Blackwater: Nikola Bićanić razotkrio američke plaćenike

Foto: import
Blackwater: Nikola Bićanić razotkrio američke plaćenike
24.11.2007.
u 11:57
Pogledaj originalni članak

Prije tri i pol godine gledala je na televiziji kako mrtvo tijelo njezina najstarijeg sina Jerka, zaposlenika zaštitarske tvrtke Blackwater, razjarena gomila vuče ulicama iračke Falluje te potom spaljuje i sakati. Iz Iraka su Jerka dopremili roditeljima u lijesu bez američke zastave, ordenja i predsjednikova brzojava sućiti.

Za koga je poginuo, pita njegova majka, Hrvatica podrijetlom, Danica Donna Zovko koja živi u mjestu Rittmanu u američkoj državi Ohio. Ona ne želi da vrijeme izbriše bolnu uspomenu na njezinu tragediju te i dalje traži od vodstva privatne tvrtke Blackwater s kojima je Jerko imao potpisan ugovor, ali i od američkih službenih vlasti objašnjenje o okolnostima pogibije svoga tada 28-godišnjeg sina.

Nesretna majka susrela se s Erikom Princeom, direktorom Blackwatera, koji je bio i na Jerkovu sprovodu, ali odgovore koje je tražila nije dobila. Vjerojatno nikad neće ni doznati istinu.

Njezina je obiteljska tragedija samo jedna od brojnih o kojima se sve češće može čitati i gledati u američkim glasilima, gdje se tema zaštitara, plaćenika, vojnika koji za visoke dolarske iznose odlaze u Irak ili širom svijeta u krizna i ratom zahvaćena područja obrađuje kao avanturistička ili politički upitna. Ima ih širom svijeta, tamo gdje vlasti, mafija, države trebaju pomoć spretnih, vrhunski vojnički  treniranih djelatnika spremnih na plaćenu avanturu koja ih može stajati života.

Shadow Company
Da je to priča kojoj se u 21. stoljeću ne vidi kraj, pa će i ozbiljne rasprave o privatnim zaštitarskim tvrtkama biti tema kojoj će se u budućnosti posvećivati puno medijskog i političkog prostora, na vrijeme je dobro procijenio i Nikola Bićanić, redatelj, scenarist i producent filma “Shadow Company” – prvog dokumentarca u kojem se prikazuju originalne snimke iz Iraka s ljudima kojima u opisu radnog mjesta stoji da rade kao zaštitari diplomata, političara, međunarodnih humanitarnih organizacija, a u stvarnosti oni su “vojska moćnog kapitala”, plaćenici koji gazdama donose profit.

Bićanić je prvi redatelj kojem je tvrtka Blackwater dopustila snimanje svojih zaposlenika u Iraku! Stravična smrt Amerikanca hrvatskog podrijetla Jerka Zovka te potom i odlazak njegova britanskog prijatelja Jamesa Ashcrofta u Irak potakla je Nikolu Bićanića da napravi dokumentarni film o vojsci plaćenika.

Tridesetogodišnji Nikola Bićanić ispričao nam je sve što je prethodilo snimanju filma kao i o događajima koji su uslijedili nakon što je njegov hrabri uradak predstavljen gledateljima.

Film je završen prošle godine i prije šest mjeseci pojavio se na DVD-u, ali je nakon incidenata s kojima je privatna zaštitarska tvrtka Blackwater zaredala u Iraku, privukao pozornost medija i javnosti pa se od rujna prikazuje u kinima širom Amerike. Zainteresirao je i političare u Washingtonu te je Bićanić svjedočio na Capitol Hillu pred Senatskom komisijom Demokratske stranke.

“Zvali su me iz ureda senatora Byrona Dorgana i zamolili da im prenesem što znam o privatnim vojnim kompanijama u Iraku. Senator Ted Kennedy tražio je kasnije da se moj film prikaže i u Kongresu. Bilo je to vrlo zanimljivo iskustvo iako je pomalo apsurdno da visoki američki dužnosnici i administracija ispituju mene, redatelja dokumentarnog filma, o legalnoj strukturi i pravilima ponašanja američkih plaćenika u Iraku. To sam otvoreno tada i rekao, ali moja iskrenost nije im se svidjela”, komentirao Bićanić.

