Iako još nije definiran datum parlamentarnih izbora, pretkampanja traje već mjesecima. Kampanja koja je započela za predsjedničke izbore, kada su se za Pantovčak borili HDZ-ova Kolinda Grabar-Kitarović i tada SDP-ov Ivo Josipović, zapravo nije ni prestala. Sraz dvaju kandidata za predsjednika države bio je i odmjeravanje mišića HDZ-a i SDP-a. Kolinda Grabar-Kitarović i HDZ su trijumfirali, ali korist je iz svega izvukao i SDP. Nošen pobjedama, HDZ je likovao. Kolinda na Pantovčaku bila je šlag na torti njihovih zaredalih izbornih pobjeda. SDP je doživljavao poraz za porazom, sve više tonuo i na njihovu sreću prerano potonuo i bio gotovo prekrižen kao stranka koja nema šanse osvojiti još jedan mandat. Prerano je ključna riječ jer su se imali vremena zbrojiti i zaključiti da je promjena, odnosno preobražaj, u prvom redu, arogantnog Zorana Milanovića najvažnija stvar. Promjena je ključna riječ ove kampanje, a podjednako se odnosi i na SDP i na HDZ. Da je vrijeme za zaokret posljednjih su dana spoznali i u HDZ-u. Niz pobjeda koje je HDZ ostvario nije bilo pogonsko gorivo od kojeg su mogli živjeti do parlamentarnih izbora. K tome, HDZ-u se dogodio niz situacija, počevši od tzv. afere Mercedes, pa do Josipa Manolića koji je Tomislava Karamarka optužio da je bio suradnik Udbe, u kojima se stranka, iako je PR profesionaliziran, nije komunikacijski najbolje snašla.
Kobni mercedes, opaki Manolić
Umjesto da se priča s Mercedesom u kojem je Karamarko hitno odvezao starog i bolesnog oca u bolnicu anulira kao životna i ljudska situacija u kojoj bi svatko sjeo u prvi automobil i jurio na Rebro, ona se pretvorila u trakavicu čiji je to automobil, je li ga Karamarko smio voziti, je li trebao biti u njegovoj imovinskoj kartici budući da je to službeno, unajmljeno vozilo tvrtke u vlasništvu, tada njegove partnerice, a sada supruge Ane Šarić. Kada je Manolić u intervjuu Nacionalu optužio Karamarka da je bio doušnik Udbe, u HDZ-u je nastupilo sedam dana šutnje, na koju su pristali i mediji, a ta je šutnja samo podgrijala priču, dala joj dodatnu mističnost i intrigantnost i ona je postala veća i značajnija nego što je trebala biti. Ruku na srce, tko bi uopće slušao starog udbaša Manolića da je odmah idući dan osvanula Karamarkova reakcija da su to laži i izmišljotine. Manolića je za jezik povukao Karamarkov prepričani ideološki intervju u Globusu o lustraciji. Dakle, tema o kojoj je Karamarko i ranije govorio, ali nikada tako detaljno, njemu i HDZ-u donijela je samo štetu. Zato je očita promjena strategije HDZ-a kada je riječ o porukama koje Karamarko plasira u pretkampanji. Tito, komunisti, jugofili zasad su izvan igre, barem koliko su pokazale motivacijske klauzure koje HDZ organizira u svakoj izbornoj jedinici, a šef HDZ-a isključivo govori o aktualnim gospodarskim problemima. U govorima se koncentrira na rušenje SDP-ove iluzije o uspješnoj Vladi i pozitivnim gospodarskim pokazateljima. Koliko pazi da ni jednom riječju ne spomene komuniste ili Jugoslaviju govori i činjenica da je u svom govoru za prvu izbornu jedinicu koristio izraz socijalisti, kada je rekao da bi oni gradskim proletarijatom nazvali ljude koji iz uništenog sela dolaze živjeti u grad. A nije spomenuo ni bivši režim ili Jugoslaviju, nego je govorio tek o bivšem sustavu kada se pozvao da je SDP-ovcima shvaćanje države jednako onome "država to sam ja"... Ne bi bilo korektno reći da je HDZ naglo promijenio strategiju pritisnut samo pogreškama i novonastalim situacijama, u toj stranci su i ranije najavljivali da će gospodarski program, koji još nije predstavljen javnosti, biti okosnica kampanje. Ne prođe dan a da iz središnjice HDZ-a novinarima ne stigne poziv da je Karamarko primio razne strane stručnjake (njemačke, slovačke) koji su sudjelovali u izradi HDZ-ova gospodarskog programa. I na taj način se odaje dojam da se stranka isključivo bavi "spašavanjem Hrvatske". Kada je riječ o operativnom radu na terenu, HDZ kroz cijeli srpanj organizira klauzure, a u četvrtak navečer, na predizbornom skupu u Vrgorcu, prvi put se zajedno u javnosti pojavio dio šefova HDZ-ove Domoljubne koalicije. U kolovozu će se koalicijski šefovi predvođeni Karamarkom pojavljivati na svim najvažnijim društvenim događajima, od Sinjske alke, Velike Gospe, Oluje... U rujnu HDZ ponovno kreće s klauzurama, ali ovaj put s tematskim, pa će se pojedinačno u svakoj izbornoj jedinici govoriti o tome kako se gospodarski program HDZ-a reflektira na to područje. U HDZ-u, iako tobože ne vjeruju anketama, svjesni su da ih se ne smije podcijeniti. A one u zadnje vrijeme pokazuju trend rasta SDP-a, i stagnacije HDZ-a. Svjesni su i da se Zoran Milanović zasad dobro kontrolira, ali vjeruju da će kad-tad "puknuti" i pokazati svoje pravo lice.
