Kada je 1. kolovoza 2019. na snagu stupio novi, znatno stroži Zakon o sigurnosti prometa na cestama, iz MUP-a su uvjeravali i javnost i sebe da će taj zakon utjecati na promjenu prometne kulture, svijest vozača te smanjenje broja prometnih nesreća i najtežih prekršaja.
Gotovo svakodnevno policijske uprave izvještavale su o vozačima koji su uhićeni da voze prebrzo, pod utjecajem alkohola, bez položenog vozačkog ispita...
Zadovoljna policija
Iako je policija, što se može zaključiti i iz njihova zadnjeg izvješća, u kojem su naveli da je od 1. kolovoza do 30. studenog zbog najtežih prometnih prekršaja sankcionirano 3316 osoba, koje su počinile 3520 prekršaja, očito zadovoljna primjenom novog zakona, javnost baš i ne dijeli takvo mišljenje.
Jer, istina, neki vozači pod prijetnjom drastičnih novčanih ili zatvorskih kazani možda malo opreznije voze, no neke uočene pojave ipak bi trebale zabrinuti sve nas. Poput činjenice da se samo u posljednjih nekoliko dana dogodilo pet nesreća u kojima su vozači nakon naleta na pješake pobjegli!?
U jednom slučaju žrtva je bio glumac Aleksandar Bogdanović, koji je na žalost od ozljeda preminuo. U drugom slučaju pregažen je policajac koji je išao na posao. U trećem slučaju žrtva je bio invalid u kolicima. Tolika bešćutnost, koja pri tome uglavnom dolazi od mlađih osoba, trebala bi zabrinuti i policiju i društvo u cjelini.
Jer dok se prometna nesreća iz ovih ili onih razloga može dogoditi svakome, bijeg s mjesta nesreće i nepružanje pomoći unesrećenom ne mogu se baš dogoditi svakome. U tom slučaju riječ je o devijantnom ponašanju za koje nema nikakvog opravdanja jer je riječ o vrlo svjesnom ponašanju iz kojeg proizlazi da vozaču koji se tako ponaša tuđi život koji je ugrozio ne vrijedi ništa.
Nadalje, iako policija godinama ima kampanje u kojima promovira da alkohol i vožnja ne idu zajedno, takvi apeli očito ne padaju na plodno tlo. Jer policijske statistike kažu da je u protekla tri mjeseca najviše vozača, njih 1273, uhvaćeno dok je vozilo alkoholizirano. I to dobro alkoholizirano jer je tim vozačima u krvi izmjereno više od 1,5 promila alkohola u krvi!?
Kada se tome pridoda da je još 1176 vozača uhvaćeno kako vozi bez položenog vozačkog ispita, dok ih je 546 uhvaćeno kako vozi dok im je bila izrečena zabrana upravljanja vozilom, dok je njih 278 odbilo da ih se testira na alkohol ili droge, opći je zaključak da možemo biti sretni što godišnji broj poginulih na cestama nije i veći.
Nadalje, iz policijske statistike vidljiva je i diskrepancija u načinu na koji policija i sudovi tretiraju prometne prekršitelje. Policija kaže da je od 3316 osoba zatečenih u prekršaju uhitila njih 1155, za 2612 nesavjesna vozača sudovima je predložila novčanu kaznu, dok je za njih 908 sudovima predložila izricanje kazne zatvora.
Manje poginulih
Od 2612 predloženih novčanih kazni, sudovi su novčane kazne potvrdili za 536 počinitelja, za 408 počinitelja novčane kazne nisu potvrđene na sudu, dok se u preostalim slučajevima još vode sudski postupci. Što se tiče zatvorskih kazni koje je policija sudu predložila za nesavjesne vozače, od njih 908 sudovi su potvrdili 251 kaznu zatvora, dok 282 nisu, a u preostalim slučajevima još se uvijek vode sudski postupci.
No, bez obzira na gore navedene podatke, u MUP-u smatraju da je novi zakon zaslužan za to što je u prvih 11 mjeseci ove godine poginulo 38 osoba manje nego u isto vrijeme lani. Kažu da je ove godine poginulo 260, a lani 298 osoba.
Kako bi se broj poginulih još smanjio, iz MUP-a najavljuju pojačane kontrole prometa, pogotovo u dane vikenda. S obzirom na rezultate iz prva tri mjeseca primjene zakona, na meti će im dalje biti alkoholizirani vozači.
Samo zatvor. Svi preko promila u zatvor, tjedan dva ili mjesec... Ovisno koliko imaju promila i da vidite kako bi se smanjio broj pijanih.