Skandal

Guraju nam MiG-ove zbog kojih se spore Ukrajina i Jemen

Foto: ''
Guraju nam MiG-ove zbog kojih se spore Ukrajina i Jemen
21.06.2012.
u 12:00
Povjerenstvo MORH-a predlaže državnom vrhu mutni posao. Hrvatska obnavlja borbenu eskadrilu.
Pogledaj originalni članak

Uz informaciju koju je jučer objavio Večernji, da se državni vrh usuglasio kako u iduće četiri godine Hrvatska neće kupovati nove borbene zrakoplove, nego se okreće jedinoj preostaloj opciji – remontu i/ili kupnji i nekoliko rabljenih zrakoplova MiG-21, objavljuje se i analiza izvedivosti i isplativosti remonta preostalih MiG-ova HRZ-a. Portal "Defender.hr" objavio je analizu u nastavcima i u šestom nastavku objavljuje i zaključak Povjerenstva MORH-a. Koji je skandalozan. Prije dva mjeseca Večernji list objavio je priču o mogućem skandalu jer je hrvatskoj Vladi iz Jemena stigao upozoravajući dopis jemenskog ministra obrane u kojemu se kaže da je iz Ukrajine Hrvatskoj ponuđena kupnja osam remontiranih MiG-ova 21.

"To su naši, jemenski avioni, koje je remontirao ukrajinski zavod u Odesi", stajalo je u upozoravajućem dopisu. Jemenci su našoj Vladi poslali i preslik njihova ugovora s Ukrajincima, s popisom serijskih brojeva zrakoplova, koji su već i letimičnim pogledom identični serijskim brojevima koji stoje u ukrajinskoj ponudi Hrvatima. Nakon remonta jemenskih MiG-ova Ukrajinci plijene zrakoplove i već četiri godine Jemen se spori s Ukrajinom o plaćanju za, kažu Jemenci, nekvalitetan remont aviona. Do spora je došlo kada su, nakon remonta, u Jemenu pala dva MiG-a 21. Najblaže rečeno, hrvatska je strana upozorena da se ne uključuje u ponuđeni posao s Ukrajincima jer su avioni predmet spora i dok on ne bude riješen, moguće i međunarodnom arbitražom, od tih osam MiG-ova treba bježati. Kupi li ih Hrvatska, oni ionako neće smjeti letjeti sve do presude.

No, Povjerenstvo MORH-a svejedno 4. travnja ove godine dovršava posao i zaključuje da operativna uporaba šest MiG-ova 21 bisD i četiri MiG-a 21 UMD (dvosjed) istječe polovinom 2013. Remont je prijelazno rješenje, upozoravaju. Razmatrali su dvije ponude, rumunjskog "Aerostara" (samo informativna) koji je obavio i prvi remont MiG-ova, prije devet godina, te komercijalnu ponudu ukrajinske tvrtke DK "Ukrspecexport". Navode kako ukupna vrijednost remonta i produljenja životnog vijeka u rumunjskoj ponudi iznosi do 20 milijuna eura. Kažu da offset nije obuhvaćen ponudom, a ukazuju na neke nedostatke o nekvalitetno izvršenom remontu 2003. Nabrojena su još neka ograničenja u logističkoj potpori i zaključak je povjerenstva da "ponudu rumunjskog Aerostara ocjenjujemo s određenim rizikom prihvatljivosti".

Analiza ukrajinske ponude je "nabrijana". Tehnički je sveobuhvatnija i kvalitetnija u svim elementima provedene analize, obuhvaćeni su i rezervni dijelovi, agregati alati (2,7 mil. eura vrijednosti). Cijena remonta četiri aviona iznosi 4,68 mil. eura, a kupnja osam aviona MiG-21 bisD 9,84 milijuna. Ukupno 14,52 mil. eura. Ponuda, međutim, ne uključuje i modernizaciju ni prilagodbu MiG-ova NATO-standardu. Povjerenstvo navodi da su Ukrajinci spremni, pod račun, otkupiti i dva transportna zrakoplova Antonov (An-32B) kojih se HRZ planira riješiti. "Kad je u pitanju offset, onda je to izravan offset u ZTC iz Velike Gorice", navode u Povjerenstvu.

