josip leko

Bio sam uvjeren da se Josipović i Milanović konzultiraju oko promjene Ustava

Foto: Anto Magzan/PIXSELL
JOSIP LEKO
Foto: Anto Magzan/PIXSELL
JOSIP LEKO
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
JOSIP LEKO
Foto: Jurica Galoić/PIXSELL
Jurica Galoić/PIXSELL/ilustracija
Autor
Ivanka Toma
28.12.2013.
u 12:10
U nove razgovore o ustavnim promjenama trebaju se uključiti i predsjednik Ivo Josipović i Vlada, a HDZ je svakako dobrodošao, kaže Leko.
Pogledaj originalni članak

Predsjednik sabora Josip Leko nije ni najmanje zabrinut zato što nije uspio pokušaj promjene Ustava. Uvjeren je da će se Ustav promijeniti u siječnju, a da će u novi krug pregovora Vlada uključiti i predsjednika Republike Ivu Josipovića. Smatra da o Ustavu treba provesti dodatne rasprave te da ne treba odustati od pridobivanja HDZ-a za podršku ustavnim izmjenama. Ova, kao i druge vruće političke teme, poput ćirilice ili tzv. lex Perković, u razgovoru s Lekom gube oštricu. Sva pitanja Leko otvara smireno i daje uravnotežene, nekonfliktne odgovore.

:: Sabor je ovu godinu završio neuspjehom u izmjeni Ustava. Hoće li to obilježiti njegov rad?

Ne vidim neuspjeh. Ostajem pri mišljenju da je potrebno i vrijedno izvršiti izmjene i dopune Ustava RH, a takva inicijativa krenula je iz Sabora. Trećina zastupnika inicirala je ukidanje zastarijevanja teških kaznenih djela ubojstava. U Hrvatskoj je prihvaćena vrijednost da se svi zločinci moraju naći pred licem pravde, pred sudom i biti procesuirani. To je vrijedno društveno načelo i držim da je ta inicijativa dobrodošla i da je treba provesti. Nadalje, smatram da je hrvatskoj javnosti već dovoljno poznato da imamo manjkavo uređen institut referenduma. Treće, i važeći je Ustav u Zakonu o provedbi Ustava obvezao Sabor da donese novi Zakon o referendumu i uskladi ga s vrijedećim Ustavom. Prema tome, postoje ozbiljni razlozi da se nastave tražiti rješenja koja će omogućiti stabilniji, bolji i pravedniji društveni život.

:: Nije sporno da je pojedina pitanja u Ustavu trebalo urediti, ali je upitan način na koji se to radi.

Kako to mislite?

:: Da je neposredni povod za izmjenu Ustava bio slučaj Josipa Perkovića, da se u promjene Ustava krenulo na brzinu, da je javna rasprava trebala trajati samo tjedan dana...

Ne slažem se s ocjenom da se na brzinu pristupilo ustavnim promjenama, niti se slažem s tezom da se izmjeni Ustava pristupilo zbog jedne osobe. Sada je i ta teza eliminirana, i mislim da je vrijedno da se u parlamentu, javnosti, radnoj skupini i u Odboru za Ustav, Poslovnik i politički sustav nastavi s procesom dogovaranja i traženja rješenja koja će poboljšati ona do sada već utvrđena ustavna pitanja u Nacrtu. Kao predsjednik Sabora nisam član Odbora za Ustav, poslovnik i politički sustav, nisam ni član radne skupine, i u tom smislu nisam kreirao oblik ni teme promjene Ustava.

:: Hoće li se sada pokušati pridobiti i HDZ da podrži izmjene Ustava?

Dobro je tražiti što širu potporu za izmjene Ustava. Posebno u Saboru, ali i u javnosti. Treba uvažiti sve koji mogu pridonijeti.

:: Je li vam itko iz HDSSB-a rekao zašto su se predomislili i preko noći odustali od podrške ustavnim izmjenama?

Nisam član radne skupine ni Odbora za Ustav i ne bih kao predsjednik Sabora istraživao tko što radi, niti sam bio uključen u dogovaranje klubova zastupnika u Hrvatskom saboru.

:: No, u HDSSB-u se spominjalo i vaše ime?

Da, u prozivci i kritici. A to je i logično jer sam na čelu Sabora. No, ja sam prvi među jednakima, a Odbor za Ustav, Odbor za pravosuđe i Odbor za zakonodavstvo te Radna skupina tijela su koja su konkretno radila i razmatrala nacrt Ustava. I sama Vlada se očitovala kod inicijative za njegovu promjenu. U novom krugu razgovora o ustavnim izmjenama treba omogućiti da se u oblikovanje nacrta uključi Vlada, ali i predsjednik Republike. Potrebno je doći do prijedloga koji će biti usvojen sa što većim konsenzusom u Saboru. Time sam odgovorio na pitanje je li dobrodošao HDZ.

