NESLAVNI REKORDI Uz Mađare i Talijane ubrajamo se među narode koji najviše psuju

Dalmatinci prvaci u psovanju

Foto: Ilustrirao Krešo Skozret
Dalmatinci prvaci u psovanju
20.01.2007.
u 20:00
Pogledaj originalni članak

Nedavno je u božićnoj poruci katoličkim vjernicima kardinal Josip Bozanić psovku naveo kao jedan od glavnih neprijatelja obiteljskog sklada i zajedništva. Sasvim opravdano, slažu se analitičari, jer Hrvati se ubrajaju među najžešće i najinovativnije psovače. Opće je mišljenje među našim lingvistima da smo uz Talijane i Mađare na samom svjetskom vrhu, i to u svim disciplinama psovanja: od raznovrsnosti do žestine.

Paradoks
Profesor usmene književnosti na Filozofskom fakultetu u Zagrebu dr. Stipe Botica ističe da su najveći psovači izrazito katolički narodi koji živu na jugu Europe. Riječ je o paradoksu jer Hrvati formalno drže do vjere i svetinja, a spremni su ih psovkama obezvrijediti na sve načine. Ističe kako postoje ozbiljne studije koje pokazuju da su Hrvati, Mađari i Talijani  najveći europski psovači.

Botica psovača opisuje kao čovjeka koji je duševno prazan, pun jada i čemera, a onda takvo jadno stanje jednostavno stvara mračne riječi. Neki se psovkama žele napraviti važni, žele se istaknuti, a najčešće žele nekog uvrijediti, obezvrijediti, verbalno dotući. I onda se u tradicionalnoj katoličkoj kulturi udara i napada ono što se smatra najvrednijim i što onoga kome je psovka upućena može najviše uvrijediti. Sasvim je logično da su od psovki najmanje pošteđene vjera (Bog, Isus, Krv Isusova, Srce Isusovo, Djevica Marija) i obitelj (majka, sestra te nešto rjeđe supruga). Pučki rečeno, psuje se sve po spisku.

 Glagol j... upotrebljava se u prvom licu jednine prezenta. Psovke su nevjerojatno bogate, višeznačne i metaforične  kaže dr. Botica dodajući da se psovke nikada ne izriču u miru i staloženom stanju.

Psuje otuđen čovjek koji se osjeća suvišnim i napuštenim, a psovanje je uvijek znak nekulture, neuglađenosti, sirovosti i primitivizma.
 Društvo ne prihvaća psovku jer je ona ružna navika, a od ružnog ljudi bježe  objašnjava dr. Botica.

Svećenik i sociolog dr. Ivan Grubišić uzroke psovke nalazi i u patrijarhalnom odgoju koji Boga prikazuje i predstavlja kao onoga koji sve vidi i sve kažnjava.
 Čovjek psovanjem želi pokazati da se ne boji Boga  objašnjava dr. Grubišić te upozorava na paradoks da najveći psovači sebe uglavnom doživljavaju kao predane vjernike. Često se u nekim mjestima Dalmatinske zagore psovanje, posebno ono usmjereno prema Bogu, Isusu, Blaženoj Djevici Mariji, smatra inicijacijom, spremnošću za ulazak u svijet odraslih. Kao da se želi poručiti: ako ne psuješ, nisi odrastao, nisi muškarac. Malo pomalo psovka je postala sastavni dio folklora te sastavni dio kulturnog ponašanja.

Kazne
A nije uvijek bilo tako, objašnjava dr. Grubišić, jer se, primjerice, psovanje na javnom mjestu u srednjovjekovnom Trogiru kažnjavalo i javnim šibanjem ako je netko ustrajao na psovkama. Čak su i u ateističkom i komunističkom Sovjetsku Savezu postojale novčane kazne za psovanje na javnom mjestu.

Dr. Grubišić kaže da je prije četrdeset godina, kada je studirao u Zagrebu, rijetko mogao čuti psovku na javnom mjestu. Tko je pak želio čuti baš žestoku i sočnu psovku morao je doći na zagrebačku špicu na kojoj su se okupljali Dalmatinci. No, u Zagrebu se sada psuje žestoko i maštovito pa mirne savjesti možemo zaključiti da su se vremena promijenila. Psuje se i u drugim dijelovima Hrvatske, jednako inovativno kao u Dalmaciji.
 Nekada su psovali samo ribari i težaci, a danas to čine gotovo svi - čak  i mala djeca  ističe don Grubišić.

Glavni uzrok poplavi psovki u svakodnevnom komuniciranju Grubišić nalazi u lošem kućnom odgoju, slabom sustavu obrazovanja, neprofiliranoj kulturi te u slabom kršćanskom odgoju.  
 Časne sestre žale mi se da učitelji i nastavnici psuju pred školskom djecom  kaže don Grubišić.  

Neke su obitelji u suradnji s Crkvom bile pokrenule kampanju protiv psovanja pa su se u nekim kućama mogli vidjeti natpisi: "U ovoj se kući ne psuje".
 Mislilo se da će se odgojem i obrazovanjem riješiti problem psovanja. Neke su obitelji u tome uspjele, ali psovke su, na žalost, postale sastavni dio kulture koja se čak ne vrednuje kao nešto loše.

Mediji
Hrvatski mediji uglavnom su neutralni kada su u pitanju psovke. Ocjenjuje se da mediji uglavnom ne podupiru i ne promiču prostačku kulturu, ali jednako tako ne vode sustavnu edukativno-odgojnu kampanju.

 Psovke se u posljednje vrijeme sve više pojavljuju na internetu i u kazalištu kao prikaz autentičnog života  ističe dr. Grubišić. Premda u javnom životu nema previše psovki, i tu ima iznimaka pa katkad u eteru kakav uglednik olakša dušu psovkom čime nikako ne može biti uzor mladim slušateljima.

 Posebno je opasno kada psuje javna osoba jer ona ima posebnu odgovornost za javnu riječ  zaključuje dr. Grubišić.


Psovka ili vulgarizam

Psovka ili vulgarizam jest riječ koja nije prihvaćena u općim načelima bontona te se smatra nepristojnom i neprikladnom. Najčešće psovke sinonimi su za pojmove vezane uz spolne odnose i spolne organe. Psovanje je neprihvaćeno u društvu, a osobe koje se služe psovkama smatraju se nepristojnima i vulgarnima. U razgovornom jeziku psovke se rabe za izražavanje ljutnje, iznenađenosti, bijesa, iživciranosti, a katkad čak i zadovoljstva, sreće i veselja. No, više od svega, psovke služe za vrijeđanje i naglašavanje pojedinih dijelova iskaza.

Pogledajte na vecernji.hr