Europska komisija odbila je prošli tjedan plan restrukturiranja HŽ Carga. Predstavnici Ureda EK za tržišno natjecanje – DG Competition – prošli su tjedan na sastanku s ministrom pomorstva, prometa i infrastrukture Olegom Butkovićem izrazili nezadovoljstvo planom restrukturiranja HŽ Carga jer su ocijenili da za tog državnog teretnog željezničkog prijevoznika nema pomoći i da bi trebao ići u stečaj.
Bez državnih potpora
No Butković je, kažu nam sugovornici, uspio privoljeti ljude u DG Competitionu da Cargu daju još jednu šansu pa je postignut dogovor da se krene u izradu novog plana restrukturiranja koji bi u DG Competition trebao stići do sredine lipnja kad će se opet odlučivati o sudbini te tvrtke. Novim planom restrukturiranja trebalo bi se dokazati europskim birokratima koji se bave zaštitom tržišnog natjecanja da Cargo može preživjeti na liberaliziranom tržištu teretnog željezničkog prometa bez potpore države.
Svjež kapital u tu tvrtku bi trebao stići prodajom imovine, koja još nije podijeljena između triju željezničkih poduzeća – Carga, Infrastrukture i HŽ Putničkog prijevoza. Cargo bi od prodaje te imovine mogao doći do 400 milijuna kuna.
U planu restrukturiranja, koji je izrađen za bivše Vlade, a kojim su nezadovoljni u Bruxellesu, sporno je oko milijardu kuna kojim je država prošle godine dokapitalizirala HŽ Cargo. S obzirom na to da se tržište teretnog željezničkog prometa u Hrvatskoj liberaliziralo još 2013. godine, zabranjene su bilo kakve državne potpore u tom sektoru.
Bivša je Vlada dokapitalizaciju Carga na već liberaliziranom tržištu pravdala time da su obveze koje je preuzela na sebe od te tvrtke nastale prije nego što je liberalizacija stupila na snagu. Tako je u svibnju 2015. godine Ministarstvo financija preuzelo dug HŽ Carga temeljem jamstava za šest kredita u iznosu od 521 milijun kuna.
Dotad je Ministarstvo financija, odnosno država, otplatilo 454 milijuna kuna kredita te tvrtke pa je i ta potraživanja unijelo u njezin temeljni kapital. Dokapitalizaciju su tada u Vladi obrazložili tako da je ona nužna za stabilizaciju bilance jer je akumulirani gubitak HŽ Carga premašio 512 milijuna kuna i približio se razini temeljnog kapitala.
Kako kažu naši sugovornici, za Cargo su sada otvorene tri opcije. Jedna je pronalazak strateškog partnera, što će biti teško bude li tvrtka morala preuzeti ponovno na sebe dugove države, druga je da se ponovno oformi HŽ Grupa koja bi objedinila sva tri državna željeznička poduzeća, a treća je opcija stečaj.
Stečaj izbjeći pod svaku cijenu
No stečaj će se pokušati izbjeći pod svaku cijenu jer je od strateškog interesa države da ima teretnog željezničkog prijevoznika zbog tokova prijevoza roba iz naših luka dalje prema Europi. Nijedna hrvatska Vlada ne bi dopustila taj scenarij.
>> HŽ 13 godina tužile mrtvog putnika zbog vožnje bez vozna karte
stecaj...firma sa toliko sefova i uhljeba nema buducnost