Kolumna

Društvena kronika Zagreba, ali i nježna kronika vlastite obitelji i osobnog formiranja

Foto: Jurica Galoic/PIXSELL
Društvena kronika Zagreba, ali i nježna kronika vlastite obitelji i osobnog formiranja
02.02.2019.
u 20:01
Plodni dramatičar, ali i nezaobilazni suvremeni hrvatski romanopisac Vladimir Stojsavljević, čiji se “Ljetni dnevnik rata” iz 1993. godine spominje kao prva knjiga napisana o ne tako davnom ratu u Hrvatskoj, objavio je novi roman
Pogledaj originalni članak

Plodni dramatičar, ali i nezaobilazni suvremeni hrvatski romanopisac Vladimir Stojsavljević, čiji se “Ljetni dnevnik rata” iz 1993. godine spominje kao prva knjiga napisana o ne tako davnom ratu u Hrvatskoj, objavio je novi roman. Riječ je o “Opijumu za narod”, društvenoj kronici Zagreba iz prve polovice šezdesetih godina prošlog stoljeća, ali i obiteljskoj kronici samog autora. I Stojsavljević već u prvoj rečenici romana zapisuje da je priča nadahnuta stvarnim ljudima i događajima, a napisana na temelju uspomena. Ali i uz pomoć pisama, spomenara, fotografija i stare štampe, ponajprije nezamjenjivog Vjesnika u srijedu koji je i u ono doba čvrstog socijalizma znao odlično balansirati između ozbiljnog novinarstva i praćenja nezaustavljive popularne kulture čiji je sastavni i ravnopravni dio i moda.

Samo usput spominjem da je VUS 1964. godine, o kojoj Stojsavljević u “Opijumu za narod” ponajviše i piše, imao rekordnu tiražu od čak 415.000 primjeraka!? Tempi passati. Opisujući vlastitu obitelj, i to ponajprije prilično autoritativnog oca koji ne može izdržati bez usputnih seksualnih avantura, i majku, požrtvovnu kućanicu koja ne želi uništiti obitelj zbog očevih očitih nevjera, ali se ipak zna izboriti za svoj prostor, te dvije sestre, Stojsavljević otvoreno progovara o osjetljivim “tajnama” vlastitog odrastanja i formiranja. Istina, za takvo hrabro svjedočenje često se koristi onom dječjom, samo na prvi pogled naivnom perspektivom (u doba u koje je locirao svoj roman on ima četrnaest godina), što se posebno odnosi na događanja u vezi s mlađom sestrom Pupom, nevjerojatno lucidnom za svoju dob.

Stojsavljevićevi roditelji uvjereni su partijci s ratnim zaslugama i dodijeljenim im stanom u blizini Kvatrića. Takvo im je i društvo s kojim otac uglavnom igra šah, dok majka komentira festivale zabavne glazbe i pjevače u rasponu od Tereze Kesovije, Gabi Novak, Lole Novaković i Vice Vukova. Što se posla tiče, uvijek tajnoviti otac radi nešto u vezi tajnih službi, a povremeno osigurava i samog Tita (pa na Brijunima ima i mali ali efektni susret s Krležinima), da bi onda tih šezdesetih naprasno ispisao i ženu i sebe iz Partije... Otac je Srbin Prečanin, a nekoliko potresnih stranica ovog romana posvećeno je baš sudbini Srba Prečana, ljudima koji su nekako svima na smetnji i nikome dovoljno dobri ni u političkom ni u nacionalnom smislu, uvijek sumnjivi i uvijek pod nekom neugodnom paskom i propitivanjem.

Tematiziranje Srba Prečana, bez ikakvih ispolitiziranih tenzija, dobrodošao je bonus ove intimističke knjige koja nudi i obilje drugih paralelnih tema te se ozbiljno nudi filmskim redateljima kao iskoristiv filmski predložak. Naravno, središnji lik ovog pitkog i zanimljivog štiva ipak je mladić Velimir i njegovo sazrijevanje u svakom, pa i onom seksualnom smislu. U četrnaestoj godini života u kojem mu se nude različite ljubavi (pa čak i svojevrsna veza s tatinom ljubavnicom, atraktivnom i osebujnom studenticom Janom), kao i tipična srednjoškolska veza sa školskom kolegicom Lajlom, Velimir ipak pomalo i nesvjesno i nagonski dolazi do otjelotvorenja veze s najbližim prijateljem Klasom, neobičnim i obrazovanim dječakom iz građanski konzervativne zagrebačke obitelji koja se nikako ne voli miješati s komunistima ni s njihovim podmlatkom.

U “Opijumu za narod” riječ je svakako o dokumentarističkom romanu koji je pomalo i na distanci, bez afektiranja opisao turbulentno vrijeme hrvatske povijesti u kojoj je politika i ideologija ipak bdjela nad svakodnevnim životom čak i onih građana koji su bili snažne komunističke orijentacije. No, šezdesetih godina u Zagrebu se već pojavljuju traperice i slušaju Beatlesi i Rolling Stonesi, gledaju avangardni filmovi i u svakodnevicu sramežljivo ulaze i prvi vjesnici potrošačkog mentaliteta. U zatvorenim društvima itekako se razglaba i o najosjetljivijim političkim pitanjima, a građanski Zagreb nije ustuknuo pred revolucijom. I da. Žene hrabrije iznose svoje opservacije o komunističkim idolima i tabuima, dok su muškarci više okrenuti povremenim hedonističkim pražnjenjima...

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.