Porezno rasterećenje

Golf građanima jeftiniji 2500, a poduzetnicima čak 17.000 kuna

Foto: Slavko Midžor/PIXSELL
Volkswagen Golf 1.0 tsi
Foto: Thinkstock
kupnja automobila
Foto: Slavko Midžor/PIXSELL
Volkswagen Golf 1.0 tsi
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
golf
18.12.2017.
u 07:44
Od Nove godine smanjuju se trošarine na automobile, poduzetnici će moći odbiti 50% PDV-a pri kupnji auta, a za oko 50% smanjuje se namet pri kupnji rabljenog vozila. Na sjednici Vlade ovog tjedna donosi se uredba o smanjenju trošarina na nove, ali i rabljene automobile koji se unose u Hrvatsku iz EU
Pogledaj originalni članak

Vlada je napokon nizom mjera odlučila smanjiti prevelike namete na kupnju automobila koji su u Hrvatskoj uz skandinavske države najveći u Europi.

Tako će se početkom godine smanjiti trošarine (PPMV – posebni porez na motorna vozila) za nova i rabljena vozila, na snagu će stupiti promjene zakona o PDV-u prema kojima će poduzetnici moći odbiti 50% PDV-a na kupnju automobila i sve povezane troškove vezane uz korištenje automobila, a pojeftinit će u prosjeku za 50 posto i namet koji se plaća pri prijenosu vlasništva rabljenih automobila (do sada je to bio porez na stjecanje, a po novom će se zvati upravna pristojba).

Osim što će građanima auti biti dostupniji, time će se pokušati pomladiti hrvatski vozni park koji je s prosjekom od 12,5 godina jedan od najstarijih u Europi, a postao je prijetnja i sigurnosti na cestama. Ovoga tjedna na sjednici Vlade donijet će se uredba kojom će se smanjiti trošarine na automobile, a to se, osim novih auta, odnosi i na rabljena vozila koja se u Hrvatsku unose iz EU. Trošarine su, inače, namet koji neke države EU uopće nemaju, primjerice Slovačka i Češka, dok je u Sloveniji i Njemačkoj više-manje simboličan.

Foto: Citroën/Igor Šoban/Dalibor Urukalović/PIXSELL/Hyundai/VW
HR auto 2018.
Foto: citroen
Citroen C3 Aircross
Foto: Igor Šoban/PIXSELL
Test: Honda Civic
Foto: Hyundai
Hyundai Kona
Foto: Igor Šoban/PIXSELL
Opel Insignia Turbo
Foto: Dalibor Urukalović/PIXSELL
Škoda Karoq
Foto: Volkswagen
VW Polo

Tablice prema kojima se računaju trošarine još se izrađuju pa pravih konkretnih izračuna još nemamo, ali je ministar financija Zdravko Marić najavio da će pojeftinjenje biti osjetno, a neslužbeno se doznaje da će se mijenjati vrijednosni kriterij prema kojemu se trošarine izračunavaju, dok će ekološki kriteriji (prema ispustu CO2) ostati istovjetni. Također, neslužbeno se doznaje da bi trošarine trebale pojeftiniti oko 30%, a intencija je da se relativno najviše smanje trošarine za automobile do 150.000 kuna, koji su najzastupljeniji u prodaji, ali i najdostupniji građanima.

Primjerice, ako bi zaista trošarina pojeftinila za oko 30%, ove godine najprodavaniji novi automobil u Hrvatskoj, Škoda Octavia 1,6 TDI, koja sada stoji 149.859 kuna (od toga na trošarinu otpada 7531 kuna, a na PDV 28.466 kuna), nakon promjena stajala bi 2259 kuna manje. To znači da bi država umjesto dosadašnjih 35.997 kuna poreza i trošarina na auto ubirala i dalje vrlo velikih 32.747 kuna. Nije revolucija, ali bilo kakvo pojeftinjenje veseli.

Ali, budući da se mijenja vrijednosni kriterij, očekuje se da će u apsolutnim iznosima najviše pojeftiniti najskuplji automobili budući da su oni i do sada imali najveće trošarine. Iako to baš nije socijalna mjera, kod nekih je skupih modela iznos trošarina zaista astronomski. Primjerice, sadašnja trošarina za BMW X6M je 399.954 kune, što uz PDV od 203.107 kuna poskupljuje auto čija je osnovna cijena 812.430 kuna na čak 1,415.491 kuna do registracije. Zbog tako velikih davanja i oni koji imaju novca za takvo vozilo odustaju od njegove kupnje i okreću se rabljenim autima, za koje su davanja ipak manja pa država u konačnici gubi.

Druga velika stvar koju čekaju poduzetnici jest ponovno uvođenje mogućnosti odbitka PDV-a pri kupnji automobila i za sve troškove vezane uz njegovo korištenje u iznosu do 50%. Uvođenje te mjere, iako donesene još prije godinu dana uz odgodu do 1. siječnja 2018., bilo je neizvjesno do zadnjeg trena budući da se čekalo odobrenje Europske komisije. Ipak, neslužbeno doznajemo da će se početi primjenjivati od Nove godine.

