Analitičari vladinih agencija, visoko plaćeni korporativni stratezi i glavešine iz razvikanih think tankova godišnje troše tisuće radnih sati i milijune dolara na pokušaje predviđanja kretanja ekonomije. U poznatom članku iz Newsweeka iz 1995., Clifford Stoll nazvao je online trgovinu glupošću i zaključio da će se ta praksa pokazati neisplativom zbog izostanka osobne komunikacije te nemogućnosti osiguravanja online transakcija.
Također se obrušio na elektronske medije i izjavio da “nijedna online baza podataka nikad neće zamijeniti dnevne novine”. Stoll nije mogao ni zamisliti da će časopis koji je objavio njegove riječi manje od 20 godina kasnije dovršiti potpunu tranziciju u digitalni format. Ključ uspješnog predviđanja budućnosti leži u mogućnosti prepoznavanja postojećih uzoraka. Uzorci su uvijek važniji od izoliranih događaja. Moj prijatelj koji ulaže u nekretnine savršeno je verbalizirao ovu ideju.
Rekao mi je: “Ne moraš biti genij, samo trebaš pratiti autoceste”. U njegovom poslu, rast tržišta nekretnina kreće se uz trase novih autocesta. Ne treba vam kristalna kugla, nego auto karta. Mogućnost zarade od nekretnina dolazi osiguravanjem konstrukcijskih materijala za autoceste, izgradnjom samih autocesta ili naplatnih kućica, benzinskih pumpi i restorana ili izgradnjom stambenih, komercijalnih i turističkih prostora i poduzeća koja će biti potrebna u bilo kojim centrima koji pritom nastanu… pored autoceste. Što, dakle, uočavanje uzoraka otkriva o budućim centrima rasta? Rast će se u budućnosti rasporediti oko Svetog Trojstva robotike, umjetne inteligencije i obrade velikih količina podataka. Ne trebate kristalnu kuglu, samo pratite u što ulažu SoftBank, Alphabet i GE – to je buduća “autocesta”.
Bez obzira o kojoj se grani industrije radilo – proizvodnji, farmaciji, poljoprivredi, obradi hrane, telekomunikacijama, resursima, kemiji, prodaji, turizmu, medijima, pa i državnoj administraciji – robotika, umjetna inteligencija i big data definirat će produktivnost, kontrolu kvalitete, učinkovitu raspodjelu resursa, sigurnost i poslovni razvoj. Kako na tome možete zaraditi vi, vaša tvrtka ili naša država? Srećom ne morate izgraditi novog “transformera” koji će dominirati tržištem 2037. Prepustite to autorima znanstvene fantastike. Način na koji vi možete profitirati od ovih na prvi pogled pretjerano futurističkih visokotehnoloških područja leži u pronalasku načina da pospješite njihov razvoj. To možete postići posezanjem u svoju torbu s trikovima i pronalaženjem udice – morate pronaći način na koji se možete uključiti u proces. Možda će to značiti proizvodnju sitnih mehaničkih komponenti ili kontrolnih sustava za robote i njihove podsustave, osmišljavanje algoritama za bolju percepciju ili obradu podataka, filigranski preciznu obradu dijelova, atraktivan dizajn, prodaju i distribuciju krajnjih proizvoda, poduku budućih naraštaja menadžera i inženjera – ili ulaganje u perspektivna poduzeća. Je li uspjeh zagarantiran? Nije, no uspjeh nikad ni nije garantiran. Međutim, ne možete ni očekivati pobjedu ako prvo ne zaigrate.