U središtu HRZ-a, na vojnom dijelu zrakoplovne luke Pleso, piloti i osoblje vidno su utučeni, tužni, jasno je da ih je gubitak dvaju, za njih vrijednih supersoničnih MIG-ova 21 pogodio.
– Hvala Bogu da su dečki ostali živi – kažu. Uistinu, velika je utjeha da su piloti živi, jer oni više vrijede od ratnih zrakoplova, pogotovu ovako starih na kakvima lete hrvatski ratni piloti (proizvedeni između 1972. i 1980.). Najvažniji je ljudski život, a i obuka našeg pilota stoji oko milijun američkih dolara.
Bagarić: Poziv "iskoči, iskoči" stigao je od trećeg pilota
Načelnik HRZ-a, general-bojnik Vlado Bagarić na posebnoj konferenciji za novinare rekao je novost - poziv dvojici pilota “iskoči, iskoči” stigao je od trećeg pilota, koji je u paru bio iza para MIG-ova koji su se u poniranju pripremali za gađanje ciljeva na zemlji nevođenim raketama 57 mm. To znači da su piloti drugog para MIG-ova, s udaljenosti od 300 metara iza prvog para zrakoplova vidjeli nešto što ih je nagnalo da u djeliću sekunde poruče svojim kolegama da iskoče.
Što se dogodilo prvom paru pilota i dalje ostaje nepoznanica, jer, službeno, na temelju riječi generala Bagarića, ništa od spekulacija nije isključeno. Činjenice govore da su hrvatski piloti dva puna dana uvježbavali gađanje iz svih oružja. U svakom naletu bila je druga posada, a MIG-ovi su uzlijetali s aerodroma u Puli. Gađali su vježbovnim bombama od 250 kg (cementne), nevođenim raketama 57 mm i topom od 23 mm.
Spekulacije oko nesreće
Tog, trećeg dana, kada je na poligon na prezentaciju gađanja došao vrh MORH-a, četiri MIG-a obavila su prvi dio zadatka - bombardiranje ciljeva. Nakon toga krenuli su u drugi borbeni krug, pripremajući se za raketiranje. Za poniranja, na visini od 2600 metara, nešto se dogodilo i piloti su iskočili. Nekoliko je spekulacija. Prva kaže da je jednom MIG-u otpala kabina, udarila u drugi, što bi značilo da je razlog nesreće - tehnički faktor. Druga teza kaže da su se dva aviona “krajcala”, dodirnula, što je bilo dovoljno da ošteti zrakoplove. To bi značilo da je kriv tzv. ljudski faktor.
Baš o tome koji je faktor u pitanju ovisi i civilni dio istrage. Dokaže li se da je krivac čovjek, protiv njega će biti podnesena kaznena prijava zbog stradavanja Marije Klipa koja u svakom slučaju ima pravo na odštetu. General Bagarić nije želio spekulirati, a premda postoji snimka događaja, čini se da se u trenutku nesreće sa zemlje nije vidjelo što se dogodilo. No pokrenuta je istraga, ministar je osnovao povjerenstvo koje vodi glavni zrakoplovni istražitelj MORH-a Goran Strmečki. Povjerenstvo je peteročlano, a u njemu su i liječnici i piloti.
Na tezu da su dvojica mladih pilota možda bili neiskusni za let na MIG-ovima, Bagarić odgovara da je riječ o iskusnim pilotima, nastavnicima na školskim pilatusima, a od 2005. i pilotima supersonika, koji su do sada skupili 260, odnosno 196 sati leta na MIG-ovima. S obzirom na to da su i zrakoplovi bili ispravni, uredno pregledani, ostaje tajna kako se nesreća dogodila.
Povjerenstvo nije ograničeno rokom za istragu, a svoj posao obavlja samostalno, tvrdi Bagarić. Piloti, a bilo ih je pet, također će dati iskaze. Bagarić kaže da je trenutačno šest MIG-ova 21 u letnom stanju, dva su uvijek u stanju poletjeti u presretanje, tako da HRZ ima sposobnost nadzora zračnog prostora prema NATO-ovim normama. Preostali MIG-ovi morat će biti prizemljeni 2013.
– HRZ nije taj koji će odlučiti o nabavci novih ili rabljenih zrakoplova – kaže Bagarić. Postoji i opcija nabavke “mlađih” MIG-ova, čime bi RH dobila još koju godinu, s obzirom da preobuka pilota i osoblja za novi tip aviona traje tri do pet godina. HRZ ima 12 pilota osposobljenih za let na MIG-ovima, a 18 probranih čeka obuku.
Valjda znaš slovenski! 3. marca 2004 se je letalo Pilatus PC-9M »Hudournik« Slovenske vojske zrušilo v Sloveniji. Nesreča se je zgodila na Štajerskem v Spodnji Žerjavici. Letalo je letelo nizko in pri tem oplazilo nekaj dreves in strmoglavilo na polje. A izbacivo sjedalo ispravno!