Sve marke cigareta mogle bi u budućnosti biti pakirane u potpuno jednake neatraktivne kutije ako Europska komisija, na temelju studije koja je u finalnoj fazi izrade, podrži takvu ideju.
Marke sitnim slovima
Komisijina studija ne odbacuje ideju jednakog pakiranja svih cigareta, izjavio je za Europolitics izvor upoznat s izradom te studije. Iako se desetak zemalja članica EU oštro protivi takvoj ideji, Europska unija mogla bi ipak slijediti primjer Australije, prve zemlje u svijetu koja je uvela zakonsku obvezu unificiranog izgleda kutija cigareta. Takav australski zakon stupa na snagu potkraj ove godine. Ime marke smije biti ispisano na kutiji vrlo sitnim slovima, a oblik slova je potpuno isti bez obzira na to o kojoj je marki riječ. EK istražuje mogućnost uvođenja takve regulative u studiji izrada koje traje od 2010., a bit će predstavljena ove godine. Otprilike 87.000 raznih organizacija i pojedinaca konzultirano je u sklopu studije i mišljenja o opravdanosti uvođenja jednakog pakiranja podijeljena su napola. Protivnici ideje smatraju da će se time narušiti intelektualna prava i vrijednost koju su proizvođači uložili gradeći brend. Zagovornici ideje smatraju da će unificirano, neatraktivno pakiranje smanjiti broj ovisnika o pušenju.
– Kad žele privući žene, dizajniraju duguljaste kutije koje podsjećaju na bočice parfema – kaže David Hammond, stručnjak za društveni marketing iz Kanade.
Kutija siva, maslinasta...
Sve bi to nestalo kad bi sve marke cigareta bile pakirane u jednake kutije. Umjesto kričavih boja, koristila bi se maslinastozelena, siva ili neka druga neatraktivna boja. Umjesto u raskošnim fontovima, ime svih marki bilo bi ispisano istim slovima. I dalje bi velikim slovima bila ispisana upozorenja da pušenje šteti zdravlju, a najveći dio prostora na kutiji zauzimala bi slika koja prikazuje neku od najgorih mogućih zdravstvenih tegoba koju možete razviti pušenjem.
Protivnici uvođenja takve direktive u EU kažu da bi unificirano pakiranje zapravo pojeftinilo cigarete i tako ih učinilo dostupnijima većem broju ljudi. Ako se marke cigareta ne razlikuju dizajnom kutije, onda kupac ne prepoznaje razliku među markama i kupuje najjeftinije. To spušta cijenu svih marki cigareta.
– A ako cijene idu dolje, onda potražnja ide gore – kaže Gavan Conlon, ekonomski konzultant iz Londona, koji je za Philip Morris izradio studiju o utjecaju unificiranog pakiranja cigareta.
Daleko od toga da su cigarete štetne po zdravlje čovjeka ali brate mili ima tu još proizvoda koji bi mogli nositi raznorazne etikete. Poput recimo alkohola koji je u svakom slučaju veće zlo za čovjeka nego cigareta. Što ne objavite koliko alkohol na godinu ubije ljudi, koliko automobilskih nesreća izazove, koliko obitelji je razorio ???