Više od pedeset posto učenika trećih razreda srednjih škola koji su
esej iz hrvatskog jezika na probnoj državnoj maturi pisali na višoj razini
postiglo je više od 25 bodova od 40 mogućih. Deset posto učenika
skupilo je manje od 15 bodova, a 25 posto trećaša pisanjem eseja nije
se izborili ni za 20 bodova.
Lošije nego lani!
Zanimljivo je također da oko tri posto učenika ima manje od deset
bodova. Rezultati su to analize ocjena eseja do kojih je došao Centar
za vanjsko vrednovanje obrazovanja, čiji su stručnjaci zaduženi i za
provođenje mature. Prema njihovu izračunu, prosječna “riješenost” eseja
je 62 posto, što bi trećašima prosječno osiguralo jedva trojku.
No, ispit iz hrvatskog sastoji se od eseja koji nosi 40 posto konačne
ocjene, ali i testa s nizom pitanja, što čini 60 posto te ocjene. Pa,
ipak na temelju eseja može se govoriti o pismenosti i mogućnostima
izražavanja đaka koje je, prema mišljenju pojedinih naših sugovornika,
loša.
– To je slabiji rezultat od prošlogodišnjeg kada je, mislim, riješenost
eseja bila oko 70 posto. Činjenica jest da nitko ne može biti dovoljno
pismen ako puno ne čita. A među mladom generacijom je prisutna kriza
čitanja. U školi imamo kvalitetnu knjižnicu, ali se posuđivanje knjiga
u posljednjih 4-5 godina više nego prepolovilo. Neki učenici ne
pročitaju ni lektiru.
Pa kad se sretnu s tekstom koji moraju esejistički obraditi, a nisu ga
pročitali, ne mogu ništa. A za čitanje nemaju vremena zbog novih
tehnologija, Facebooka i interneta općenito – komentira ravnatelj
zagrebačke Šesnaeste gimnazije Ante Gulin, inače prof. hrvatskog jezika
i književnosti. Dodaje također da pismeni rad mora imati određenu
kompozicijsku strukturu, koju učenici često ne znaju oblikovati.
Nitko ne čita!
– Do sada ne da nisu educirani učenici, nego nisu ni nastavnici o tome
kako se piše esej. Nastavnike nitko nije podučavao ni kako ocjenjivati
učeničke sastave – upozorava A. Gulin. Učenici priznaju da im čitanje
nije baš najomiljenija zabava pa čak ni onima najboljima. Oni koji ne
čitaju ništa osim obvezne lektire uopće ne žele objašnjavati zašto je
to tako.
Osvajač medalja s matematičkih i informatičkih olimpijada Adrian Satja
Kurdija, učenik trećeg razreda gimnazije, u prosjeku pročita jednu do
dvije knjige mjesečno. – Složio bi se s onima koji tvrde da moderne
tehnologije ostavljaju, na žalost, premalo vremena za književnost.
– Kad čitam, biram po kvaliteti, ali nisam si nikad zadao da,
primjerice, pročitam sva djela ruskih klasika. U mojoj školi ima onih
koji čitaju više od mene, ali za druženja se o pročitanom malo
razgovara – kaže Adrian, što također govori da književnost nije u
trendu. A time ni pismenost.
Samo nas nekoliko čita, ostali radije gledaju filmove
– Pročitam svu propisanu lektiru i usto dvije-tri knjige tjedno, ponekad i četiri. Čitam u pravilu publicistiku, manje beletristiku, a najčešće čitam u tramvaju ili dok nešto čekam. Kod kuće čitam manje – kaže učenica trećeg razreda zagrebačke V. gimnazije Zrinka Gavran. Zrinka ističe da samo nekoliko đaka čita, a ostali, kaže, radije gledaju filmove. – Ne treba optuživati internet i Facebook za nepismenost. Oni koji su na Facebooku posjećuju i druge stranice, čitaju različite sadržaje i usvajaju korisne informacije – ističe.