PIŠEM KAKO MISLIM Eseji s državne mature kriju i učeničke bisere

Dora Krupićeva je ‘sponzoruša’

07.06.2009.
u 22:50
Pogledaj originalni članak

Pojedini učenici ne znaju voditi svoju misao do kraja i izreći je, teško oblikuju smislene rečenice i povezuju u cjelinu, ne znaju pravilno napisati Č i Ć, ne razlikuju kad treba koristiti je i ije, ne barataju s dovoljnom količinom riječi.

Tako o pismenosti i pismenom izražavanju učenika trećih razreda srednjih škola, koje su pokazali pišući esej, govori prof. Marina Čubrić, voditeljica stručne radne skupine za hrvatski jezik na Državnoj maturi.

Tu njezinu ocjenu potkrepljuje niz primjera. “Lucić pripada razdoblju romantizma u kojem se dijela vode (na) večinom na ljubav i ljepote prirode, osobe... U njegovo vrijeme najzastupljeniji način pisanja je bio na kajkavskom narjećju, a pogotovo kod lirskih pjesama kojima se on najviše posvetio”, piše jedan učenik koji je za esej na višoj razini izabrao pjesmu “Jur ni jedna na svit vila” Hanibala Lucića.

Što je pjesnik htio reći
U svom radu, koji je prof. Marina Čubrić nazvala vrlo lošim, dalje piše “Dakle, tu baš vidimo veliku pozornost pjesnika na rimu pa možemo zaključiti da je bila jako važan segment u nastavljanju pjesme. Djelo je pisano kajkavskim narječjem ito potvrđuje i (samo da) sam naslov djela, pa je u današnje vrijeme malo teže čitljivo te se treba udubiti u njega što je i draž ove pjesme”, drži učenik i zaključuje: “Te govori da bi bio grijeh ne roditi život kakav je on te da se treba pomiriti s njim onakvim kakav zapravo i je”.

Što je pjesnik htio reći, teško je razumljivo. Jedan učenik je Lucića izbacio iz Dubrovnika. “Pjesnik koji je pisao u 18. st. Izvor teme bila mu je njegova Lika, mjesto na kojem se rodio i odrastao”, uvjeren je srednjoškolac. Pišući o Dori (Zlatarevo zlato) jedan učenik usporedio ju je s današnjim “sponzorušama”.

Internetski sažeci
Dijelovi eseja pokazivali su da njihov autor nije pročitao književno djelo o kojem je pisao nego da je pročitao samo sažetak, koji je dostupan na internetu. Učenici koji su ovo napisali u svojim esejima, hrvatski jezik na nedavno održanoj državnoj maturi polagali su na višoj razini i mogli su birati između Lucićeve pjesme i Balzacova “Oca Goriota”. Na osnovnoj razini prema, riječima prof. Čubrić, gotovo 80 posto učenika izabralo je turizam, a većina je esej odlično napisala.

Većina svih učenika esej je napisala dobro, mali dio - njih samo osamdesetak - uspio je dobiti svih 40 bodova, a bez bodova su ostali oni diskvalificirani. Eseji su ove godine dvostruko ocjenjivani, a kao konačna ocjena uzimala se ona povoljnija za učenika.


Stranice eseja mogle su i razveseliti čitatelje, ali i naljutiti profesore

“Ne možemo svi biti bogati jer da nema siromašnih, ni bogatih ne bi bilo...” “Zemlja se vrti oko sunca, a ljudi oko novca”.

“On (otac Goriot) je kćerima bio kao banka koja ne traži povrat kredita.” “Roman je izrazito inteligentan u svakom pogledu (Otac Goriot)

“Svatko ima pravo na mir i udobnost poslije smrti” “Platili su misu zadužnicu...”

“Smatra li se noć prespavana kod prijatelja turizmom?” “Sudbina ne štedi nikoga posebno one s čistinom u srcu”.

“Zemlje bez turizma samo su kao države bez rude, nakupine prašine koju udišu siromašni te novac drži živote ljudi živim”

“Dolazimo do sedme kitice, odnosno do dijela žene koji muškarci možda najviše vole - do prsa...”

Pogledajte na vecernji.hr