:: Mislite li da ova odgoda može biti korisna?

Bude li se popravio tekst Nacrta, onda svakako hoće.

:: Koliko vi, kao predsjednik Sabora, možete utjecati na daljnju proceduru?

Nisam uključen u proces utvrđivanja izmjena i dopuna Ustava, a kao predsjednik Sabora moram osigurati poštovanje Poslovnika.

:: Nedavno je istupio Josip Kregar rekavši da se vraća na Pravni fakultet razočaran ignorantskim odnosom SDP-a prema njemu. Jeste li znali za Kregarovo nezadovoljstvo?

Kolega Kregar je bio u Klubu SDP-a i, koliko znam, bio je vrlo ugledan i utjecajan član. Imao je mogućnost iznositi svoje stavove i mišljenja te slobodu nestranačke osobe. Zbog čega je i s kim došlo do nesporazuma, to ne znam, niti o tome mogu spekulirati.

:: I predsjednik države Ivo Josipović poslao vam je pismo reagirajući što se s njim uopće nije konzultiralo o ustavnim promjenama.

Predsjednik Republike je u skladu s ustavnim ovlastima, dakle kao ovlašteni predlagatelj ustavnih promjena, uputio pismo predsjedniku Sabora. Komunikacija je bila u skladu s Ustavom i ovlastima. Kao predsjednik Sabora, pismo sam odmah uputio nadležnima, dakle Odboru za Ustav, Poslovnik i politički sustav, te klubovima zastupnika i zastupnicima. Tu moja uloga prestaje.

:: Čini se da SDP ima ozbiljne komunikacijske probleme. Je li vam teško biti predsjednik Sabora u takvim uvjetima?

Ne vidim iz čega zaključujete da je komunikacija problem?

:: Predsjednik Republike javno izražava nezadovoljstvo, isto čini i prof. Kregar koji je izabran za zastupnika na vašoj listi, ustavnopravni stručnjaci, politolozi, uključujući i one sklonije lijevoj opciji, žale se da ih zaobilazite.

Ne smatrate li to demokratskim napretkom?

:: Baš i ne.

Ljudi iznose svoja stajališta. Zar to nije dobro i demokratski?

Oni se javno žale. Ne iznose mišljenja u institucijama koje bi to uvažavale.

Oni nisu članovi stranke. Oni imaju odgovornost pred demokratskom javnošću, a unutarstranački život je sasvim drukčiji.

:: Što će biti s Josipom Perkovićem? Prvog siječnja stupa na snagu Zakon o primjeni europskog uhidbenog naloga, a nije promijenjen Ustav i nisu stvoreni uvjeti da mu se sudi u Hrvatskoj.

Ne zanimaju me pojedinačni slučajevi, nego načela. A načelo do kojega držim jest da se u Hrvatskoj osigura da svaki zločin dođe pred sud. To zastupam već 18 godina, a to je i službeno stajalište hrvatske politike.

:: Što će se događati s takozvanim referendumom o ćirilici budući da Ustav nije promijenjen, a po postojećem se o svakom pitanju može tražiti referendum?

Već smo zaprimili službeni zapisnik i potpise građana i to smo proslijedili Odboru za Ustav, Poslovnik i politički sustav i još nekim tijelima koja će se proglasiti zainteresiranim za raspravu. To su Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Odbor za pravosuđe, Odbor za zakonodavstvo itd. Ne bih nagađao kakva će stajališta pojedina radna tijela zauzeti. Moje je da naglasim da je u Hrvatskoj ustavna i društvena vrijednost vladavina prava, kao što je to i trodioba vlasti. Nadam se da će sve institucije koje trebaju promišljati inicijativu uzeti u obzir ustavne i društvene vrijednosti i na temelju njih donijeti svoje odluke i zaključke koje će sugerirati i predložiti Saboru.

:: Može li Sabor samostalno odlučiti o tome je li referendum o ćirilici ustavan ili nije?

Sabor u okviru svojeg djelokruga i nadležnosti odlučuje sam. Sabor će također procjenjivati svako pitanje, pa i svaki zakon procjenjuje je li u skladu s načelima i vrijednostima na kojima počiva pravni poredak, dakle Ustav, ali i na društvenim vrijednostima i načelima. Svaka odluka Sabora je samostalna, ali i podložna preispitivanju po načelu trodiobe vlasti.

:: Govorimo li o tome da se neće od Ustavnog suda tražiti ocjena ustavnosti referenduma o upotrebi jezika i pisma nacionalnih manjina, već ga naprosto Sabor neće raspisati?

Ne mora biti crno-bijela tehnika. No, ne bih spekulirao kako će sve ispasti. Moguće je da Sabor dade svoje mišljenje, a da ono završi na Ustavnom sudu. Moguće je da Sabor samostalno odlučuje pa da opet završi na Ustavnom sudu. U Hrvatskoj nije samo demokratsko načelo podjele vlasti i odgovornost na papiru nego je i stvarno.

