Kolumna

Desničari su u pravu: bez ljevice i pape, ništa ne bi priječilo povratak fašizma

Foto: Reuters/PIXSELL
Desničari su u pravu: bez ljevice i pape, ništa ne bi priječilo povratak fašizma
13.09.2015.
u 12:00
Impulsi dobrote i humanosti nisu neracionalno ponašanje, kao što
 je Karamarko sugerirao u izjavi 
o izbjegličkoj krizi
Pogledaj originalni članak

Potpuno razumijem zbunjenost i dezorijentiranost koju u svojim istupima i komentarima iskazuju mnogi samoopredijeljeni pripadnici hrvatske desnice. Konzervativci, nacionalisti, katolici katoličkiji od pape, a da ne govorimo o onima koji bez pardona zaslužuju etiketu filoustaškog klerofašizma. Nikako ne bih volio biti u koži takvih ljudi. Zbog mnogo razloga. Prvi je taj što su ljudi koji spadaju u navedene kategorije uglavnom neugodni i drugima i samima sebi. Njihova agresivnost odaje nesigurnost, ustrašenost, frustriranost i sve što ide uz ljude koji se najbolje osjećaju kao vječne žrtve. I taman kada pomisle da je kucnuo njihov čas, izostane im podrška tamo gdje su još do jučer bili dobrodošli uzvanici i saveznici. Evo, primjerice, slučaj zlosretne peticije za uvođenje ustaškog (i nikakvog drugačijeg!) pozdrava u službeni ritualni jezik današnje hrvatske države. Na mjestu akademika Pečarića i ja bih ostao iznenađen i zbunjen reakcijom s najviše adrese na koju je njihova peticija bila upućena. Današnja je hrvatska predsjednica atmosferu na stadionima gdje se masovno izvikivao taj "stari hrvatski pozdrav" nazivala veličanstvenom. Među ljudima kojima je bila okružena u kampanji i izbornom trijumfu bili su i oni za koje smo već otprije znali da simbole hrvatske inkarnacije fašizma iz prošlosti žele promovirati u izraze modernog domoljublja. Predsjednica je skupove i koncerte, za koje je unaprijed znala da će počinjati takvim uzvicima, nazivala lijepim iskazima nacionalnog zajedništva za koje se zalaže. Pa upravo je zato njezin ured, skupa s kabinetom predsjednika HDZ-a, postao adresa na koju je s povjerenjem i nadom upućena nakaradna peticija.

Tako se pripremao Holokaust

Pojedinci i grupe u sukobu sa stvarnošću i činjenicama obično za reakcije koji im nisu po volji traže krivce izvan sebe. To se događa i povodom rijeke ljudi koji s istoka hrle prema staroj, demokratskoj, za sada još uvijek mirnoj i od većeg dijela svijeta bogatijoj Europi kojoj, makar kao njezin sirotinjski rub, pripada i Hrvatska. Ljudi na prizore patnje i očaja reagiraju uglavnom na dva načina. Jedni bivaju preplavljeni suosjećanjem, ispunjeni razumijevanjem i željom da se progonjenim ljudima na sve moguće načine pomogne. Drugi odgovaraju strahom koji se pretvara u bujice mržnje. Utemeljenost takvih reakcija pronalaze u projiciranju svakojakih, a najčešće rasističkih predrasuda na te ljude u nevolji. Pri tom se horde komentatora ne ustežu u sipanju najgorih uvreda na račun kolona očajnika. Za njih su izbjeglice u prvom redu opasnost, neprijatelji koji dolaze da unište "naš" način života, "našu" civilizaciju, "naš" identitet, "našu" vjeru. O njima se šire pamfleti gori i od onih kojima se u ne tako dalekoj prošlosti pripremao Holokaust. No, s druge strane imamo i komentatore kojima je stalo da ih se smatra civiliziranima, kojima nije drago da ih se prikazuje bezdušnim rasistima i fašistima. Onaj veliki dio javnosti koji im je nesklon takvi onda optužuju za lažno suosjećanje, za širenje moralne panike i histerije. Takve se optužbe redovito upućuju na adresu lijevih medija, novinara i političara koje se naziva ili slijepima i zavedenima ili im se predbacuju svjesno sudjelovanje u velikom planu zatiranja europske kršćanske civilizacije. U jednom su u pravu. Da nema takvih, lijevo orijentiranih medija i pojedinaca, ali i državnih politika koje prema izbjeglicima provode čitave države, a na prvom mjestu Njemačka, njihovi bi ksenofobni i u krajnosti fašistički stavovi postali dominantni i opće prihvaćeni. Pojednostavljeno rečeno, bez djelovanja koje u svom temelju ima suosjećanje prema ljudima bez obzira na njihovo podrijetlo, naciju, boje kože i religiju, Europa bi širom otvorila vrata povratku fašizma. Mađarski premijer Viktor Orbán za njih je junak i uzor. Ali, takva desničarska politika, koja nije bez podrške, istodobno nailazi i na žestok otpor velikog dijela javnosti koji još uvijek naginje ulijevo. I sami desničari na tu stranu svrstavaju empatiju i želju da se nevoljnike prigrli kao svoje, da se u njima prije svega vidi ljude, a ne neprijatelje. Veliki uzročnik nelagode ili barem zbunjenosti onih koji bi sve to rješavali po kratkom postupku žicom, batinama, suzavcem i mecima, nalazi se i tamo gdje se još donedavno tako nešto nije očekivalo: u samom srcu kršćanske, a poglavito katoličke Europe i svijeta, u Vatikanu. Onima koji bi svoje ksenofobne paranoje željeli pravdati religijskim razlozima zaštite civilizacije utemeljenu na kršćanstvu sam papa Franjo izbija iz ruke križarske mačeve. Upravo u ime kršćanstva i samog Isusa Krista u kojeg vjeruje, papa poziva na pomoć i prigrljivanje izbjegličkih obitelji bez ikakve zadrške i bez ikakvih ograda. Time se i on svrstava među one kojima se s desna predbacuje da iskorištavanjem "plitkih" i "lažnih" emocija onemogućavaju "racionalnu" raspravu o velikom problemu i ispitu pred kojim se nalazi Europa.

