Nakon što je u lipnju 2021. završen projekt izgradnje i unapređenja lučke infrastrukture, Slavonski Brod je u međunarodnim asocijacijama prepoznat kao najveća riječna luka u regiji. Lani je krenuo probni rad, a od 1. siječnja ove godine luka je u punom pogonu. Kontejneri su počeli kontinuirani pristizati u novoizgrađeni terminal u čiju je gradnju uloženo 17,2 milijuna eura, a sufinancirana je s 49,7 milijuna kuna europskih sredstava.
U nove vezove, vertikalnu obalu, dva pristaništa i terminale s pomoćnim objektima ugrađeno je ukupno 17.000 četvornih metara betona i gotovo 2000 tona čelika. Projektom je predviđen pretovar milijun i pol tona različite robe godišnje.
Cilj 2,5 milijuna tona tereta
Uz pomoć Vlade RH kupljeno je jedno zatvoreno i dva otvorena skladišta te zemljište površine 30 tisuća četvornih metara, koje je predviđeno za buduće skladištenje robe.
- Dosadašnjim rezultatima smo zadovoljni, osobito ako uzmemo u obzir da se u Luci Slavonski Brod nikad nisu pretovarali kontejneri. Planiramo izgraditi tri skladišta - jedno skladište mješovite robe, jedno plinsko i jedno skladište naftnih derivata, tako da u idućih pet godina taj projekt može ići samo prema naprijed – kaže Marijan Jurić, ravnatelj Lučke uprave u Slavonskom Brodu.
Cestovnom i željezničkom infrastrukturom slavonskobrodska je luka povezana s međunarodnim prometnim koridorima, kao i s gospodarskim subjektima iz samog grada. U Slavonskom Brodu sijeku se dva paneuropska koridora (C5 i C10), što gradu daje savršenu pozicioniranost za logističko opsluživanje istočne Hrvatske, sjeverne Bosne, južne Mađarske i dijela Srbije.
VEZANI ČLANCI:
Kontejneri s robom iz Kine i dijelom iz Južnoafričke Republike dolaze preko Rijeke željeznicom,a onda se nakon pretovara roba do svojih odredišta prevozi kamionima.
Željeznicom se roba odvozi i u suprotnom smjeru, s obzirom na to da isti partneri iz Bosne i Hercegovine, Srbije, Mađarske i Slavonije dovoze svoje kontejnere krcate robom u Slavonski Brod, gdje se ona pretovara u vlakove i putuje prema Rijeci te dalje prema Kini i Africi.
Lani je u luci pretovareno oko 2200 kontejnera s oko 33 tisuće tona robe. U prvih šest mjeseci pretovareno ih je oko 3100, a do kraja godine plan je da ta brojka naraste na oko 6000 kontejnera s oko 90 tisuća tona robe. U luci se vrši i nesmetan pretovar sirove nafte.
- U luku trenutno pristižu dva vlaka tjedno, ali naš cilj u budućnosti je jedan vlak dnevno. Tek tada bismo došli na predviđenu razinu pretovara robe, a to je negdje između 2 i 2,5 milijuna tona godišnje – objašnjava Jurić.
Puno se očekuje i od Croduxove termoelektrane, projekta od kojeg se nije odustalo i koji je sada u finalizaciji građevinske dozvole. U toj se termoelektrani o kojoj u Slavonskom Brodu govori već desetak godina, a njezino bi otvorenje Luci Brod donijelo dodatnih 1,2 milijuna tona robe za pretovar godišnje.
- Luka će zaživljavati iz godine u godinu. Infrastrukturni radovi u pogledu pretovarnog i carinskog dijela završeni su u cijelosti, dok je gospodarski dio završen oko 85 posto. Preostalih 15 posto, koji se odnose na dio cestovne i dio podzemne infrastrukture, planiramo završiti do kraja ove godine – dodaje Jurić.
Sanirati kritičnu točku na Savi
Položaj Luke Slavonski Brod na lijevoj obali rijeke Save, četiri kilometra jugoistočno od grada, povoljan je za riječni promet sa srednjom i južnom Europom kao najisplativiji oblik prijevoza tereta. Međutim, taj promet još nije zaživio.
Do kraja ove godine trebala bi se sanirati kritična točka na Savi u duljini od oko 6,5 kilometara na području Novog Grada i Slavonskog Šamca, gdje je rijeka plitka. Cilj je produljiti plovnu sezonu, kako bi se u perspektivi u funkciju stavio i riječni put.
- Nažalost, Sava je sada plovna samo šest-sedam mjeseci. Kako mi kažemo, voda se mora loviti, što nama nije u interesu. Mislim da bi se u ovoj i idućoj godini to trebalo riješiti i da bi onda Sava došla na nekih 10 mjeseci plovnosti, što nam je cilj. Mi moramo imati vodu koja je stalno plovna – istaknuo je ravnatelj Jurić.