Hrvatske autoceste i Autocesta Rijeka Zagreb od 2001. do 2011. godine sagradile su ukupno 686 kilometara autoceste.
U istom su se periodu te dvije državne tvrtke zadužile za ukupno 5,5 milijardi eura. Pri tome do 2004. godine, dok je na vlasti bila Račanova koalicija, HAC i ARZ digli su kredit od 1,2 milijarde eura. No zaduženjima tu nije kraj jer je u iduća dva mandata HDZ-ova vlada, koja je slijedila nakon toga, te dvije tvrtke zadužila za još 4,2 milijarde eura.
Za sadašnje Kukuriku koalicije HAC se nastavio zaduživati, i to za dodatnih 120 milijuna eura. Podvuče li se crta i zbroji zaduženo i realizirano, dobiju se zanimljivi podaci. HDZ-ove uprave HAC-a i ARZ-a sagradile su puno manje kilometara od SDP-ovih iako su digle mnogo više kredita za cestogradnju.
Gotovo 2,5 mil. skuplji km
Od 2001. do 2004. godine pušteno je promet 398 kilometara autocesta, a od 2005. do 2012. samo 288 kilometara. Kad se stave u odnos krediti i kilometri, onda se dođe do frapantnih podataka – do 2004. godine HAC i ARZ su se zaduživali tri milijuna eura po kilometru sagrađenih autocesta, a od dolaska HDZ-a na vlast, ti krediti po sagrađenom kilometru iznose čak 14,5 milijuna eura! No stvarne prosječne cijene gradnje autocesta po kilometru nisu naravno bile ni toliko niske ni toliko visoke. Prema službenim podacima HAC-a, do 2004. godine prosječna cijena gradnje kilometra autoceste je bila 5,9 milijuna eura, a od 2005. do 2011. ona je iznosila 7,4 milijuna eura.
A osim kreditima, gradnja autocesta pod ingerencijom HAC-a financira se i sa 60 lipa iz litre goriva, što na godišnjoj razini toj tvrtki donosi dodatni prihod od oko 1,3 milijarde kuna. Time se onda pokriva razlika između tri milijuna eura po kilometru iz zaduženja i prosječne cijene gradnje po kilometru, koja je gotovo dvostruko veća.
S druge strane, cijene gradnje autocesta po kilometru za HDZ-ovih vlada dvostruko je manja od iznosa dignutih kredita po izgrađenom kilometru.
Za vrijeme HDZ-ove vlasti, osim što je narasla prosječna cijena građenje autocesta po kilometru oko 25 posto, zbog čega su se morali više zaduživati, novi krediti su se koristili i za refinanciranje dospjelih obveza, dio tih kredita je išao i na investicijsko održavanje, a dio i za prikriveno državno zaduživanje.
Ceste obećanja još čekaju
Tako se, primjerice, ARZ morao 2007. godine zadužiti 200 milijuna eura za preuzimanje koncesije od HAC-a i Hrvatskih cesta za riječku obilaznicu i autocestu Rupa – Rijeka. A taj novac je onda završio u državnom proračunu.
A do 2004. godine HAC je izgradio i pustio u promet ukupno 338 kilometara autocesta. Račanova je vlada bila ta koja je ugovorila gradnju autoceste do Splita, koja je pak otvorena svečano za promet po dolasku HDZ-a na vlast, pa zasluge za tu autocestu i kredite za nju ipak pripadaju SDP-u i partnerima. HDZ, iako se nemilice zaduživao za cestogradnju, nije uspio ispuniti planove gradnje koje si je zadao.
Tako je, dobro je znano, još uvijek nesagrađena autocesta Zagreb – Sisak, a čeka se i na izgradnju ceste u dolini Neretve, prema Pločama. Te su prometnice, podsjetimo, ako je suditi prema najavama i obećanjima, trebale biti dovršene još prije nekoliko godina.
Za HDZ-ove vlade HAC je uspio izgraditi i pustiti u promet svega 233 kilometra autocesta. ARZ je pak za Račanove vlade ugovorio izgradnju prve faze punog profila autoceste u dužini 60 kilometara, a za HDZ-ovih vlada ugovorena je druga faza izgradnja putnog profila, 55 kilometara.
HDZ gradio kilometar za 7,4 milijuna eura, a SDP za 5,9
Od 1. siječnja zaštićeni najmoprimci morat će se iseliti: Moći će birati jedan od pet načina izlaska
Zaštićeni najmoprimci i vlasnici nekretnina morali su se prijaviti na poseban popis koji je oformilo Ministarstvo prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine. U Registar je prijavljeno 2158 nekretnina, a riječ je zapravo o 3118 prijava
Razuzdani vikend hrvatskih policajaca: Opijali se i drogirali, na kraju razbili inventar MUP-a
Spomenuti policijski službenici će biti udaljeni iz službe te će protiv njih biti podnijet zahtjev za pokretanjem disciplinskog postupka zbog teže povrede službene dužnosti
I dalje iznadprosječno toplo, ali stižu kiša i nove pahulje. Vakula otkrio gdje i kada bi mogao pasti snijeg
I u utorak južina, većinom i neuobičajena toplina, ali mjestimice i kiša, najprije na sjevernom Jadranu i u Gorskoj Hrvatskoj, prema večeri i još ponegdje.
Filipinka Arcely za svoju je obitelj odabrala Hrvatsku: 'Pronašli smo svoje mjesto u zajednici'
Filipinka Arcely Bingh i njezin suprug Nigerijac Carlos Opara već sedam godina žive u Hrvatskoj s jasnom željom u svojim srcima – Hrvatska je zemlja u kojoj žele ostati zauvijek, u kojoj žele odgojiti svoga 7-godišnjeg sina Karla Lewisa i upravo ovdje među Hrvatima vide svoju budućnost.
Od studentske ideje do utjecajnog portala: 'Nije bilo bogatih roditelja, nego “ajmo pa kud puklo”
Ali HDZ-ov je asfaslt držao 15 godina i sada na večini novih autocesta mijenjaju dok će po takvome SDP-ov asfalt trebati mijenjati za deset godina!