Nagrada u Kanadi
U Americi političari, srećom, ne odlučuju o filmskim karijerama i ne mogu zabraniti snimanja ni emitiranja spotova ili dokumentaraca koji im ne odgovaraju, ali pozitivna prašina koju je podigao Bićanić prikazavši na edukativan, sistematski i gledateljima zanimljiv način priču o tome kako se regrutiraju plaćenici i što sve rade u Iraku ili u drugim dijelovima svijeta, pomogla mu je da brzo nakon završetka “Shadow Company” dobije ponudu iz Hollywooda “koju ne može odbiti”.

Nikolu Bićanića novinari stalno traže za izjavu ili intervju pa je gostovao na televizijskim postajama Fox, ABC, CBS te na BBC-u i Al Jazeeri kao i na brojnim radioprogramima. I utjecajni New York Times pisao je o “Shadow Company” koji je u kratkom vremenu prikazivanja dobio nekoliko zapaženih nagrada, poput kanadske “Leo Award” koju je dobio u nominaciji najboljeg redatelja, scenarista, montažera i najboljeg dokumentarca u cjelini.

Bićanić se s roditeljima sredinom osamdesetih godina preselio u Veliku Britaniji, gdje je njegov otac radio kao profesor na sveučilištu. Nakon srednje škole, na Cambridgeu je 1995. diplomirao fizikalnu kemiju i kao odličan student dobio mogućnost pripreme doktorata na istom sveučilištu. Sve je upućivalo, a tome se nadala i obitelj, da će krenuti akademskim putem i nastaviti obiteljsku tradiciju.

“Nakon tri mjeseca prekinuo sam doktorat, shvatio sam da ne želim akademsku karijeru, tj. provođenje života među knjigama i studentima. Vjerovao sam da mogu više napraviti na drugim područjima. Najprije me zanimala reklamna industrija, ali ubrzo sam zaključio da se pristup komunikaciji i marketingu bitno mijenja zbog interneta.

Nakon određenog vremena kao freelancer, što je poslovni ekvivalent plaćenika, u Velikoj Britaniji je krenuo internetski bum i osnovao sam tvrtku koja je poslovala pet godina.“ Nikola je zapošljavao 25 ljudi, no njegov znatiželjni i nemirni duh tjerao ga je dalje, pa je prodao svoje poduzeće.

“Dobra intuicija, sreća ili povoljan trenutak u životu, ne znam točno što je bilo, ali napravio sam pametan potez, jer sam tvrtku dobro prodao, boravio često u New Yorku i shvatio da je Amerika sljedeća stepenica u mojoj, po nekima avanturističkoj, karijeri.“

Iz vremena studija na Cambridgeu, te potom života i rada u Londonu Bićanić nosi lijepe uspomene, ali danas tvrdi kako je najvrjednije bilo upoznati nove ljude i stvoriti zanimljiva prijateljstva.
“Studirao sam s Jamesom Ashcroftom. Postali smo zaista bliski prijatelji. On je diplomirao pravo, postao je odvjetnik u Londonu. No, njemu je to ubrzo postalo monotono i prijavio se u profesionalnu britansku vojsku. Smatrao je da je to izazovan posao a može istovremeno pomoći svojoj zemlji.

Pomoć plaćenika
Brzo je međutim napustio vojsku jer mu je tadašnja djevojka a danas supruga prigovarala kako su previše odvojeni, da je to opasno zanimanje, da previše riskira život. Vratio se odvjetništvu. Ja sam u međuvremenu radio nekoliko kraćih dokumentaraca i polako sam se zarazio tim poslom. Učestalo sam se dopisivao s Jamesom nakon što je 2005. godine prihvatio ponudu privatne tvrtke da za 800 britanskih funti na dan postane plaćenik u Iraku.“

Potaknut prijateljevim dobro plaćenim ali i opasnim angažmanom u Iraku, Nikola je počeo istraživati, raspitivati se što plaćenici zapravo rade u Bagdadu, te je odlučio snimiti dugometražni dokumentarni film.

“Jedno su želje, a drugo mogućnosti, pogotovo kad je posrijedi ratni Irak. Najprije sam trebao preskočiti zapreku koja se ukazala u činjenici da nisam službeno akreditiran novinar ili snimatelj. James se dosjetio i predložio da me zaposli u svojoj firmi, kao zaštitara. Tako sam brzo dobio sve dozvole, mogao sam krenuti u Irak, ali nikome nisam smio kazati da ću snimati, odnosno koji je pravi razlog zbog kojeg tamo odlazim.

