Cestarina na autocestama kojim upravljaju Hrvatske autoceste i Autocesta Rijeka-Zagreb od 1. lipnja poskupit će 15 posto. To je prijedlog HAC-a i ARZ-a, a koji je prihvatio resorni ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić. Sad je pak na Vladi da takvu odluku i donose.
Opravdanja za veće cijene
Jednosmjerna vožnja od Zagreba do Splita tako će umjesto dosadašnjih 157 kuna za osobna vozila od sljedećeg mjeseca koštati 180 kuna.
Cestarina će pak poskupjeti pred turističku sezonu kako bi se ubralo što više novca od turista koji će dolaziti na godišnji odmor u Hrvatsku autocestama. Poskupljenje cestarine se pak pravda teškim financijskim stanjem u kojem su HAC i pogotovo ARZ koji više ne može otplaćivati kredite.
No vozači koji koriste elektronsku naplatu cestarine, znanu kao ENC, izbjeći će to poskupljenje. Prema zasad dostupnim informacijama, poskupljenje cestarine neće se odnositi na ENC korisnike, a oni već imaju popust od 10 posto na cijenu cestarine pa su tako primjerice od Zagreba do Splita plaćali jednosmjernu vožnju za osobna vozila 141 kunu. Toliko bi trebali plaćati i nakon što cestarina poskupi pa će korisnici ENC-a uštedjeti na primjeru vožnje između dva najveća hrvatska grada 39 kuna.
Novi uvijet za popust na ENC-u bi pak trebala biti minimalna uplata od 500 kuna. Usto, HAC i ARZ planiraju pokrenuti i akciju prodaje ENC uređaja za samo jednu kunu plus PDV odnosno 1,25 kuna. Dosad je HAC taj uređaj naplaćivao 122 kune uz obveznu pretplatu od minimalno 100 kuna.
Ta cijena ENC-a je ispod nabavne cijene koju je HAC plaćao za taj uređaj koja je iznosila oko 150 kuna. Tako će novom akcijom ARZ i HAC u biti vozačima koji se odluče na ENC podijeliti nekoliko milijuna kuna. Te dvije tvrtke dosad su nabavile oko 300.000 ENC uređajai za njih platile oko 45 milijuna kuna. ARZ je 2007. godine kupio oko 107.000 ENC uređaja, kad je na čelu te tvrtke bio Jurica Prskalo, a nakon što je postao predsjednik Uprave HAC-a odmah je i za tu tvrtku naručio još 150.000 ENC-ova.
No ENC-ovi su uglavnom trunuli na skladištu jer od ukupno 210.000 tisuća tih uređaja koliko ih je kupio HAC, njih čak 140.000 je 2009. godine bilo na skladištu. ARZ je pak na skladištu tada imao oko 70.000 ENC-ova.
Iako ENC uređaji nemaju ograničen rok upotrebe ipak imaju jedan mali problem. Vijek trajanja baterije na tim uređajima je pet godina. S obzirom da su postojeći ENC uređaji kupljeni prije odavno na velikom broju njih mogla bi biti potrebna zamjena baterija, što je onda dodatni trošak za ARZ i HAC koji će ionako gotovo besplatno dijeliti te uređaje. Koliko sad imaju trenutno ENC uređaja na skladištu iz ARZ-a i HAC nisu htjeli odgovoriti na naš upit.
Fimi medija i ENC
Iako sadašnje uprave nisu nabavljale te uređaju, ipak kriju podatke o tim brojkama. HAC je pak pokušavao i prije popularizirati korištenje ENC-a i to dodatnim popustima za korištenje tog načina plaćanja cestarine zimi pa daje u tom periodu poput od čak 23,5 posto. A koristio je i promidžbene kampanje za što je bio angažio svima dobro znanu Fimi mediju, koja je usluge izrade promidžbenih spotova i njihove emitiranje naplatila 12 milijuna kuna.
Uzmite taj ENC, tu i tamo ne zabilježi prolazak kroz naplatnu kućicu:-) Isplati se.