rasprava u saboru

HDZ: Tko diže ruku za ovaj zakon, diže ruku za prodaju autocesta

Foto: Patrik Macek/PIXSELL
sabor
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
sabor
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
sabor
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
sabor
03.12.2013.
u 13:00
– Jasno da nije namjera rezati investicije i zaustavljati ih, već upravo suprotno, poticati ih i nastojati ih u što većoj mjeri financirati sredstvima europskih fondova – objasnio je Vidović
Pogledaj originalni članak

Tko diže ruku za ovaj zakon, diže ruku za prodaju autocesta i zaustavljanje radova na gradnji novih, poručili su HDZ-ovci na današnjoj saborskoj raspravi o Zakonu o cestama te dodali kako će ova Vlada privatizirati kompletan prijevozni sektor. Prema aktualnom zakonskom rješenju, kako je objasnio ministar prometa, pomorstva i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić, Hrvatskim autocestama (HAC) i Hrvatskim cestama (HC) pripada 60 lipa po litri naplaćene trošarine za pogonska goriva.

– Novim izmjenama zakona predlaže se da se iznos za HAC smanji na 20 lipa, za HŽ Infrastrukturi također bi išlo 20 lipa, dok bi se iznos za HC povećao na 80 lipa. Tako bi se godišnji iznos koji HC dobiva iz trošarina na gorivo povećao na 1,8 milijardi kuna, dok bi HAC i HŽ Infrastruktura dobivali po 460 milijuna kuna – objasnio je Hajdaš Dončić.

Nezavisni Damir Kajin sretan je što se nastavlja s gradnjom Istarskog ipsilona, no želi i bolju željezničku mrežu u Istri.

– Slažem se da je prioritet svih prioriteta u Hrvatskoj pelješki most, ali mislim da bi na isti način nekako trebalo tretirati i željeznički tunel Učka, a ne da željeznica Istra – Zagreb de facto ide preko Ljubljane, da ne kažem Budimpešte – rekao je Kajin te dodao kako su svi za koncesiju na Istarskom ipsilonu.

– Svojedobno tamo početkom 2000. nismo bili za to, ali eto što se promijenilo. Promijenili su se koncesijski ugovori, pojavio se i jedan korektan izvođač, mislim tu na francuski BUIK koji će vjerojatno preuzeti i gradnju aerodromske zgrade u Zagrebu i  u periodu od narednih nekoliko godina očekujemo dovršetak ipsilona koji bi trebao krenuti već na proljeće ili prije ljeta – objasnio je Kajin. Na njegovo spominjanje zagrebačkog aerodroma reagirao je HDZ-ov Ivan Šuker.

– Drago mi je da kolega Kajin zna tko će graditi Zračnu luku u Zagrebu. Očigledno transparentnost na nivou, francuski koncesionar, francuski izvođač radova, a vama, dragi Hrvati, mrvice pa čopajte koliko možete – replicirao je Šuker Kajinu, na što mu je on odgovorio da ne zna tko će graditi aerodrom, ali da iz svih dosadašnjih rasprava pretpostavlja da će to biti francuski BUIK, koncesionar koji gradi Istarski ipsilon.

SDP-ov Franko Vidović rekao je da vjeruje kako će ovako predložena raspodjela naknada za financiranje, održavanje i građenje javnih cesta omogućiti Hrvatskim cestama da dođu "do daha" te da dijelom vrate, a dijelom refinanciraju postojeće kreditne obveze, privuku novac iz europskih fondova te da pokrenu toliko očekivani novi ciklus cestogradnje.

– Jasno da nije namjera rezati investicije i zaustavljati ih, već upravo suprotno, poticati ih i nastojati ih u što većoj mjeri financirati od europskih fondova – objasnio je Vidović. Replicirao mu je HDZ-ov Branko Bačić koji je zamjerio što Vidović o ovim izmjenama govori kao da je riječ o tehničkom zakonu, a nije tako.