I dok HDZ-ovci čekaju da Milanović "pukne" i opet progovori latinski, on sam nikad nije bio svjesniji da si to ne može dopustiti. I da se mora kontrolirati i biti pristojan u javnosti barem do izbora. A kada će to biti, ne zna još ni on sam, ali sve su glasnije priče da ćemo na birališta kada i treći kvartal zabilježimo rast BDP-a, kada turistička sezona pokaže pluseve i kada Sabor odradi ono za što Vladi među ostalim i služi – izglasa predizborne poklončiće biračima. Milanović je shvatio da malo dobrog starog populizma ne ubija i ne šteti, pogotovo uoči izbora, i da mora, sad ili nikada, iskoristiti činjenicu da je on taj koji je na vlasti. Lupanje po HDZ-u, a posebice po Tomislavu Karamarku, možda je i davalo rezultate dok mu je Karamarko davao municije. Međutim, i šef HDZ-a se "skockao" i sada je svima jasno da se kampanja, koja će biti beskrajno duga, ipak mora temeljiti na kakvom-takvom sadržaju, a ne jedino na napadanju političkih protivnika. I na pričama tko je išao vlakom, a tko helikopterom, tko je kome zviždao, a kome se pljeskalo, gdje je tko bio '71., a gdje '91. godine... Prezentiranju rada i uspjeha Vlade SDP se posvetio već neko vrijeme, a zadnjih mjesec dana takva se taktika pojačala. Pa tako sa svih strana, od svih SDP-ovih ministara i zastupnika slušamo od jutra do sutra kako je Hrvatska izašla iz recesije, kako raste BDP, broj zaposlenih, a pada nezaposlenost, da se zapošljavaju i mladi... I nastavit će se tako, nema sumnje, i tijekom ljeta. Paralelno, neki ključni datumi pred nama – proslava Oluje, vojni mimohod, Sinjska alka, a na jesen obljetnice pada Vukovara ponovno će biti alibi za ideološke ratove. Jasno je i da Milanović igra na nekoliko fronta. Prvo je popeglao imidž pa se sjetio Franje Tuđmana misleći da će tako upecati birače centra, a sada bi "titrao i svojima". Pa je Antunu Vujiću dao da mu piše nove stranačke smjernice za zaokret ulijevo.
SDP još nema koaliciju
Ne treba zanemariti ni činjenicu da je SDP prvi put do sada odlučio angažirati sve članove, svako od 6500 biračkih mjesta imat će izbornog koordinatora, a stranka će do jeseni znati i imati na jednom mjestu popise svojih potencijalnih i sigurnih birača kako bi i oni mogli provoditi kampanju "od vrata do vrata".
Problem SDP-a je što, za razliku od HDZ-a, još uvijek nema potpisan koalicijski sporazum. I iako se načelno zna da će se svi aktualni partneri, IDS, HNS, HSU plus Laburisti, na kraju dogovoriti o zajedničkom izlasku na izbore, činjenica da to još nije utanačeno i da neki partneri još otežu s odlukom utječe i na samu kampanju. Ako ni zbog čega drugog, onda zbog nemogućnosti da svi ti partneri krenu i s personaliziranim kampanjama prema biračima s obzirom na taj jedan preferencijalni glas koji se prvi put uvodi. Jer izbori pred nama drukčiji su od svih prijašnjih. I osim za stranku, prvi će se put glasati i za čovjeka. – Mi moramo dogovoriti projekte, zajedničku platformu, s čime ćemo izići pred birače, vidjeti što smo dobro napravili, što smo započeli, a što nas tek čeka, što možemo obećati. I zato se nadam da ćemo taj konačni dogovor ipak postići do sredine srpnja da napokon možemo početi raditi – kaže nam jedna visokopozicionirana osoba u HNS-u.
