog fakulteta u Splitu, povjerenstvo je ipak moralo napraviti izvješće o svom radu iako je istraga bila prekinuta. Odvjetnik Tomislava Horvatinčića Velimir Došen kaže da izvješće, odnosno nalazi povjerenstva Ministarstva nisu ušli u sudski spis i da se oni ne bi ni smjeli koristiti pa je povukao paralelu sa Saborskim povjerenstvom za Agrokor koje bi trebalo prestati s radom kad krene sudski postupak vezan za taj koncern.
Vozačka nikada nije oduzeta
Došen kaže da svi iščekuju pisano obrazloženje oslobađajuće presude Horvatinčiću. Uz ogradu da tek treba vidjeti pisano obrazloženje presude, on kaže da sutkinja Šupe u novoj presudi nije navela autopilotiranje kao kod prve presude jer je, prihvaćajući to da je Horvatinčić pao u nesvijest, nestao glavni element krivnje i on zbog sinkope nije mogao utjecati na svoje postupke. Tužiteljica je pak na suđenju iznijela podatke policije prema kojima je Horvatinčić od 2009. do 2011. prekršajno kažnjen zbog počinjenih 30 prometnih prekršaja, a da je tijekom sudskog postupka za pomorsku nesreću još pet puta kažnjen zbog prekršaja u prometu. No među tim podacima nije navedena i prometna nesreća iz 1980. na Zagorskoj cesti kada je Horvatinčić svojim automobilom usmrtio pješakinju, 75-godišnju Mandu Vučković, a njenu kći, 53-godišnju Slavicu Nosek teško ozlijedio. Horvatinčić je pobjegao s mjesta nesreće.
Za Večernji list svojedobno je bio izjavio da je tada pobjegao jer se bojao krvi, što mu je za potrebe suda potvrdio i psihijatar. Općinsko javno tužilaštvo obustavilo je postupak protiv njega pa je obitelj žrtava nastavila privatni progon. Horvatinčić je osuđen na šest mjeseci zatvora, odnosno dvije godine uvjetno. Horvatinčić je, prema pisanju medija, sudjelovao i u prometnoj nesreći 1989. na Aleji Bologne u Zagrebu kada je poginula Nada Petrović. U prometnoj nesreći koju je pak 2009. skrivio na Bregani ozlijeđene su četiri osobe, a među njima dvoje djece. Horvatinčić je novčano kažnjen jer je vozio neprilagođenom brzinom. Unatoč tim brojnim prekršajima u prometu, pa čak i sa smrtnim posljedicama, prema dostupnim podacima, vozačka dozvola nikad mu nije oduzeta.
Znate onu omiljenu izreku među nama komentatorima, dno dna, e pa ova je presuda probila dno i gospođa Šupe šupirala je hrvatsko društvo konačno s tog muljevitog dna, ravno u bezdan.