Boris Žgomba:

Dobro je da na čelo Ministarstva dolazi netko tko nije iz turizma

Foto: Borna Filic/PIXSELL
Dobro je da na čelo Ministarstva dolazi netko tko nije iz turizma
28.07.2020.
u 20:31
"Da nije donesena mjera s vaučerima, imali bismo potop agencija, sad je potrebnije nego ikad da se riješi problem s posebnim postupkom oporezivanja", kaže predsjednik Udruženja putničkih agencija HGK
Pogledaj originalni članak

Ovogodišnja sezona nikome u turizmu nije lagana, ali ponajteža je putničkim agencijama koje su bile prva žrtva koronavirusa i zatvaranja granica. S predsjednikom Udruženja putničkih agencija HGK razgovaramo o problemima i aktualnostima, ali i o najsvježijim turističkim brojkama budući da je za nama vjerojatno jedan od dva vikenda s najviše dolazaka. U zemlji je oko 700.000 gostiju, prije koji mjesec takve brojke nismo mogli ni zamisliti. Prije koji mjesec računali smo da ćemo ostvariti oko 30 posto prošlogodišnjih rezultata, a prema trenutačnim rezultatima to smo prešli te očekujemo i bolje rezultate. Pri tome vjerujem da prvi put imamo i gotovo 100 posto prijavljenih gostiju, što ranijih godina nije bio slučaj. To možemo zahvaliti e-visitoru, ali i činjenici da je zbog korone svima važno da se zna gdje su točno gosti.

Ministarstvo turizma preživjelo je redizajn Vlade, a dobili smo ministricu koja ne dolazi iz turizma, jeste li zadovoljni raspletom?

U turizmu se očekuje novi način promišljanja i temeljit redizajn strategija i poslovnih procesa te prilagodba novim okolnostima zbog pandemije. Dobro je da na tu poziciju dolazi netko neopterećen uspostavljenim dogmama sektora i tko nema teret prijašnjih načina funkcioniranja turizma. Ministrica Brnjac, prema poznatim informacijama, ima dovoljno znanja i vještina da izvede turizam na prijašnje staze. Ima vrlo kompleksan sektor, a čeka je nepredvidivo razdoblje. Mi se u Turističkom poslovnom vijeću HGK stavljamo na raspolaganje da u tom procesu pomognemo i vjerujemo da će dobra suradnja s Ministarstvom turizma biti nastavljena.

Svi u turizmu znaju da će i 2021. biti teška, što su po vama prioriteti da bi se iz te godine izvukao koliko-toliko dobar rezultat?

Nadam se da polako izlazimo iz kriznog menadžmenta i ulazimo u postkrizni oporavak za 2021. Pred svima u turizmu puno je napornog rada da se u sljedeće od dvije do tri godine vratimo na rezultate iz 2019. S tim da će turizmu, posebno agencijama, za održavanje likvidnosti, radnih mjesta i opstanak do proljeća 2021. pomoć države biti neophodna. Očekujem i da se adekvatan dio od najavljenih 22 milijarde eura iz EU preusmjeri u turizam. Treba se okrenuti mjerama koje će pružiti i brzo i radikalno smanjenje administrativnih prepreka. Drago mi je da HGK nastavlja s reorganizacijom.

Kako se agencije nose s krizom i u kojoj mjeri putnici traže povrat uplaćenog novca, a koliko ih pristaje na drugi termin ili destinaciju?

Oko 70 do 80 posto putnika prihvaća alternativne termine, dok ostali u slučaju rezervacije pojedinačne usluge putem agencije, kao što su smještaj i prijevoz, podliježu općim uvjetima i komercijalnim ugovorima po kojima njihov povrat novca ovisi o datumu otkaza, destinaciji i sl. U slučaju paket-aranžmana, putnici dobivaju vaučer za drugi termin i putovanje. Puno agencija radi posebne ponude i popuste kako bi vaučer učinili što privlačnijom opcijom. Da nije donesena mjera s vaučerima, imali bismo potop agencija.

Neke grupe maturanata ne žele ni drugi termin ni zamjensko odredište, ali imaju problem s dobivanjem svog novca, što im je činiti?

Odredba o vaučerima za otkaz paket-aranžmana na snazi je i za putovanja školskih grupa. Agencije, roditelji i škola moraju maksimalno surađivati i napraviti sve kako bi se putovanje ili realiziralo ili omogućilo kompromisno rješenje koje financijski uvelike ne oštećuje nijednu stranu.

Što će agencijama, koje su u neravnopravnom položaju jer jedine u turizmu plaćaju 25 posto PDV-a, donijeti javno savjetovanje o posebnom postupku oporezivanja, koje je pokrenula Europska komisija?

U sklopu Udruženja putničkih agencija HGK i ECTAA-e na tome radimo već niz godina i ovo je savjetovanje jedan od rezultata naših aktivnosti. Da, posebni postupak oporezivanja agencije stavlja agencije u neravnopravan položaj. Dodatno, države EU različito provode i primjenjuju ovaj postupak, a i PDV-a je različit. Agencije koje se bave kongresima nekonkurentne su jer klijenti nemaju pravo odbitka pretporeza ako korporativna događanja organiziraju putem agencija, a s druge strane to pravo imaju ako istu uslugu dogovore direktno s hotelijerima ili PR i sličnim agencijama. Na raznim javnim natječajima naša ponuda bez PDV-a jednaka je ponudi s PDV-om, dok hotel koji se javlja izražava ponudu bez PDV-a. Naručitelj koji je u sustavu PDV-a u tom slučaju gleda cijenu bez PDV-a, dakle agencije tu nemaju nikakve šanse. Proces je i administrativno opterećenje, zahtijeva dodatne djelatnike, proučavanja u kojem svojstvu agencija nastupa, što i frustrira i stvara dodatne troškove. Sada nam je potrebnije nego ikad prije da se to riješi.

>> VIDEO Turistička sezona nekad i sada

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.