ZADUŽIVANJE

HAC u tri godine vratio 1,5 milijarde eura kredita, a dug smanjio samo za 64 milijuna eura!?

Foto: Petar Glebov/PIXSELL
HAC u tri godine vratio 1,5 milijarde eura kredita, a dug smanjio samo za 64 milijuna eura!?
20.02.2016.
u 12:09
Nova će se Vlada, ako zbilja namjerava refinanciranjem riješiti problem dugova za autoceste, morati dobrano potruditi da ti novi krediti budu što povoljniji
Pogledaj originalni članak

Hrvatske autoceste početkom 2013. godine bile su dužne 3,2 milijarde eura. Tri godine poslije taj dug se smanjio za svega oko 64 milijuna eura i trenutno iznosi 3,136 milijardi eura. Iako je HAC u 2013., 2014. i 2015. godini otplatio gotovo 1,5 milijardi eura kredita! Razlog tome je što se ta državna tvrtka da bi vratila te kredite ponovno morala zadužiti. Tako je produžila i otplatni plan vraćanja kredita pa je 2013. godine zadnja rata otplate glavnice bila 2031. godine i iznosila je 3,85 milijuna eura, a sad zadnja rata pristiže 2039. godine i iznosi 461 tisuću eura. No taj otplatni plan će se sigurno još produživati jer će se HAC i za otplatu kredita koje mu stižu ove i narednih godina morati ponovno zaduživati. A narednih godina te rate su primjerice 632 milijuna eura u 2017., 622 milijuna eura u 2018. i čak 708 milijuna eura u 2019. Ako stvari ostanu ovakve kako sad stoje, otplata HAC-ovih kredita novim zaduživanjima ići će u beskonačnost.

No ne bi sve tako bilo da bivša Vlada nije smanjila prihode HAC-a od trošarina na gorivo koje su služile upravo za vraćanje kredita. Milanovićeva Vlada je planirala prvo dati autoceste u koncesiju pa zatim provesti IPO HAC-ONC-a čime bi dobila u prvom slučaju oko tri milijarde eura, a u drugom oko 1,5 milijardi eura. Tim novcem je planirala pokriti dio duga za autoceste. No prije nego je provela jedan od ta dva plana, a oba su na kraju propala, oduzela je HAC-u čak 880 milijuna kuna prihoda od trošarina na godišnjoj razini. HAC je do 2013. godine dobivao 60 lipa iz cijene litre goriva, a to je na godišnje bilo oko 1,32 milijarde kuna. Bivša Vlada je to srezala na trećinu, a po 20 HAC-ovih lipa je usmjerila na Hrvatske ceste i HŽ Infrastrukturu. HAC-u je tako ostalo od trošarina 440 milijuna kuna godišnje. A to je onda značilo da će morati još više zaduživati kako bi vraćao dospjele kredite. Za vraćanje dugova HAC-u ne bi bilo dovoljno novca ni da je ostao na 60 lipa od trošarina, no ipak bi dobar dio dospjelih rata mogao pokriti tim sredstvima. U tri godine je HAC je tako ostao bez 2,64 milijarde kuna prihoda od trošarina odnosno 353 milijuna eura. Da je imao na raspolaganju i taj novac, razlika između sadašnjeg duga i onog između 2013. bila bi puno veće nego što jest. Dug bi sad iznosio barem 2,78 milijardi eura.

Nova Vlada ne želi ni koncesiju ni IPO, odlučila se za refinanciranje kredita i restrukturiranje cestarskih tvrtki. Pri tome namjerava HAC-u vratiti 20 lipa koje je dobila HŽ Infrastruktura. Onih 20 lipa koje su otišle Hrvatskim cestama neće dirati jer je i ta tvrtka prezadužena. HAC-u će tako od trošarina godišnje na raspolaganju biti oko 880 milijuna kuna. S tim novcem će malo lakše disati. Bilo bi puno bolje da je dobio natrag svih 40 lipa. Stoga će se nova Vlada, ako zbilja namjerava refinanciranjem riješiti problem dugova za autoceste, morati dobrano potruditi da ti novi krediti budu što povoljniji. Inače će njihova otplata i dalje ići u nedogled.

>> Butković: Prvi cilj je refinanciranje zaduženja HAC-a

>> Privatnici će održavati autoceste i naplaćivati cestarinu

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

MI
miki45
19:44 16.11.2017.

Hak je gnjijezdo uhljeba i nepotrebnih penzija kriminalaca bespotrebnih placa savjetnika