Oblak vulkanskoga pepela koji se u petak oko 10 sati ujutro počeo navlačiti i na do tada posve vedro bruxellesko nebo, sa zemlje je posve nalik običnoj srednje visokoj naoblaci nejednake gustoće, od bijele do modrosive boje, kroz koju se povremeno probije pokoja sunčeva zraka. No, za razliku od obične naoblake, vulkanski je oblak u petak prizemljio 17.000 od 28.000 zrakoplova, koliko bi ih u normalnim uvjetima toga dana letjelo nad Europom.
Iako je riječ o “vrlo izvanrednim okolnostima” i stotinama tisuća prizemljenih putnika, Europska komisija priopćila je da se na sve putnike na letovima zračnih prijevoznika registriranih u EU, te prijevoznika iz trećih zemalja na letovima koji polijeću iz EU – ali ne i onih koji iz trećih zemalja u EU slijeću - nastavljaju primjenjivati europska putnička prava. To znači da svaki putnik, nevezano o tome je li trebao letjeti zrakoplovom niskotarifnoga ili “normalnoga” prijevoznika, te je li pri kupnji karte kupio i putno osiguranje, ima pravo izabrati bilo povrat punoga uplaćenoga iznosa za zrakoplovnu kartu, bilo preusmjeravanje drugim rutama ili let sljedećim zrakoplovom na istoj liniji do odredišta. Prije toga izbora zračni prijevoznik dužan je putniku u pisanome obliku predočiti podrobne obavijesti o naravi i prognozi zastoja te o putničkim pravima.
Izabere li prizemljeni putnik povrat novca, bilo kakve druge obveze zračnoga prijevoznika prema njemu prestaju. Odluči li se za preusmjeravanje, prijevoznik mu je dužan osigurati besplatno osvježenje, obroke, te, zatreba li, hotelski smještaj do sljedećega leta.
Ove “vrlo izvanredne okolnosti” od “običnih” kašnjenja ili otkazivanja razlikuje to što putnik nema pravo na novčanu nadoknadu koja bi mu inače pripadala. Ona se, ovisno o duljini zastoja i udaljenosti odredišta, kreće od 125 do 600 eura.
S obzirom na to da su zračni prijevoznici zbog, gospodarskom krizom smanjena prometa već u teškoćama, ovo će njihove račune gurnuti još dublje u crveno. Helen Kearns, glasnogovornica potpredsjednika Europske komisije, zadužena i za sektor prijevoza Antonija Tajanija, nije, međutim, znala hoće li se vladama zemalja članica dopustiti da izvanrednim državnim potporama pomognu nacionalnim zračnim prijevoznicima podnijeti dodatni trošak.
- Ta će pitanja doći na red kada ovo izvanredno stanje prestane – rekla je Kearns.
A tko je zračnim prijevoznicima dužan za nastalu štetu od prirodne nepogode ? ......