Razum i osjećaji

Iz njegove posljednje izjave na tu temu, očituje se i muka na kojoj se našao i kandidat za sljedećeg hrvatskog premijera Tomislav Karamarko. On je, između ostalog, rekao i ovo: "Riječ je o teškom humanitarnom problemu i doista moramo odgovoriti na taj izazov. Pa vidim da i Rimokatolička crkva na jedan specifičan način odgovara tom izazovu, a isto tako tvrdim da moram biti i racionalni". Već iz te rečenice može se zaključiti da predsjednik HDZ-a, koji se posljednjih mjeseci potrudio prikazati i deklarirati samog sebe kao vjernog rimokatolika, misli kako taj "specifičan način", na koji Rimokatolička, dakle i njegova vlastita crkva odgovara tom izazovu, baš i nije racionalan. To postaje još jasnije u sljedećoj Karamarkovoj rečenici: "U svakom slučaju, Hrvatska ne može graditi zidove, mora pokazati svoje dobro, humano lice, ali u svemu tome moramo biti racionalni i u konačnici štititi naše interese". Veznikom ali, kaže rječnik hrvatskog jezika, "kazuje se što suprotno onome što je rečeno u prethodnoj rečenici". Dakle, Karamarko kaže: biti racionalan i štititi vlastite interese u suprotnosti je s pokazivanjem dobrog i humanog lica, kao što to impulzivno čine pojedinci, države i vrhovni poglavar Crkve kojoj i sam pripada. Zato treba reći da suosjećanje i suze koje čovjeku navru dok gleda slike mrtve djece koju more izbacuje na obale Sredozemlja jesu iracionalne, u prvom redu emotivne reakcije, baš kao što su kod drugih strah i mržnja prema izbjegličkim kolonama. Ali, svaka odluka da se u skladu s ovakvim ili onakvim impulzivnim osjećajima djeluje, racionalna je. Desničarskim rezoniranjem suosjećanje i bezrezervna spremnost da se zagrli nepoznatog i drugačijeg čovjeka u nevolji proglašava se budalastim, a oprez i stavljanje ne prvo mjesto "naših" interesa razumnim. Vi birate i odlučujete, srcem i razumom, što je primjerenije čovjeku.

>> 'Mađarska uz granicu gradi veliki tranzitni logor za 10.000 izbjeglica'

>> Počasna konzulica Francuske uhvaćena u prodaji čamaca i spasilačke opreme izbjeglicama

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 79

RA
rakikaki
13:21 13.09.2015.

Pofuk nisi ni svjestan kako si jadan!

KL
Klarahrv
12:37 13.09.2015.

Ja nikako ne bi voljela biti u koži Branimira Pofuka. Jadni čovjek.

BA
bakulušić
13:43 13.09.2015.

Nedavno se gospodin Pofuk kao stršljan obrušio na umjetnika koji je, u okviru svoje umjetničke slobode, promijenio jednu riječ jedne pjesme a danas se pojavljuje kao tumač katolicizma i papinih poruka izvrćući pri tom smisao papinih riječi i poruka. Izvrćući riječi i smisao, Pofuk, poput ostalih takozvanih ljevičara, svojata papu Franju šaljući nam poruku da evo,i papa razmišlja poput Pofuka pa, ako smo pravi vjernici i katolici, moramo prihvatiti Pofukov Nauk i tumačenja i da se moramo osloboditi zabluda koje su nam nametnuli zločesti biskupi i kardinali. I tako, tko o čemu, Pofuk o svačemu a ponajviše protiv vjere, Crkve i domoljublja. Nema argumente ali ima papu Franju koji potvrđuje njegove riječi. I Večernjak koji velikodušno daje prostor ovom "specijalisti opće prakse".