Da će Mediteranska plovidba u stečaj, to više nije sporno. No, optužbe između malih dioničara i vodstva tvrtke ne jenjaju ni u trenutku kad je tvrtka pred izdisajem; prodaju Atlantic Friga, posljednjeg broda duge plovidbe u floti prije nekoliko dana u nizozemskom Roterdamu, udruga malih dioničara Medplov smatra izvlačenjem novca te optužuje vodstvo tvrtke za malverzacije.
Tajanstveni kupac
– Jedini preostali trgovački brod prodan je za sramotnih 500.000 eura. Da je prodan samo za staro željezo, društvo bi uprihodilo oko tri milijuna dolara jer 6500 tona po tržišnih 400 do 500 dolara po toni daje oko tri milijuna dolara – izračunali su mali dioničari koji su slučaj prijavili i USKOK-u. Napominju da je potpuno isti, tzv. sestrinski brod Pacifik Frigo, drugi vlasnik krajem 2008. prodao za 19,5 milijuna dolara, a svojedobno je većinska dioničarka tvrtke Neda Young odbila dati suglasnost za prodaju Atlantic Friga za 20 milijuna dolara.
Dioničari optužuju predsjednika uprave Gorana Šarića, koji je na mjestu čelnika Mediteranske plovidbe naslijedio Vladimira Šelebaja, za izvlačenje novca. Insinuiraju da je prodaja namještena osobama koje su u vezi s njim ili Nedom Young te da isisavaju imovinu kako ne bi završila u stečajnoj masi. Na sličan način reagirali su lani, nakon što je Šelebaj napravio tajni predugovor o prodaji imovine društva Nedi Young, i spriječili prodaju. Šelebaj je tad tvrdio da pokušava spasiti tvrtku novcem kojim bi većinska dioničarka kupila nekretnine. Apsurd cijele situacije bio je što je N. Young kao dioničarka već suvlasnica tih nekretnina.
Goran Šarić odbacuje sve optužbe.
– Atlantic Frigo je, nakon prijave pomoraca i dobavljača za neisplaćene plaće i obveze, arestirala država Nizozemska i dala ga na licitaciju. Postupak je pokrenuo međunarodni sindikat pomoraca ITF, a država, kao najveći vjerovnik, nije učinila ništa da zaštiti cijenu. To jest jadno i tužno, ali nismo mogli učiniti ništa. Moglo se dogoditi da brod bude prodan i za jedan euro! – pravda se Šarić.
Pokušao je, kaže, u Ministarstvu financija i Državnoj agenciji za sanaciju banaka i osiguranje štednih uloga dogovoriti da se DAB, kao najveći vjerovnik Mediteranske plovidbe, javi na licitaciju i kupi brod, no nije bilo interesa.
– Brod je navodno kupio neki Nizozemac, broker za brodove, i već ga prodaje. Netko će na tome gadno zaraditi, može ga bez problema prodati za dva do tri milijuna dolara – potvrđuje vrijednosti i Šarić, no opovrgava računicu o tome da vrijedi mnogo više.
Ističe da brod vrijedi koliko zarađuje, a u "shippingu" ono što danas vrijedi 100, za pola godine vrijedi 10. Frigo brodovi, kaže, lagano izumiru, ima ih oko 500 u svijetu, a novi se ne proizvode.
Za sve je, kaže, kriv strah mjerodavnih u državi od bilo kakve odgovornosti.
– Izradio sam plan restrukturiranja tvrtke, za koji je konzultant Ministarstva financija dao zeleno svjetlo da može aplicirati za model C. Radna skupina zatražila je suglasnost DAB-a, čiji je upravni odbor načelno izrazio spremnost za dokapitalizaciju. Trebala je još samo suglasnost Ministarstva mora, no nitko nije htio staviti svoj potpis. Strah od Remetinca bio je prevelik; svi su se plašili hoće li netko nekad u budućnosti preispitivati njihovu odluku – ispričao je Šarić.
Sve do tada bio je uvjeren da će da će model C uspjeti. No, u međuvremenu je ispao još jedan kostur iz ormara; dioničari tvrde da je u četvrtak, na otvorenju ponuda za koncesiju na liniji Korčula – Orebić, na kojoj voze preostale brodice Lovor i Tamaris, tvrtka Damaco iz Rijeke navodno ostalim ponuđačima rekla da oni imaju prednost i neupitno će dobiti koncesiju jer su postali vlasnici brodova. I na taj način, kažu, Šarić sudjeluje u izvlačenju imovine iz Mediteranske plovidbe.
– U nadzornom odboru Damaca prije je sjedio sin Nede Young, Michael – kažu u Medplovu.
Šarić i to opovrgava, napominjući da se vlasništvo može provjeriti u Upisniku brodova u Dubrovniku. Natječaj za koncesiju propao je, kaže, jer nitko nije predao valjanu dokumentaciju.
Strah od Remetinca
– Damaco se javio u Ministarstvo financija jer je zainteresiran za preuzimanje linije, a ne mogu je dobiti dok nisu vlasnici broda. Ništa im nije prodano, ne znam tko širi taj spin – poručio je Šarić, inače vlasnik zagrebačke tvrtke Dedići projekt, koja se bavi graditeljstvom. No, priznaje da bi brodove trebalo pokušati prodati sada za 3,5 milijuna kuna, a ne nakon što sljedeći tjedan pokrenu stečajni postupak. Za kupnju je, kaže, zainteresirana je i sadašnja posada, koja bi željela ostati u poslu.
Laž je da su pomorci arestirali brod. Pomorci su se priključili arestu kojega su napravili dobavljači i to tek onda kada je postalo očigledno da nema drugog načina da naplate svoja potraživanja koja su sezala u travanj 2011. godine. Očigledno je posatalo onda kada kompanija nije više imala novaca niti za održavanje normalnih uvjeta življenja na brodu. Prijetilo je da pomorci ostanu bez nafte i bez hrane. Država je odbila pomoći. Sindikat pomoraca Hrvatske je uplatio 15.000 Eura za naftu (čime smo osigurali i hranu u frižiderima od propadanja) i za higjenske potrepštine pomoraca na brodu. Potom još 1.900 Eura za repatrijaciju preostalih članova posade. Za eventualni spas broda jedino su pomorci učinili sve što je bilo u njihovoj moći, pa je ovakovo navođenje, insinuiranje da su pomorci započeli propast kompanije, najblaže rečeno, svinjarija. S poštovanjem, kap.P.Brazzoduro