A to znači da će pravne osobe moći odbiti polovicu PDV-a od cijene automobila, ali i polovicu PDV-a od svih stavki koje se odnose na korištenje automobila poput servisa, guma, održavanja, ali i goriva. Doduše, prema dosadašnjim propisima za troškove korištenja automobila prema Zakonu o dobiti imali su pravo odbitka i do 70% PDV-a pa će u tom segmentu ušteda biti manja. Ali ovim promjenama pravne osobe znatno će profitirati pri kupnji automobila budući da će morati platiti samo 50% PDV-a. Primjerice, za VW Golf 1,6 TDI koji stoji 162.860 kuna 50% PDV-a iznosi 14.820 kuna. A dodamo li tome oko 2500 kuna manje za trošarinu (očekivano opće smanjenje PPMV-a za sve kupce), ispada da će poduzetnicima spomenuti Golf pojeftiniti više od 17.000 kuna.

Ta će mjera zasigurno rasteretiti poslovanje mnogobrojnih tvrtki i obrtnika koji za obavljanje svog posla trebaju osobni automobil. Kako se ne bi događalo da se kao nekada, kada je odbitak PDV-a bio 70% (ukinuto za vrijeme Milanovićeve Vlade), uz porezne olakšice kupuju Porschei, Ferrariji i Mercedesi vrijedni i nekoliko milijuna kuna, iznos do kojeg pravne osobe mogu odbiti 50% PDV-a jest 400.000 kuna (mogu i skuplja vozila, ali do tog iznosa će im biti priznat trošak). Treće porezno rasterećenje jest uvođenje upravne pristojbe pri prijepisu rabljenog automobila umjesto poreza na stjecanje, koji se do sada plaćao 5% od vrijednosti vozila. Taj se namet plaća pri kupnji polovnog auta u Hrvatskoj od privatne osobe, kao i pri unosu rabljenog vozila iz EU ako je vozilo kupljeno od fizičke osobe (po ugovoru) ili je kupljeno od pravne osobe, a izdan je račun bez iskazanog PDV-a.

Od Nove godine plaćat će se upravna pristojba prema kriteriju starosti vozila i snazi motora u kilovatima. Primjerice, prije se porez na pet godina stari VW Golf 1,6 TDI sa 77 kilovata plaćao 5% od vrijednosti auta, dakle, ako je vrijedio 75.000 kuna, porez je bio 3750 kuna. A prema novim propisima za taj će se Golf plaćati upravna pristojba od 30 kuna za svaki kilovat, što ispada 2310 kuna. Kod nekih auta, prije svega novijih s mnogo kilovata, uštede neće biti značajne, a za starije aute one će biti i više od 50%.

Foto: Reuters/Pixsell
Luka Modrić
Foto: Reuters/Pixsell
Cristiano Ronaldo
Foto: Reuters/Pixsell
Luka Modrić
Foto: Reuters/Pixsell
Wayne Rooney
Foto: Reuters/Pixsell
Wayne Rooney
Foto: Reuters/Pixsell
Wayne Rooney
Foto: Reuters/Pixsell
Lionel Messi
Foto: Reuters/Pixsell
Lionel Messi
Foto: Reuters/Pixsell
Frank Lampard
Foto: Reuters/Pixsell
Sergio Aguero
Foto: Reuters/Pixsell
Francesco Totti
Foto: Reuters/Pixsell
David Beckham
Foto: Reuters/Pixsell
El Hadji Diouf
Foto: Reuters/Pixsell
Henrikh Mkhitaryan
Foto: Reuters/Pixsell
Henrikh Mkhitaryan
Foto: Reuters/Pixsell
Samuel Eto'o
Foto: Reuters/Pixsell
Samuel Eto'o
Foto: Reuters/Pixsell
Zlatan Ibrahimović
Foto: Reuters/Pixsell
Zlatan Ibrahimović
Foto: Reuters/Pixsell
Samuel Eto'o
Foto: Reuters/Pixsell
Cristiano Ronaldo
Foto: Reuters/Pixsell
Cristiano Ronaldo
Foto: Reuters/Pixsell
Cristiano Ronaldo
Foto: Reuters/Pixsell
Cristiano Ronaldo

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 30

Avatar FalusBonus
FalusBonus
08:29 18.12.2017.

Prestanite već jednom bacati konfete i mazati narodu oči nebitnim stvarima. Kada ćete početi racionalizirati državu?

Avatar links
links
08:43 18.12.2017.

ovo je epsko pojeftinjenje, apeliram na sve uvoznike da nas obezbijede dovoljnom količinom automobila, što novih-što rabljenih... jer na 150000 kn uštediti 2000 je nestvarno... to je toliko povoljno da ću ja kupoiti 2-3 auta...

ZV
Zvolen3
07:56 18.12.2017.

Maricu prodaješ maglu budalama !