Ponukana medijskim natpisima i komentarima stručnjaka na predložene smjernice Mosta za reforme u području znanosti, obrazovanja i tehnologije, prof. dr. sc. Gordana Rusak, voditeljica pregovaračkog tima za ranije navedene teme objasnila je program predloženih reformi.
– Svjesni smo kako u interpretaciji naših prijedloga reformi može doći do nenamjernih pogrešaka i upravo zato smatramo važnim pružiti građanima dodatno objašnjenje. Primjerice, imali smo prilike čitati kako mi zagovaramo da institucije same sebi postavljaju uvjete za napredovanje nastavnika, što je potpuno pogrešno. Zakonom su regulirani uvjeti napredovanja nastavnika, koji se moraju poštovati i primjenjivati, ali riječ je o minimalnim uvjetima i smatramo kako institucije treba stimulirati da donesu dodatne kriterije/uvjete napredovanja nastavnika uvažavajući specifičnosti svakog područja. Pojedine institucije već imaju razrađene takve kriterije. Sadašnja praksa je da ocjene donosi tročlano povjerenstvo (dopušten je veći broj članova, ali ne i manji) od kojih je barem jedan član zaposlen izvan institucije kandidata koji se ocjenjuje i ta se praksa pokazala dobrom. Iz gore navedenog jasno je vidljivo da ne podržavamo da kriterije postavljaju same institucije ni da ocjenjivanje po postavljenim kriterijima bude netransparentno – naglasila je Gordana Rusak.
Govoreći o problematici fleksibilnosti podjele radnog vremena znanstvenika na nastavni i znanstveni dio, Rusak naglašava da prijedlog reforme Mosta nezavisnih lista polazi od činjenice da Fakultetsko vijeće donosi odluku o pojedinim projektima i angažmanu kvalitetnih znanstvenika, čime se upravo potiče izvrsnost i nagrađuje najbolje. Što se tiče ingerencije Hrvatske zaklade za znanost u provedbi postupaka dodjeljivanja projekata, ona svakako treba ostati vezana uz projekte koji jačaju gospodarstvo, ali ne može biti jedini kreator politike znanstvenih istraživanja, pogotovo ako se financira isključivo sredstvima iz državnog proračuna. Uz sredstva kojima bi raspolagala Zaklada, dio sredstava trebalo bi ostati i u portfelju Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta, iz kojeg bi se financirali projekti koji nisu u kategoriji onih ciljanih za koje bi sredstva dodjeljivala Zaklada.
– Posebno moramo demantirati pojedine napise u medijima, a koji navode da Most promiče ideju spajanja biologije, kemije i fizike u jedan prirodoslovni predmet. Upravo suprotno, Most se snažno protivi toj ideji i podržava stimuliranje područja STEM na svim razinama obrazovanja – zaključila je Rusak.
>> Ivan Kovačić: Most je i dalje cijeli, daj Bože da se što prije oformi Vlada
Ako što u Hrvatskoj valja, to je školstvo. Osiromašeno, ucjenjivano, podcjenjivano, ipak opstaje, preživljava i zasad funkcionira. Profesor s plaćom ispod prosjeka države, plaćom od koje životari! Kako je to moguće? Idealisti kojima treba dati slobodu podučavanja, omogućiti slobodu i sigurnost u radu s učenicima, zaštititi ih od ucjena sa svih strana. Ucijenjeni profesor poklanja ocjene, ne traži potrebno znanje, popušta roditeljima i učenicima, spušta kriterije ispod potrebnih granjca te gubi volju za rad. A to je najgore!