– Ovim zakonom Vlada u biti šalje poruku da odustaje od gradnje autocesta jer Hrvatske autoceste na ovaj način ostaju bez milijardu kuna financijskih sredstava koja su bila namjenska za gradnju mreže autocesta u Hrvatskoj. Ne samo da se odustaje od gradnje mreža autocesta nego upravo suprotno od onoga što ste rekli. Naime, ako se neki vid prometa u RH može u većoj mjeri nasloniti na europske fondove, onda su to upravo Hrvatske željeznice i mreža željezničke infrastrukture, za čiju je izgradnju kudikamo lakše osigurati sredstva u europskim fondovima nego za izgradnju cestovne infrastrukture – vjeruje Bačić. Kritikama vladajućih pridružio se i njegov stranački kolega s juga Hrvatske Frano Matušić koji je zastupnike podsjetio da još postoje dijelovi Hrvatske koji su i dalje odcijepljeni od ostatka države i vape za autocestom.

– Jedan od njih je Dubrovačko-neretvanska županija, drugi je, recimo, Podravina, treći Sisak itd. Dakle, postoje dijelovi Hrvatske osim Istre i drugih središnjih dijelova kontinentalne Hrvatske koji također trebaju autocestu. Vaša vlast nije u dvije godine mandata uspjela napraviti ni desetak kilometara autoceste do Ploča, koja je u 80 posto radova bila završena. Dakle, ni desetak kilometara autoceste. Ja se nadam da će sada, nakon što je trebalo biti otvoreno prošle godine, pa ove godine do sezone, pa ove godine do 1. 10., pa ove godine do 1. 11. autocesta biti otvorena do Nove godine – prigovorio je Matušić.

Vidović mu je odgovorio da se za to nikako ne može prigovarati ovoj vladi. 
– Ova je vlada prva koja je ozbiljno pokrenula tu priču, dakle, da se krenulo s pelješkim mostom i sa svim ostalim kroz europske fondove. S druge strane, uzroke treba tražiti negdje prije, možda u bojenju tunela, možda u pranju tunela i slično – spremno je uzvratio Vidović i dodao da Hrvatska ima dobre autoceste te da je prema službenim podacima Hrvatska druga ili treća po izgrađenosti autocesta.

Laburist Branko Vukšić kazao je da su se ceste neravnomjerno gradile.

– Sasvim je sigurno da se s juga Hrvatske neće s vama složiti jer morate priznati da je jug Hrvatske odsječen od Hrvatske. Vrlo loša veza. I slažem se s gospodinom Matušićem da su mnogi dijelovi središnje Hrvatske odsječeni – kazao je Vukšić.

HNS-ova Natalija Martinčević podržala je ove izmjene zakona.

– Ovime se u svakom slučaju podiže investicijski potencijal državnih cesta i to je dobro jer su one u lošem stanju, treba ih i kvalitetnije održavati i povećati sigurnost na njima te, naravno, osigurati bolju prometnu povezanost – smatra Martinčević. Zamjerila je što se u izmjenama zakona nije mislilo na obrtnike te dodala kako se nada da će se u sljedećim izmjenama taj problem riješiti.

– Naime, u članku 73. Zakona o cestama propisuje se plaćanje naknade za korištenje prilaza na javnu cestu, a pravilnikom je cijena naknade određena od 15 do 30 kuna po četvornom metru prilaza mjesečno. Pa se tako ta cifra našim obrtnicima i poduzetnicima penje i do 1000 kuna mjesečno, što će reći da je riječ o jednom izrazito visokom nametu koji naši obrtnici i poduzetnici danas sasvim sigurno nisu u mogućnosti plaćati, odnosno uistinu ih uvelike opterećuje – objasnila je Martinčević.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 6

Avatar Django
Django
13:32 03.12.2013.

".....Kajin: - Svojedobno tamo početkom 2000. nismo bili za to, ali eto što se promijenilo..." ----------------------------------------------- Promijenio se samo džep u koji će kapnuti pinka. Sramota je da je tako nešto jedini razlog zašto je Dubrovnik odsiječen od ostatka Hrvatske.

Avatar Ponosangay
Ponosangay
13:51 03.12.2013.

E moji hadzovci gotovo je sada trebali ste zaustaviti pljačku Hrvatske koja isto išla i preko HACa a vi to niste uradili već se samo zaduživali a kilometar ceste nam 5 puta skuplji bio od njemačkog o tunelima i da ne pričamo! Sad imamo iste tako kao što ste i vi nesposobni sdp na vlasti pa sve što govorite jedni od drugima ne pije vode kod naroda! Zašto nemamo referendum o ustavnoj zabrani svima političarima koji su se bavili poilitikom od 1990 do 2014??

PE
pejok
20:11 03.12.2013.

Ako ima tko pametan u vladi neka pokaze tri prsta