Ta je stranka već jednom obišla cijelu državu uzduž i poprijeko i praktički se obratila svakom svom članu, a isto planira još jednom najesen. I oni idu na taktiku potpune mobilizacije i uvjereni su da će i sebi i partnerima pokazati da vrijede mnogo više od dva posto koliko im daju ankete.
Ni HDZ-ovi najveći partneri ne miruju. Šef HSLS-a Darinko Kosor kaže da on sam kao šef zagrebačke Skupštine dnevno na terenu ima barem pet događaja, ali i da je cijeli HSLS vrlo aktivan. Budući da po cijeloj Hrvatskoj imaju 260 ogranaka, Kosor kaže da mogu "preorati teren". On sam od Domoljubne koalicije najviše očekuje rad na terenu, jer bez toga nema pobjede, i u terenskom radu najviše se pouzda u HDZ za koji kaže da je u tome najjači. A druga stvar je, po njemu, gospodarstvo koje moja biti glavna izborna tema. U Domoljubnoj koaliciji svjesni su da su birače desnice već upecali, a sad im je preostao centar i izborne poruke moraju biti usmjerene prema centru. Izračunali su da koalicijski partneri HDZ-ovoj koaliciji nose oko 80.000 glasova, i to samo kada je riječ o članstvu koje ima sedam koalicijskih partnera. HDZ trenutačno pregovara s HSS-om o konkretnom koalicijskom sporazumu i ti bi pregovori trebali biti gotovi do 20. srpnja, oduljili su se jer navodno HSS traži šest mjesta u Saboru, a HDZ im nudi četiri. HSS je pak izradio svoj program za poljoprivredu, kao i socijalni program koji će uskladiti s HDZ-ovim gospodarskim programom.
Svi oni koji pretendiraju biti treća opcija zapravo će imati poprilično težak zadatak. ORaH Mirele Holy pada iz dana u dan i pitanje je što će od njega ostati do izbora. Holy je svjesna da su kampanje skupe, a ona priznaje da novca nema. Zato će se, kaže, kao i za izbore za Europarlament, koncentrirati na društvene mreže, ulične izložbe... Ciljana su joj javnost žene i mladi od 18 do 40 godina, a glavni cilj biti treća stranka. Odradi li pametno kampanju i ne napravili li neku veliku pogrešku, i Ivo Josipović mogao bi sa svojom Naprijed Hrvatska naplatiti barem dio kredita koji je dobio u predsjedničkoj utrci. Mnogi ga podcjenjuju, ali on se previše ne obazire i radi. Svakog dana u drugom je gradu ili mjestu i osniva stranačke organizacije, a paralelno predstavlja i svoj program i gradi, kaže, stranku ne za izbore, nego stranku koja će jačati iz godine u godinu.
Tu je i Živi zid koji neće propasti dok je svih onih s kreditima koje ne mogu otplaćivati, deložiranih i kojima tek prijeti deložacija, koji rade, a ne primaju plaću, koji imaju blokirane račune... Osim aktivizma, u kampanji planiraju predstaviti i stručnjake, vodeće u svojim strukama, koji će s njima izaći na izbore. Reformisti Radimira Čačića bave se gradnjom stranačke mreže, pa s postojećih 8000 žele do studenog doseći 10.000 članova i 200 temeljnih ogranaka. Njihova je baza treća izborna jedinica u kojoj računaju osvojiti tri mandata, a borit će se i za četvrti... I HDSSB-ovci obilaze teren, kako nam je rekao njihov predsjednik Dragan Vulin, čak i na plus 37 stupnjeva. U kampanju je snažno uključen i Branimir Glavaš, a HDZ-u bi mogli stvarati poprilične probleme u četvrtoj i petoj izbornoj jedinici...
>>Premijer Zoran Milanović neće na derbi Dinama i Hajduka
>>Milanović o napadu na Vučića: Ne želim davati savjete niti popovati
Raspisite izbore da maknemo crvene