Knjiga Milana Pelca

Bez mistifikacije i patetike doživi se kontinuitet umjetnosti

Foto: arhiva VL
Bez mistifikacije i patetike doživi se kontinuitet umjetnosti
11.12.2012.
u 19:09
Religijska komponenta Velik dio umjetničke produkcije bio je u prošlosti vezan uz religijske potrebe stanovništva i ostvaren je u okrilju Katoličke crkve
Pogledaj originalni članak

Iako Hrvatsku krasi iznimno bogata umjetnička baština, dosad nije postojao sustavan i kompletan pregled povijesti umjetnosti unatoč tome što ta znanstvena disciplina u Hrvatskoj postoji više od 150 godina. "Povijest umjetnosti u Hrvatskoj" novi je priručnik čiji je autor dr. Milan Pelc, ravnatelj Instituta za povijest umjetnosti, a knjigu predstavlja u izdanju naklade Ljevak.

Bogatstvo i snaga

Autor je na knjizi intenzivno radio od 2007. godine kada je objavljena njegova knjiga Renesansa. Za potrebe ovog pregleda istražio je golemu količinu građe čitave plejade znanstvenika.

Dosad je Radovan Ivančević bio jedini autor sličnog povijesnog pregleda, knjige "Umjetničko blago Hrvatske", izdane davne 1986. godine.

Okosnica je Pelcova rada stilsko-povijesna naracija kojom je čitateljima nastojao olakšati snalaženje u "zbrci povijesti". Nije obuhvatio samo poznata i elitna djela umjetničkog stvaralaštva nego i ona koja su nastala kao rezultat specifičnih političkih, gospodarskih, vjerskih i životnih prilika na tlu Hrvatske – od drvenih crkava do tvrđava, inženjerske arhitekture i nadgrobnih spomenika.

– Htio sam da u mom pregledu čitatelji ponajprije dožive bogatstvo i snagu umjetničkog stvaralaštva, a da sama povijesnoumjetnička znanost sa svojim metodama i teorijama pritom diskretno ostane u drugom planu, da se u knjizi s lakoćom doživi kontinuitet i protočnost vremenskih i materijalnih čimbenika koji čine neuhvatljivo raznolik i bogat organizam umjetničkog stvaralaštva tijekom mnogih stoljeća. Ona je po tome do sada jedina takva u Hrvatskoj, no to ne znači da je osobito originalna ili da promovira neke prekretničke metode ili stavove. Izbjegavajući patetiku i mistifikacije, jednostavno sam pokušao uspostaviti ozbiljnu i prisnu komunikaciju između umjetničkog stvaralaštva na tlu Hrvatske kroz povijest i šire publike koja nema vremena baviti se prevelikim brojem faktografskih detalja ili teorijskih analiza – objašnjava autor. Nastojao je, dodaje, prikazati bogatstvo različitosti: najveći dio umjetničke produkcije prošlosti povezan je s religijskim potrebama stanovnika i ostvaren u okrilju Katoličke crkve. Ipak, ni druge vjerske i etničke komponente nisu zanemarive. Osvrnuo se na kulturni sloj islamske provenijencije jer je islam na području dijelova Hrvatske trajao oko dva stoljeća. Islamski je doprinos, jednako kao i onaj Srba i Židova, bitan za razumijevanje povijesti novovjeke kulture u Hrvatskoj.

Kulturni kozmopolitizam

Naša je povijest mješavina najrazličitijih komponenata koje dopiru iz kulturnih zona Italije, zapadne i srednje Europe, odnosno s europskog istoka. Naš kulturni kozmopolitizam vrijedna je sastavnica kulturnog identiteta suvremene Hrvatske, i na nama je velika odgovornost da je sačuvamo za buduće naraštaje, smatra autor knjige. Dr. Pelc pregled završava 1980. godinom – tada se počinje snažno osjećati struja takozvane postmoderne, odnosno suvremenosti koja donosi nove orijentacije u umjetničkome stvaralaštvu. Smatrao je prikladnim da pregled završi djelima generacije umjetnika koja je rođena do kraja Drugog svjetskog rata – njihovo stvaralaštvo u velikoj je mjeri historizirano i valorizirano – pa je time ušlo u arhiv povijesti umjetnosti.

 

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.