Hrvatski autoklub objavio je rezultate iscrpnog testa 15 dječjih autosjedalica svih skupina težine, koje su međusobno uspoređene u pogledu sigurnosti, jednostavnosti korištenja, ergonomije, čišćenja i završne obrade te sadržaja štetnih sastojaka. Riječ je o tradicionalnom, drugom ovogodišnjem testu, provedenom da bi roditeljima pomogli u izboru autosjedalice za dijete.
Najboljom ocijenjena Cybex Juno 2-Fix
Premoćnu pobjedu odnijela je sjedalica Cybex Juno 2-Fix namijenjena grupi I, djeci težine od 9 do 18 kilograma ili otprilike od jedne do četiri godine. Ova sjedalica pokazala se odličnom u svakom kriteriju testa te je zasluženo osvojila maksimalne ocjene u svim ispitnim kategorijama, navodi u priopćenju HAK. Riječ je o vrlo lakoj i sigurnoj sjedalici čiji je jedini nedostatak to što zbog svojih dimenzija zahtijeva nešto više mjesta za montažu u automobilu. Ostale mane praktički ne postoje, a posebno treba istaknuti izuzetne rezultate u pogledu sigurnosti te jednostavnosti montaže i korištenja. Cybex ovom sjedalicom nudi i mogućnost spajanja na ISOFIX sustav u automobilu koji dodatno povećava razinu sigurnosti, iako treba reći da se ovdje razina sigurnosti tek neznatno smanjuje kada je sjedalica u automobilu osigurana samo običnim sigurnosnim pojasom.
Sitni propusti
Stepenicu ispod pobjednika s ukupnom ocjenom "dobar" ovaj se put našlo šest proizvoda. Britax/Römer Kidfix XP SICT, Recaro Monza Nova 2, Storchenmühle Solar i Recaro Monza Nova 2 Seatfix pripadaju grupi II/III u koju se mogu sigurno smjestiti djeca od 15 do 36 kilograma ili otprilike od četiri do 12 godina, dok preostale dvije sjedalice s istim rezultatom na testiranju, Casualplay Q-Retraktor Fix & Support leg i Casualplay Q-Retraktor Fix, spadaju u grupu kojoj pripada i ukupni pobjednik ovoga testa, grupu I. Sve ove sjedalice nemaju nekih značajnijih nedostataka ili mana, no do najviše ocjene nedostajali su im sitni detalji na kojima će njihovi proizvođači očito morati dodatno raditi do nekog sljedećeg testiranja.
Zadovoljavajuće sjedalice
Skupina sjedalica s ocjenom "zadovoljavajuće", koje pripadaju zlatnoj sredini, nešto je manja od prethodne. U njoj su sjedalice Cybex Aton 3 (grupa 0+) , Cybex Aton 3 & Base 2-fix (grupa 0+) i Storchenmühle Starlight SP (grupa I/II/III). Kod prva dva proizvoda iz Cybexa presudila je tek dovoljna ocjena u pogledu sadržaja štetnih sastojaka zbog koje im je smanjen ukupan dojam, a obje sjedalice nude i prilično ograničen pogled djeteta na okolinu automobila. S druge strane, Storchenmühle Starlight SP pruža tek prosječnu zaštitu tijekom frontalnog i bočnog sudara, teško ju je učvrstiti za sjedalo automobila, pogled djeteta također je limitiran, a neznatno je povećana i količina štetnih sastojaka, što sve zajedno ne može donijeti bolji ukupan rezultat.
Četiri sjedalice pale na testu
Ocjenu "dovoljan", koja je tek korak od neprolazne, ovaj je put zaslužila tek jedna sjedalica, Hema Baby (grupa 0/I). U njezinu slučaju slabosti su uočene u čitavom nizu nedostataka, od onih koji se tiču sigurnosti zbog relativno visokog opterećenja pri frontalnom sudaru, prosječnog opterećenja pri udaru s boka i nemogućnošću sigurnog učvršćenja za sjedalo automobila, pa do onih koji se odnose na jednostavnost korištenja i ergonomiju poput komplicirane montaže i zakopčavanja, limitiranog pogleda na okolinu, ručnog pranja presvlake i povećane kontaminacije.
Ono što posebno zabrinjava kada je riječ o aktualnom testiranju jest činjenica da su čak četiri dječje autosjedalice "pale" na testu, i to najviše zbog katastrofalnih rezultata kada je u pitanju sigurnost. Sjedalice Britax/Römer Xtensafix (grupa I/II/III), Nania Baby Ride (grupa 0+), Britax/Römer Max-Fix (grupa 0+/I) i Axkid Kidzofix (grupa I/II) ne mogu se preporučiti i bolje ih je izbjegavati. Britax/Römer Xtensafix pokazao je ozbiljne nedostatke pri frontalnom sudaru, Nania Baby Ride "pala" je na testu zbog loših rezultata pri bočnom udaru, Britax/Römer Max-Fix pretjerao je sa sadržajem štetnih sastojaka, dok je sjedalica Axkid Kidzofix na testu pala zbog nedostataka tijekom frontalnog udarca jer su se u njezinu slučaju odvojili ISOFIX konektori, a to bi u slučaju stvarne nesreće na cesti moglo imati katastrofalne posljedice.
HAK upozorava i da su prometne nesreće jedan od glavnih uzroka smrti djece do 14 godina. Procjenjuje se da bi čak 70 posto djece preživjelo ili smanjilo težinu i ozbiljnost svojih ozljeda kada bi tijekom nesreće bilo pravilno vezano u dječjoj autosjedalici. Korištenje primjerene autosjedalice upravo je iz tog razloga i propisano Zakonom o sigurnosti prometa na cestama koji navodi da vozač motornog vozila može prevoziti dijete mlađe od pet godina samo na stražnjim sjedalima, i to u posebnoj sigurnosnoj sjedalici koja je za vozilo pričvršćena sigurnosnim pojasom vozila ili posebnim kopčama u vozilu.