Ministar gospodarstva i održivog razvoja Davor Filipović izjavio je u petak da Jadranski naftovod (Janaf) može i bez dodatnih ulaganja značajno povećati kapacitet transporta nafte prema Mađarskoj te da će Hrvatska raditi na tome da postane važan faktor u energetskom sektoru Europe.
Odgovarajući na upit novinara na konferenciji za medije na kojoj su predstavljeni natječaji sufinancirani iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, o tome kako ocjenjuje nedavnu izjavu mađarskog premijera Viktora Orbana o "oduzetom moru", Filipović je kazao da je ta Orbanova izjava bila u potpunsoti neprimjerena.
U kontekstu cijele situacije, poručio je da će Hrvatska raditi na tome da postane važan faktor što se tiče energetskog sektora u Europi.
"Trenutni kapaciteti Janafa mogu se bez ikakvih investicija, kada se govori o transportu nafte u Mađarsku, povećati, i to značajno, a uz određene investicije, oni se mogu i poduplati", izjavio je Filipović. Dodao je da je to smjer kojim će Hrvatska ići, odnosno iskoristiti situaciju kako bi se maksimalno pozicionirala što se tiče energetike u Europi.
Naveo je i da Janaf prema sadašnjem kapacitetu može prema Mađarskoj transportirati 11,4 milijuna tona nafte godišnje, a sada se prema toj zemlji transportira svega 2 milijuna. Filipović je naglasio kako je iz toga vidljivo da se bez ikakvih ulaganja može značajno povećati transport nafte prema Mađarskoj.
"U ovoj situaciji Hrvatska je rješenje i za Mađarsku, ovisno o rezultatu sankcija, i za druge zemlje EU", ustvrdio je Filipović.
Po podatcima s internet stranice Janafa, projektirani kapacitet naftovoda iznosi 34 milijuna tona nafte godišnje (MTG), a instalirani 20 MTG. Sustav je izgrađen za potrebe rafinerija u Hrvatskoj, Sloveniji, Srbiji te Bosni i Hercegovini (24 MTG), kao i korisnika u Mađarskoj te Češkoj i Slovačkoj (10 MTG), podatci su Janafa.
Savjetnik predsjednika Vlade za ekonomska pitanja Zvonimir Savić, rekao je da je predsjednik Vlade već u nekoliko navrata spomenuo da novonastale okolnosti Hrvatsku stavljaju u poziciju s dodatnom energetskom snagom, odnosno pozicioniraju je da s obzirom na kapacitete i LNG terminal postane "malo ozbiljniji faktor". Dodao je da će se sve to vidjeti i kroz buduće odluke koje se tiču hrvatske energetske neovisnosti i daljnjeg postupanja i dogovora s drugim državama.
Jadransko more vodi u samo srce EU , idealno za Južni Tok do Baku-a i konkurenciju Sjevernom. Sve to je blizu pred nama!