Čelnik Udruge poslodavaca u zdravstvu objašnjava kako je riječ o specifičnim okolnostima u kojima se moralo djelovati brzo kao bi se pacijentima mogla pružiti zdravstvena usluga.
-Dok je trajala pandemija mnogi su se potrošni materijali i lijekovi morali nabaviti pa je najprije planirano da to ide putem objedinjene javne nabave preko Ministarstva zdravstva. Međutim, Ministarstvo nije stiglo sve nabaviti a bolnice su morale osigurati lijekove i materijal za pacijente. Zbog dugotrajnosti procesa javne nabave koja uključuje žalbu pa se vrijeme nabave produžava, ravnatelji su morali u određenim postupcima pribjeći direktnoj nabavi. I što se dogodilo? Prije mjesec-dva HZZO-ova inspekcija kontrolirala je bolnice i utvrdila da dio javne nabave nije u skladu sa zakonskim odrednicama, koje nisu prilagođavane tim izvanrednim okolnostima – ispričao je Dražen Jurković, direktor UPUZ-a.
-Adminstracija je postupila prema proceduri i pokrenuti su postupci protiv ravnatelja, kao da nikakvih izvanrednih okolnosti nije bilo. Ta promptnost koja je u datim okolnostima bila nužna. Skoro u svim bolnicama ravnatelji imaju taj problem. Upravo pišemo dopise i razgovaramo s nadležnim institucijama, ministarstvima zdravstva, financija i HZZO-om, objašnjavamo razloge i nadam se da će ih uvažiti. Jer, u izvanrednim situacijama zdravstvo ne može čekati. Ako gradite zgradu, možete pričekati materijal, ali robu i usluge bitne za liječenje ljudi, ne možete – zaključuje Jurković.
VEZANI ČLANCI
Komentirajući ministrov poziv na aktivaciju u javnoj nabavi, Jurković kaže da je javna nabava definitivno važna i štedi novac porenih obveznika. No pritom se treba paziti da ne dođe do monopola ponuđača jer, kad jedan ponuđač na jednom, drugom i trećem natječaju dobije sve, ostali će se povući s tog tržišta. To se događa kod lijekova, posebno generika, koji nestaju s tržita kad njihov proizvođać nema interesa u njihovoj proizvodnji. U tom trenutku onaj tko je ostao počinje dirigirati cijene.
- Znači, objedinjena javna nabava da, ali oprezno i s gradacijom. Postoje mehanizmi za sprečavanje monopola, npr. da najjeftiniji ponuđač dobije 50%, drugi 30%..... Tu treba paziti. Naravno kod objedinjene javnenabave možete postići povoljniju cijenu, ali u startu, dok ima puno ponuđača i dok se oni bore. Tu treba paziti. Nema idealnog rješenja – govori Jurković.
GALERIJA Vili Beroš snimljen u rijetkom izlasku sa suprugom
U Ministarstvu zdravstva kažu da objedinjena javna nabava, kao dio reformskih mjera u području financijske održivosti zdravstvenog sustava, trenutno obuhvaća 56 nabavnih kategorija koje čine oko 80% ukupne bolničke potrošnje.
"Navedena reformska mjera ujedno je i indikator Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026. kojim je postavljen cilj za sklapanje Okvirnih sporazuma za 85% navedenih nabavnih kategorija do kraja 2023. godine. Upravo s tim ciljem intenzivno se provodi objedinjena javna nabave lijekova, ortopedskih pomagala, roba i usluga kako bismo stvorili dodatne preduvjete za provedbu reformskih mjera odnosno standardizaciju u pružanju zdravstvene zaštite pacijentima ujednačavanjem razine kvalitete te transparentniju potrošnju javnog zdravstvenog novca. Gledajući s financijske strane, na godišnjoj razini procjenjuje se 53,2 milijuna eura uštede", poručili su iz MIZ-a.
VIDEO Tko su borci koji su se digli protiv Vladimira Putina?