Hoće li Hrvatska u treće desetljeće demokracije ući sa slabom vladom i
jakim parlamentom? Takvu ideju iznio je ovih dana izborni strateg SDP-a
Slavko Linić najavljujući da bi SDP mogao ući u krupne promjene
funkcioniranja vlasti u Hrvatskoj, za koje čak možda i nisu nužne
promjene Ustava.
Razmišljanja SDP-a
Socijaldemokrati razmišljaju o tome da se ubuduće zakoni ne samo donose
nego i pripremaju u Saboru, a da se Vlada bavi provedbom i brigom o
državnoj imovini. Linić kaže da bi u tu svrhu saborske stručne službe
trebalo znatno ojačati te da je cilj dobiti bolje zakone na temelju
otvorene javne rasprave i sudjelovanja civilnih udruga i
zainteresiranih skupina. Sabor bi tako imao puno bolju komunikaciju s
javnošću i nestao bi loš dojam koji ostavlja to što je Sabor pretvoren
u automat za dizanje ruku i prihvaćanje svih Vladinih prijedloga
ma kakvi oni bili.
Profesor ustavnog prava Branko Smerdel upozorava da su slične ideje i
pokušaji provedbe već viđeni u različitim ideologijama, od Francuske
revolucije potkraj 18. stoljeća, potom Marxa i Engelsa do jugoslavenske
tzv. skupštinske vlade i delegatskog sistema.
- Ta ideja, prema kojoj je demokratski da skupštine upravljaju, vrlo je
stara, iskušana je u različitim ideologijama, ali to jednostavno ne
funkcionira i za naše bi prilike to bilo vrlo problematično. U
demokracijama vladaju vlade upozorava prof. Smerdel podsjećajući
i na krilaticu iz devedesetih, prema kojoj je iznad hrvatskog Sabora
samo Bog te koja je također na tragu takvih ideja.
- Vladu u nas ne treba slabiti, nego je naučiti odgovornosti, tome da
ministar objektivno odgovara za ono što se događa u njegovu
resoru napominje prof. Smerdel.
Hrvatski je vladavinski sustav parlamentarni, s elementima
polupredsjedničkog sustava, pa predsjednik ima ovlasti u vanjskoj
politici, oružanim snagama, obavještajnim službama. Osnovna je ideja u
nastanku Ustava, u čemu je veliku stručnu ulogu imao prof. Smerdel,
bila osigurati diobu vlasti, podjelu funkcija i sustav međusobne
suradnje, ali i međusobnog nadzora predsjednika Sabora, premijera i
predsjednika Republike, odnosno Sabora, Vlade i predsjednika.
Svemoćni premijer
- Taj se sustav počeo pokretati i danas već dobro funkcionira, no mi
smo kao radna skupina zaista predlagali nešto više ovlasti za
predsjednika Sabora kaže prof. Smerdel. Kad je riječ o idejama da
se smanje ovlasti predsjednika Republike, o čemu ovih dana govore
profesorica Mirjana Kasapović i šef HSP-a Anto Đapić, prof. Smerdel
misli da su one deplasirane.
Ponovno se u funkciji izbora otvaraju ustavna pitanja iako nitko
zapravo nema pravih izgleda da okupi dvotrećinsku većinu te da se
promjene o kojima govore i provedu.
Osim toga, premijer je već sad svemoćan, a kad bi još dobio jaču većinu
u Saboru, ne bi bilo dobro da imamo posve slabog predsjednika
države kaže prof. Smerdel. No, i on upozorava da Sabor valja
ojačati, u prvom redu jačanjem stručnih službi i opreme koju zastupnici
moraju imati na raspolaganju kako bi bili dovoljno pripremljeni i
informirani.
HSP-ov zastupnik Tonči Tadić, koji je u proteklih osam godina sam
sastavio ili sudjelovao u pripremanju čak 90 što zakona što paketa
amandmana, od čega su samo dva prihvaćena, kaže da se boji da je riječ
o demagoškom prijedlogu.
Ne vidim razloge zbog kojih bi se pravo predlaganja zakona
oduzelo Vladi, no bilo bi dobro osigurati da i prijedlozi saborskih
zastupnika imaju podjednaku težinu kao i Vladini kaže Tadić.
Uzaludan trud
Zakon o sprečavanju sukoba interesa te onaj o hrvatskom nacionalnom dokumentacijskom centru jedina su dva prihvau00E6ena zakonska prijedloga od njih 90 koje je Tonči Tadić uzalud pripremao uime Kluba HSP-a. – Trudiš se na sve strane, provjeriš međunarodne propise, direktive EU, razgovaraš sa zainteresiranim udrugama, sve dobro pripremiš i obrazložiš, a Vlada to da trećerazrednom činovniku koji ga otpiše potezom pera i njegovo mišljenje preuzima Vlada – objašnjava Tadić.
Milanović snaži Sabor
Kako sve može funkcionirati vlast, neovisno o vladavinskom sustavu, pokazuje i primjer funkcioniranja šestorke 2000. godine, kad se većina odluka donosila na neformalnoj međustranačkoj koordinaciji šest stranaka. Ako Milanović postane predsjednikom Sabora, očito je da će Sabor već samom tom činjenicom što mu je na čelu predsjednik vladajuće stranke dobiti na težini, ako Linićeve ideje i ne budu provedene.