Taj sam problem mislio riješiti na licu mjesta u Bagdadu. Kupio sam zrakoplovne karte, sve se glatko odvijalo i išlo po planu, i onda se na internetu pojavila snimka u kojoj  pobunjenici, Al-Qa’ida, odrubljuju glavu stranom plaćeniku. Mnogi prijatelji su vršili pritisak na mene da odustanem od putovanja.”
Bićanić nakon toga šalje prijatelju Jamesu dvije kamere u Irak.

“On je snimio tako dobar materijal da vjerojatno ni ja, da sam bio tamo, ne bih bio toliko uspješan jer se ne bih mogao približiti nekim mjestima, ulicama, službenoj američkoj vojsci. Nakon toga je Robert Young Pelton (pisac, koji se komentarom također pojavljuje u filmu “Shadow Company”) putovao u Irak i po dogovoru snimio dosta materijala u vezi s Blackwaterom. Imao sam obilje kvalitetne građe i odlučio odustati od putovanja u Irak. Film sam strukturirao drukčije od početne ideje.

Iako mi tada ta odluka nije lako pala, s vremenom sam promjenu strukture shvatio kao vrlo pozitivnu. Zahtijevala je obrazloženje konteksta (i povijesnog i sadašnjeg) korištenja plaćenika na ratištima: posjetima Africi, Sijera Leoneu, ispričali smo širu priču o plaćenicima u 21. stoljeću. Ne, dakle, samo o onima u Iraku nego i o ljudima koji su često ključni u kreiranju uspjeha ili poraza u oružanim sukobima i ratovima te stavljaju svoju glavu na panj za tuđe interese, ali su pri tome i stimulativno plaćeni.“

Bićanić je svoje ideje za dokumentarac predstavio prije finaliziranja montaže na web stranici i bio je ugodno iznenađen kad je 50 tisuća posjetitelja “srušilo web stranicu”, odnosno kad je shvatio koliko ih je zainteresirano za taj projekt i progovorilo o stvarima koje politika želi prešutjeti.

“Bio je to snažan poticaj, dokaz da sam na pravom putu, da moj film ima smisla. U film sam potom uklopio i mišljenja novinara, političkih istraživača, te mišljenja povjesničara ratova kako bi se s više strana pokušalo objasniti tko su to i kome služe plaćenici.“

Bilo je teško nagovoriti neke od sudionika filma, plaćenike, zapovjednike, da razgovaraju, da ispričaju svoju istinu. Nakon svega, montaža je trajala pola godine, jer je iz gomile vrijednog materijala trebalo izvući ono najbolje, ono što pridonosi razumijevanju priče o plaćenicima iz mnogih perspektiva – od pravnih i političkih do toga da su ipak posrijedi ljudi s emocijama, s obiteljima koje uzdržavaju, s ciljevima i planovima u životu.

U “Shadow Company” ozbiljno se progovara i o nemogućnosti zakonskog kažnjavanja plaćenih vojnika, jer to područje nije dovoljno sustavno regulirano međunarodnim pravom – ili nema političke volje da se tužba provede čak i kad postoje zakonski uvjeti. Američki vojnici su za nedopustiva kaznena djela, silovanja i ubojstva već procesuirani i kažnjavani u Americi te služe kaznu po zatvorima, ali nema nijednog slučaja da se vodi kazneni postupak protiv plaćenih vojnika. “Američki regularni vojnik u Iraku prosječno zarađuje 70.000 dolara godišnje, a plaćenik može zaraditi čak do 200.000 dolara.

U slučaju ranjavanja ili pogibije ovom prvom država obitelji plaća naknadu, djeca imaju mirovinu i druge povlastice, a plaćenom vojniku nitko nije ništa dužan. Posebno ako je potpisao nepročitan ili loše napisan ugovor po kojem smrću završavaju i sve dužnosti i obveze njegovih šefova koji vode unosne zaštitarske tvrtke. Nikola Bićanić Americi je razotkrio javnosti šokantan detalj da na svakog službenog američkog vojnika u Iraku boravi gotovo identičan broj plaćenika.

“Ovim dokumentarcem želio sam otvoriti raspravu u Americi ali i širom svijeta o tome tko su zapravo plaćenici, što su njihove dužnosti, što ih motivira – jer ne postoje službene statistike, nema istraživanja ili objektivnih podataka o njima, niti je zapravo jasno kako treba gledati na plaćenike kao fenomen modernog doba”, poručuje Bićanić.

Pogledajte na vecernji.hr