Spajanje juga

Bez pelješkog mosta nikad nećemo ući u Schengen

Foto: Grgo Jelavić/PIXSELL
Pelješki most
Foto: Ponting/Pipenbaher consulting engineers
pelješki most
Foto: Ponting/Pipenbaher consulting engineers
pelješki most
27.10.2013.
u 14:15
Od svih opcija – tunel, trajekt, most, koridor – prema dosad dostupnim informacijama, most i koridor su u vodstvu
Pogledaj originalni članak

Pelješki most ili koridor kroz Neum nije samo pitanje povezivanja dvaju dijelova Hrvatske nego je to i pitanje kad će Hrvatska ući u schengenski režim. Ako Europska komisija (EK) odluči sufinancirati gradnju pelješkog mosta, Hrvatska bi u roku od tri godine, koliko bi trajala gradnja, mogla ispuniti kriterije za ulazak u Schengen, no ako se odluči za koridor, te kriterije nećemo moći ispuniti gotovo nikad. Tvrde to sugovornici Večernjeg lista, dobro upućeni u pravnu problematiku povezivanja krajnjeg juga s ostatkom države.

Teroristički napad

Francuski konzultanti uskoro bi trebali iznijeti rezultate studije predizvodljivosti za povezivanje Hrvatske, a koju je financirao EK. O tim rezultatima ovisi i stajalište EK-a hoće li sufinancirati gradnju koridora ili mosta. Od svih opcija – tunel, trajekt, most, koridor – prema dosad dostupnim informacijama, najviše bodova dobili su most i koridor.

No upućeni tvrde da je most jedino realno rješenje. Taj projekt izmijenjen je prije početka izrade studije te je znatno snižena cijena u odnosu na prošli projekt, na oko 285 milijuna eura, a ispunjava i bitne kriterije povezanosti, dostupnosti i sigurnosti, odnosno schengenske kriterije. Usto, gotovo sva potrebna dokumentacija za gradnju mosta već je spremna. No most je nešto skuplja varijanta od koridora i to mu ne ide u prilog, kao ni, kažu naši sugovornici, crna sjena nad tim projektom koja stoji još iz vremena HDZ-ovih vlada. Stoga u EK-u neki negativno gledaju na taj projekt.

Bosanskohercegovačka strana pak gura koridor kroz Neum i tvrdi da bi realizacija toga projekta stajala 30-40 milijuna eura. No hrvatska strana izračunala je da bi zbog zadovoljavanja schengenskih kriterija gradnja koridora stajala više od 130 milijuna eura. A schengenski kriteriji su upravo razlog što je povezivanje dvaju dijelova Hrvatske i europski, a ne samo lokalni i regionalni problem, kažu upućeni i upozoravaju da se to dosad nije isticalo.

Prema stavu EK-a iz 2012., da bi zadovoljio schengenske kriterije, koridor bi morao biti apsolutno neprobojan i ne bi smjela postojati nikakva šansa za neovlašten ulazak u njega, odnosno na teritorij EU čiji bi on bio dio. A to znači da bi koridor kroz Neum morao biti eksteritorijalni dio Hrvatske i ograđen tako da ne može nitko iz BiH neovlašteno stupiti u njega. To je moguće, kažu naši sugovornici, primjerice ako bi se koridor ogradio sa svih strana, kao kavez. A onda bi takav koridor presjekao BiH na dva dijela, što je neprihvatljivo Bosancima i Hercegovcima. Ako bi se pak Neum povezao s ostatkom BiH prolazom ispod ili iznad koridora, taj bi prolaz bio slaba sigurnosna točka koridora i time to opet ugrožava schengenske kriterije sigurnosti jer bi bilo lako izvesti, primjerice, teroristički napad na teritorij EU. A prije nego što bi se koridor uopće počeo graditi, o tome bi se trebalo dogovoriti s bosanskohercegovačkom stranom, a ti pregovori o ustupanju teritorija bili bi teški i dugotrajni s obzirom na političko stanje u toj zemlji, čiji se političari ni međusobno ne mogu gotovo ni o čemu dogovoriti. Upitan je pri tome sam status tog koridora pa zatim otkup zemljišta za njegovu gradnju... Previše je toga otvoreno i upitno, kažu naši sugovornici. Usto, i premijer Zoran Milanović priznao je nedavno da se predomislio glede koridora koji je prije zagovarao jer je shvatio da bi to bilo presloženo pravno pitanje za rješavanje.

U studenom novi izvještaj

Naši sugovornici procjenjuju da bi se u najboljem slučaju koridor mogao sagraditi tek za 10-15 godina, ako bi se Hrvatska uopće uspjela dogovoriti s Bosnom i Hercegovinom. Podsjećaju da su gotovo sve nove članice EU, osim Bugarske i Rumunjske, ušle u schengenski režim dvije-tri godine nakon pristupanja Uniji. Hrvatska bi stoga bez pelješkog mosta ostala još dugo vremena izvan Schengena. Novca pak za gradnju mosta Hrvatska nema pa bi u slučaju da EK odbije sufinancirati taj projekt, dubrovački kraj do gradnje u tom slučaju koridora, ako se za njega odluči Komisija, i dalje bio izoliran. Schengenski režim na sadašnjim granicama kod Neuma je, kažu naši sugovornici, nemoguće uspostaviti.

Konzultanti će sredinom studenog dati svoj novi izvještaj, a do kraja godine izradit će završne materijale. Nakon toga sve će se strane morati očitovati – BiH, Hrvatska i EK. Stoga je optimistična varijanta da će EK donijeti odluku o sufinanciranju mosta ili koridora u proljeće sljedeće godine, no realno je očekivati tu odluku ipak u rujnu.

>>Ministar iz BiH: Gradnja pelješkog mosta neće se dogoditi

>>S pelješkim mostom smo u 65. minuti, no utakmica se igra 90!

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.