U čemu je skandal? Pa u tome što povjerenstvo, i nakon što je javnost, pa tako i Vlada, doznala za problem s vlasništvom nad ponuđenim MiG-ovima, svejedno i dalje gura tu mutnu ponudu. De facto, na taj način podvaljuje i - ministru Kotromanoviću, i predsjedniku Josipoviću, i premijeru Milanoviću. Valja znati da se radi o krnjem povjerenstvu, koje nije osnovano po nalogu aktualnog ministra. Osnovano je bilo u listopadu (vodio ga je državni tajnik Mate Raboteg) 2010., završilo je svoju analizu za predsjednika RH i prestalo postojati. Uoči izbora 2011., povjerenstvo se opet samoaktivira i odlazi u Ukrajinu. S njima je i najbolji hrvatski pilot Ivan Selak, no Ukrajinci mu uopće ne daju letjeti na pokazanim MiG-ovima, jer je "loše vrijeme". To je bilo jako sumnjivo, a onda se saznalo da avioni stoje pokriveni ceradom već četiri godine i, naravno, treba vremena da ih se pripremi za let. U povjerenstvu su bila dva brigadira, dva pukovnika, bojnik, pilot HRZ-a i djelatnik VSO-e. Nakon objave teksta o reakciji Jemenaca, ukrajinski veleposlanik u Zagrebu donosi potvrdu da su avioni - ukrajinski. Svjedoci tvrde da taj papir nije stvarna potvrda o vlasništvu. Da nešto u cijeloj priči smrdi dokazuju i fotografije koje objavljujemo. Nakon svega, ovo rješenje povjerenstvo gura kao najbolje. Za što? Za međunarodni skandal. I kako to da povjerenstvo nije navelo da u zrakoplove iz Odese treba još ugraditi NATO transpondere (IFF), radiostanice, ILS sustav za slijetanje i redizajnirati po standardu NATO-a instrumente u kokpitu. Ta oprema postoji u našim MiG-ovima, no mogu je premjestiti samo ovlaštene osobe. Oprema ne smije prelaziti granicu NATO-saveza. Tko će to ugraditi, naknadno? Hrvatska možda trenutačno jest siromašna zemlja, no to nikako ne znači da moramo dopustiti da budemo uvučeni u potencijalno teški međunarodni skandal.

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 32

OB
-obrisani-
07:34 24.06.2012.

Mig-21 niti u vrijeme svoje "mladosti" a to je bilo davnih 60-70 tih godina prošlog stoljeća nije predstavljao opasnost za superiornije zapadne lovce a kamoli danas kad ga kupuju još samo muzeji zrakopovne tehnike i zračni entuziasti.. Obzirom da politika kuka da nema novca što naravno nije istina,nek onda bar kupe Mađarske Mig-29 jer uz njih Rusi nam nude izvanredan tzv ofsett odnosno povratno ulaganje u Hrvatsku privredu,što bi narod rekao vuk sit a ovce na broju. Najveća opasnost prijeti nam od međunarodnih organizacija za sigurnost letenja,koje ako skopčaju da nismo u stanju garantirati sigurnost vlastitog zračnog prostora mogu drastično povećati osiguranja ili jednostavno zaobići naše nebo pa će guzonje tek tada spoznati kolika je šteta od neodgovorna odnosa prema vlastitom ratnom zrakoplovstvu.

ĆA
ćaćaća
12:06 21.06.2012.

koje migove..pa to više ne želi niti afričke zemlje..kad smo već do grla u gov.ima onda se treba isprsiti i kupiti 2 eskadrile modernih aviona..jer vojska je jedino što vrijedi u ovoj zemlji...

BR
BratCroat
12:06 21.06.2012.

Predlažem da se uzme te stare kante i za te nofce smanji penzije. Samo da bi na papiru imali borbenu komponentu koja je ionak ivalidna ako se uspoređuje sa drugim državama. A na jesen kada bu nestalo novca u proraćunu moremo ih prodati ciganima kao sekundarnu sirovinu.