Završit će Slavoniku (autocesta A5), na pruge dovesti prvi baterijski i elektrobaterijski vlak, nabavit će nove autobuse i tramvaje, ali i Airbuseve za Croatiju Airlines, dok će u Puli uspostaviti Centar za suzbijanje onečišćenja u Sjevernom Jadranu. Stiže i nova flota za lučku kapetaniju, novi pravilnik za taksiste, a autocesta Zagreb-Sisak i dalje će biti besplatna. Odgovaraju tako u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture na pitanje što se mijenja od 1. siječnja. Nova pravila čekaju taksiste koji će dobiti kartice vozač.
– Izmjenama Pravilnika o posebnim uvjetima za vozila kojima se obavlja javni cestovni prijevoz i prijevoz za vlastite potrebe želi se osigurati informiranost korisnika taksi usluga o cijenama i načinu izračunavanja cijene autotaksi prijevoza radi zaštite korisnika – kažu u Ministarstvu. S ceste se prebacuju na pruge. Kako objašnjavaju, HŽ Putnički prijevoz (HŽPP) danas u prometu ima 61 novi niskopodni vlak, a u ovoj godini u promet su puštena četiri nova elektromotorna.
– U razdoblju pred nama nabavljat će se vlakovi za neelektrificirane pruge. U 2025. na našim prugama bit će prvi elektrobaterijski i baterijski vlak. Uz njih se u pogon pušta i šest punionica na kolodvorima Virovitica, Bjelovar, Osijek, Varaždin, Split i Pula. U promet će 2025. biti pušteno i sedam elektrodizelskih vlakova za regionalni prijevoz – kažu u Ministarstvu. Podsjećaju da je u srpnju potpisan ugovor za nabavu šest elektrodizelskih vlakova koji će povezivati Zagreb i Split. Prvi će takav vlak biti u pogonu u srpnju 2026., a potom će svaki mjesec izlaziti po jedan.
Do kraja 2026., ističu u Ministarstvu, potpuno će biti obnovljen vozni park između dva najveća hrvatska grada. Ali vratimo se na 2025. Iz Ministarstva nam govore da se priprema natječajna dokumentacija za nabavu još četiri baterijska, četiri elektrobaterijska te pet elektrodizelskih vlakova za daljinski promet, a financirat će se zajmom Europske investicijske banke. U sljedećoj godini Ministarstvo očekuje i potpisivanje ugovora za nabavu 205 autobusa "na temelju poziva Nabava vozila na alternativni pogon za javni gradski i prigradski linijski promet iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti".
– Također se planira dodatna nabava tramvaja za Zagreb i Osijek, kao i nastavak ugovaranja niza projekata dogradnje i izgradnje luka i lučke infrastrukture diljem Jadrana – kažu u Ministarstvu. Tramvaji za metropolu i središte Slavonije, a za Croatiju Airlines – nova flota. – Nakon što je u 2024. godini Croatia Airlines u flotu uključio prva dva nova zrakoplova Airbus A220, čime je počeo najveći projekt u 35-godišnjoj povijesti kompanije – a to je obnova cjelokupne flote – hrvatski nacionalni avioprijevoznik u 2025. godini očekuje sljedećih šest novih zrakoplova A220. To će kompaniji osigurati daljnji rast, odnosno razvoj mreže odredišta te povećanje raspoloživih sjedala.
Sljedeća četiri zrakoplova trebala bi biti isporučena u 2026., a tri zrakoplova u 2027. godini, nakon čega bi unificirana (single type) flota trebala brojiti ukupno 15 novih zrakoplova A220 – pobrojili su Airbuseve u Ministarstvu. U sljedećoj godini planiraju i obnovu flote brodica i brodova lučkih kapetanija, "čime će se unaprijediti obavljanje poslova nadzora, inspekcije, traganja i spašavanja te drugih javnih usluga na dobrobit hrvatskih građana i stranih posjetitelja".
U pomorstvu se planira se i uvođenje javnog Web GIS Geoportala Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. – Bit će to središnje mjesto za objavu i pristup podacima o granicama pomorskog dobra, granicama lučkog područja luka posebne namjene te koncesijama na pomorskom dobru. Javni Web GIS Geoportal bit će uspostavljen korištenjem modernih tehnologija i dostupan svima zainteresiranima za uvid u podatke – kažu u Ministarstvu.
Priprema se i uspostava centra za suzbijanje onečišćenja u Sjevernom Jadranu. Uz postojeći Centar u Splitu, bit će jedan i u Puli, opremljen skimerima, plutajućim zaštitnim branama..., a njegovom uspostavom "podiže se i spremnost na reagiranje na izvanredne događaje iznenadnih onečišćenja mora".
Iz resora Olega Butkovića najavljuju u novoj godini i završetak projekata koji će dodatno poboljšati mobilnost građana. A to su: autocesta A5 (Slavonika), odnosno završetak izgradnje posljednjih pet kilometara 5C koridora; spoj s Republikom Mađarskom, zatim završetak rekonstrukcije čvora Orehovica na autocesti A6 te završetak prve faze rekonstrukcije odmorišta Zagreb (Plitvice). Očekuje se i završetak prve faze izgradnje dionice Mravince – TTTS, koji se izvode na sjevernom kraku projekta "Multimodalna platforma Splitske aglomeracije": brza cesta Mravince – Stobreč – Dugi Rat – Omiš.
>>> FOTO Evo što ne smijete prenositi preko granice ako putujete iz BiH
Ja zaista ne razumijem kakva korist od vlaka na baterije?! Ako mi sad netko počne objašnjavati kao ekološku komponentu, onda nek se prvo sjeti "ekologije" proizvodnje i zbinjavanja tih baterija. A onda, bolio bi da mi netko objasni termin iz članka "elektrobaterijski vlak". Kakvi još baterijski postoje? Topovsko baterijski? To su valda oni koje hoće slat u ukrajinu, lol