:: Sabor, ili je možda bolje reći vladajuća garnitura, u stalnom je sukobu s Ustavnim sudom. Je li posrijedi institucionalna ili personalna borba za prevlast?

Odnos između institucija hrvatske države vrlo je precizno određen Ustavom i Ustavnim zakonom o Ustavnom sudu. Dakle, ove dvije institucije su po Ustavu, kao i vlast u svojoj trodiobi, pozvane da surađuju i da se međusobno nadziru. Mislim da je taj odnos upravo tako uspostavljen. Ne vidim tu ni sukoba ni ljubavi. Naprosto, odgovornost institucija je utvrđena najvišim aktom država, i u okviru toga se svi moraju ponašati. Nekada nam nešto odgovara, a nekada ne, takav je život pa takva je i politika.

:: Kako surađujete s predsjednikom države?

Sabor s njim nema operativnih odnosa, no imamo korektan odnos.

:: Je li vas iznenadilo njegovo pismo?

Bio sam uvjeren da su predsjednik i Vlada u konzultacijama o pripremama promjene Ustava i da znaju o čemu se radi.

:: Što mislite o prijedlogu predsjednika Josipovića da se u Ustav ugradi odredba po kojoj bi životne zajednice različite od braka bile jednako vrijedne?

Mislim jednako kao i o referendumu o ustavnom definiranju braka, a to je da nije dobro zakonsku regulativu podizati na ustavnu razinu. Što se tiče seksualnih manjina, ja sam za to da imaju sva prava kao životne zajednice i da se ona urede zakonima.

:: Što kao predsjednik Sabora mislite o ukidanju Ustavom propisanih stanki u radu Sabora, a sve kako bi zastupnici više radili?

Nije dobro da se očitujem na Nacrt izmjena Ustava, to prije što će i dalje biti o njemu rasprava i predstoji nova runda dogovaranja. No, primijetio sam da ne vidim racionalnog razloga da bi jedna trećina zastupnika mogla predložiti, a predsjednik Sabora bi morao sazvati sjednicu. Jedna trećina zastupnika ne može čak utvrditi ni dnevni red, a moguće je da dovede do raznih nesporazuma, i to ne samo političkih. Nadalje, mislim da nije dobro ukidanje stanke u radu Sabora. Mislim da bi bilo bolje da postoji stanka od mjesec dana i od petnaest dana zimi. To u bitnome ne utječe na Sabor. Bitno je da on u svojoj ustavnoj nadležnosti donosi propise i zakone u interesu građana i da nadzire rad Vlade, što i čini. Mogao bih vam navesti statistike i vidjeli biste da je više od tisuću zastupničkih pitanja bilo upućeno Vladi i ministrima. Sabor odrađuje svoju ulogu bez obzira na stanku. Motivi zbog kojih je ustavotvorac propisao stanku u radu Sabora postoje i danas. Naime, svi građani, institucije, pravne osobe i drugi znaju kada Sabor zasjeda, a kada ne zasjeda. Ako postoje razlozi, može se hitno sazvati sjednica.

:: Jeste li zadovoljni kvalitetom rada Sabora?

Kvaliteta se može mjeriti na razne načine. Na način koji sam spomenuo, a to je da je ostvario svoju ustavnu i zakonsku zadaću, a može se mjeriti ispunjenjem očekivanja građana. Kad govorimo o zastupnicima, oni odražavaju hrvatsko društvo. To je i smisao predstavničke demokracije. Sabornici nisu izvan hrvatskog društva, nego su iz njega. Svaki je zastupnik slobodan čovjek, on po Ustavu i zakonu glasa kako želi. Ne bih se upuštao u pojedine rasprave i situacije, ali načelno ću reći da se replika zlorabi. Koristi se u pogrešnu svrhu. Ona je po definiciji oponiranje sugovorniku, kontriranje ili sučeljavanje s drukčijim stavom, činjenicama. No, kod nas se replika koristi da problemski zamijeni raspravu. Ona je lakši put da se zastupnik pojavi pred svojim biračima.

:: Hoćete reći, kakav smo narod, takve imamo i zastupnike?

Nije to hrvatska specifičnost. Možda je naša specifičnost da imamo registrirane 143 političke stranke, od kojih ih je 13 u Saboru.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 4

LO
lokun
13:19 28.12.2013.

Ja sam bio uvjeren da si ti o tome nešto znao, odnosno da si trebao MORAO znati.

DU
Deleted user
12:34 29.12.2013.

Kao da mi ne znamo da on i njegovi ne znaju.I još se time hvale.

BL
Blekpanther
15:57 28.12.2013.

Pa i ovog grudanina bi trebalo izbacit iz SDP-a, Bandic i Jurcic izletili naglavacke uprkos tome sto su ponesto i znali, a ovaj nezna pa ga jos trpe, nemoguce!!!