Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić optužio je Državni zavod za statistiku da je zbog šlampavosti uvrstio troškove gradnje novog terminala Zračne luke Zagreb u javni dug. On tvrdi da država nije dala jamstva za tu investiciju koju vodi strani koncesionar na Plesu, pritom navodeći da su svi dokumenti o toj koncesiji javno objavljeni. No to nije točno.
Nema hipoteke
Objavljen je ugovor o koncesiji, no izravni sporazum između Republike Hrvatske, koncesionara i kreditora nije. Upravo taj sporazum spominje Hajdaš Dončić braneći sebe i optužujući DZS, uz napomenu da sadržaj tog sporazuma dosad nije ulazio u državno jamstvo. No što točno piše u tom izravnom sporazumu između RH, Međunarodne zračne luke Zagreb i Deutsche bank, Europske investicijske banke, International Finance Corporation, Unicredita i Zagrebačke banke javnosti je nepoznato. U Ministarstvu nam nisu dali na uvid taj dokument. Tvrde da je suština tog sporazuma da koncesionar nema hipoteku na infrastrukturi, već je ona vlasništvo države. – Takva je odredba od početka bila i dio ugovora o koncesiji, uobičajena je kod ugovaranja takvih koncesija u svim državama i ona ne predstavlja dodatnu financijsku obvezu – tvrde u Ministarstvu. Dodaju da izravnim sporazumom RH preuzima izravno prema bankama obvezu da će ispuniti sve svoje obveze kao davatelj koncesije, preuzete ugovorom o koncesiji i da će time omogućiti realizaciju projekta te se u sporazumu detaljno regulira postupanje svih strana u slučaju prijevremenog raskida ugovora o koncesiji.
– U slučaju raskida ugovora RH zadržava sve prihode i imovinu koja je bez zaloga te odlučuje o nastavku projekta i refinanciranju u tom trenutku postojećih kreditnih obaveza – objašnjavaju u Ministarstvu. Time u biti priznaju da se država obvezala preuzeti kreditne obveze koncesionara u slučaju raskida ugovora. No u Ministarstvu i dalje tvrde da nikakva državna jamstva nisu davana za Pleso i podsjećaju da je to za potpisivanja ugovora o koncesiji i preuzimanja krajem 2013. u puno navrata rečeno. Hajdaš Dončić je u spor sa DZS-om ušao jer je ta neovisna institucija primijenila novu metodologiju izračuna deficita, prema kojoj u javni dug ulaze i investicije javno-privatnog partnerstva, što je u suštini ugovor o koncesiji za Pleso, a zbog većine rizika koje je na sebe preuzela država. U DZS-u do 20. travnja, kad će biti službena objava podataka, ne smiju komentirati neobjavljene statističke podatke pa kažu da će tada biti prezentacija i detaljno objašnjenje svega. Iz DZS-a su poručili da su neovisna i neutralna institucija i da se ne žele upuštati u polemiku s ministrom. No, napominju da se obveza uvrštavanja JPP-a u deficit odnosi na nove projekte realizirane nakon rujna 2014., dok se na stare projekte primjenjuje ranija metodologija prema kojoj ta ulaganja nisu ulazila u javni dug. Stoga stare i nove investicije JPP-a imaju različit tretman kad je riječ o utjecaju na deficit zemlje.
Argumenti ne drže vodu
No, ako ugovor o koncesiji i sadržaj izravnog sporazuma nisu ulazili u javni dug kad su ti dokumenti potpisivani krajem 2013., svaki ozbiljniji ministar prometa koji je potpisivao te dokumente i Vlada koja je davala suglasnost za njih trebali su znati da će zbog nove metodologije oni ipak ući u deficit. Stoga argumenti Hajdaša Dončića o tome koliki bi bio onda javni dug Francuske ili Irske koje imaju znatno više JPP-a od Hrvatske ne drže vodu jer isto tako bi javni dug RH bio još veći kad bi JPP-ovi koji su realizirani prije rujna 2014. ušli u deficit. No u jednom je u vjerojatno u pravu Hajdaš Dončić – zbog nečije šlampavosti koncesija na Plesu nam je povećala javni dug. A to nije DZS.
>> Vlada nije govorila istinu o koncesiji za Zračnu luku Zagreb, država ipak jest jamac za Pleso
nesposobni ministri nesposobne vlade...tragedija je da svi mi trpimo posljedice toga... propala monetizacija, ministar se kleo da će dati ostavku i na kraju se sve zaboravilo samo da se u tišini dočeka kraj mandata uz visoke plaće i brojne privilegije