Podizanje i spuštanje napetosti u međudržavnim je odnosima Slovenije i
Hrvatske već postala ustaljena praksa, a najčešće se opravdava
unutarnjopolitičkim potrebama od kojih je najveća ta da se osvoji ili
zadrži potpora birača na općim, lokalnim ili predsjedničkim izborima.
Pred Slovenijom su ove godine predsjednički, a pred Hrvatskom opći
izbori.
Sloveniju za godinu dana čeka predsjedanje Europskom unijom pa će u toj
ulozi biti uskraćena za pristrano ponašanje u procesu približavanja
Hrvatske Uniji, a u drugoj su polovici godine na redu slovenski opći
izbori pa su neriješena međudržavna pitanja ponovno dobrodošla i
nepotrošena tema.
Prvu je priliku za njezino ovogodišnje otvaranje potkraj prošlog tjedna
iskoristila Slovenija slanjem prosvjedne diplomatske note u Zagreb zbog
odluke hrvatske vlade da se Ini produlji rok za istraživanje nafte i
plina u sjevernom Jadranu.
Svojom je notom Ljubljana podsjetila na postojanje tzv.
neraspodijeljenog Jadranskog mora kazavši da Hrvatska svojom odlukom
jednostrano poseže za područjem mora, morskog dna te podzemlja
nekadašnje SFRJ koji još nisu sporazumno podijeljeni i dio kojih
pripada i Sloveniji kao sljednici SFRJ.
Oštar prosvjed
Zrinjevac je Ljubljani jasno odgovorio i izrazio oštar prosvjed zbog
pokušaja slovenske strane da, izravnije nego dosad, iskaže otvorenu i
jasnu namjeru prisvajanja hrvatskog državnog područja, odnosno područja
nad kojim Republika Hrvatska ima suverena prava i jurisdikciju.
Ljubljana je usto upozorena na neprihvatljivost politike odbijanja
pristupa međunarodnom pravosudnom tijelu radi rješenja pitanja vezanih
uz granicu na moru na dobrovoljnoj i unaprijed obvezujućoj osnovi.
Nakon postizanja i ubrzo potom povlačenja sporazuma Drnovšek-Račan
2001. godine takvo je odbijanje Slovenije na bilo kakvu mogućnost
arbitraže konstanta svih slovenskih vlada bez obzira na to jesu li na
njihovu čelu bili Janez Drnovšek, Andrej Bajuk, Anton Rop ili Janez
Janša.
Šef slovenske diplomacije Dimitrij Rupel otvoreno govori da arbitraža
za rješavanja problema granice s Hrvatskom za Sloveniju nije
prihvatljiva, jer bi se Hrvatskoj time olakšao put u EU. Kao što je
poznato, Hrvatska predlaže arbitražu za granicu, točnije čak rješavanje
tog problema pred međunarodnim sudskim tijelom, a osobno sam mišljenja
da je pravilno da se Slovenija i Hrvatska o tome same dogovore.
Ne računam da će to biti jednostavno, ali tako je najbolje. O čemu se
radi? Hrvatska je na putu u EU i na tom bi putu taj problem na neki
način htjela potisnuti u stranu i Bruxellesu reći: “Vidite, to se već
rješava negdje drugdje i idemo dalje.” Osobno držim da to nije u redu i
tu se s predsjednikom Drnovšekom slažem, svojoj je javnosti na pragu
priprema za lanjske lokalne izbore objasnio Rupel.
Rupel zna o čemu govori jer se u pripremama na ulazak u EU prije šest
godina pred istim problemom našla i Slovenija. Bruxelles od svake
buduće članice EU traži sređene odnose sa susjedima i čistu situaciju
na granici. Drnovšeku je tada pomogao Račan pristankom na sporazum o
granici kojim je Sloveniji, kroz “dimnjak” u hrvatskim teritorijalnim
vodama, omogućen pristup do međunarodnih voda Jadrana. Drnovšek je
Račanu za uzvrat teška srca “dao” zaseoke na lijevoj obali Dragonje,
ali je Ljubljana mirne duše Bruxellesu poslala poruku da je problem
granice s Hrvatskom riješen.
Račanov paraf
Račan je svoj paraf pod takvim sporazumom povukao, ali o poništavanju
sporazuma vlade Slovenije i Hrvatske nikada nisu raspravljale.
Ljubljana ga je držala važećim sve do zajedničke sjednice Sanaderove i
Janšine vlade lipnja 2005. godine kad je potpisan dokument o
priznavanju stanja na zajedničkoj granici, a posebice njezinom morskom
dijelu, kakvo je bilo 25. lipnja 1991. godine kad su Hrvatska i
Slovenija proglasile svoju samostalnost i napuštanje jugoslavenske
državne tvorevine.
Ustrajući na tome da sporna granična pitanja treba rješavati
bilateralnim pregovorima i bez ikakva posrednika Ljubljana je nakon
ulaska Slovenije u EU otkrila mogućnost da svoju poziciju članice EU
pokuša iskoristiti za rješavanje svih otvorenih pitanja s Hrvatskom.
Bruxelles na to ne pristaje i Ljubljani daje do znanja da ta pitanja
treba riješiti sa Zagrebom sama ili uz tuđu pomoć.
Arbitražu kao najbolje rješenje za granicu s Hrvatskom zastupa i
socijaldemokratski zastupnik Aurelio Juri i to od trenutka kad je
postalo jasno da je sporazum Drnovšek-Račan propao. Poslije najnovije
razmjene nota i zaoštravanja odnosa arbitraža ostaje zapravo jedino
pametno rješenje, uvjerava nas Juri.
TV Slovenija prisvaja Istru
Premda je Slovenija 1991. izjavila da njezine dotadašnje republičke granice postaju državnim granicama, što je itekako olakšalo posao Badinterovoj komisiji da tim granicama prizna državni status, a međunarodnoj zajednici da Sloveniju prizna kao novu državu, slovenskoj se javnosti sve češće nude novi povijesni dokazi o tome da Istra nikada nije pripadala Hrvatskoj. Najnovije je otkriće ponudila TV Slovenije predstavivši uradak Franca Kuneja koji je otkrio knjigu dr. Stjepana Srkulje “Hrvatska povijest u 19 karata” iz 1937. godine, kao dokaz “da prema mišljenju hrvatskog autora Istra nikada nije bila u sastavu Hrvatske”.
Predsjednički nepoznati plan
Rješavanje graničnog pitanja zahvalna je tema susreta Stjepana Mesića sa slovenskim kolegom Janezom Drnovšekom, čak i kad Drnovšek dođe u Zagreb na predstavljanje svoje knjige. Obojica su nakon svoga lanjskog susreta pokraj Ljubljane tvrdili da imaju rješenje za to zapleteno pitanje, ali to trebaju riješiti vlade u Zagrebu i Ljubljani kojima su tada dali rok od dva tjedna. Ne budu li vlade u tomu uspješne, svoje ćemo prijedloge iznijeti pred javnost, govorio je Drnovšek, ali su te ideje još uvijek nepoznate.