Preliminarna financijska izvješća u kampanji za euroizbore 26. svibnja otkrivaju zanimljive detalje premda to nisu konačni financijski izvještaji jer stranke su do 18. svibnja Državnom izbornom povjerenstvu dostavile troškove za dosad fakturirane račune i dosad dospjele donacije, pa iznosi tko je dosad potrošio najviše (limit je 4 milijuna kuna), a tko najmanje novca nisu objektivni.
Mačekova Plava jabuka
Najviše donacija dosad je dobila stranka zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića, 518.940 kuna, ali zanimljivo je da su među najvećim donatorima njegove liste zagrebački ugostitelji. Tako su Stranki rada i solidarnosti – MB365 ukupno 40.000 kuna donirali Zlatko i Gioia Maletić, vlasnici bistro i caffe bara Oranž u centru Zagreba, a Zlatka Maletića povezivalo se i s ugostiteljskim objektom VIP na Cvjetnom trgu.
Na Maletića je krajem devedesetih godina bio pokušan atentat, poznat je i kao bivši dečko Vlatke Pokos, a bio je i svjedok na suđenju ekipi optuženoj za ubojstvo Vjeke Sliška na Cvjetnom trgu. Čak 90.000 kuna Bandićevoj stranci donirala je i tvrtka Helvetia d.o.o u vlasništvu Darka Milića koji je nekad bio vlasnik kafića Aruba i Guru na zagrebačkom Jarunu koje je pak Grad Zagreb, zajedno s ostalim jarunskim kafićima, 2006. godine htio rušiti jer se nisu uklapali u ondašnji novi urbanistički plan.
Za Milana Bandića u europskoj kampanji radi Ratko Maček, bivši spin doktor tadašnjeg HDZ-ova premijera Ive Sanadera, odnosno Bandićeva stranka angažirala je Mačekovu tvrtku Plava jabuka koja im je odradila zakup medijskog prostora za oglašavanje. Bandić je Mačekovoj tvrtki u dosadašnjem dijelu kampanje isplatio 832.592 kune. Ukupni rashodi kampanje Bandićeve stranke dosad iznose 958.914 kuna.
HDZ, prema prvim financijskim izvješćima, nije dosad potrošio najviše novca (iako imaju najviše na računu), nego je to SDP s 2,6 milijuna kuna, a ta je stranka dosad potrošila 1,46 milijuna kuna. HDZ dosad nije dobio ni kune donacija, a zakup medijskog prostora i Usluge promidžbe i informiranja na društvenim mrežama, billboardima i sl. rade preko tvrtke Diskurs u vlasništvu Ines Kozine.
Kozina je tu tvrtku osnovala 2017. godine, na godišnjoj razini prihodi su joj tek 135.000 kuna, ali prije je radila u Unexu, agenciji u sklopu nekadašnjeg Agrokora koja je radila za HDZ. Očito je odlaskom iz Unexa za sobom povukla i velikog klijenta – HDZ jer kako drugačije objasniti zašto je HDZ angažirao novu i nepoznatu agenciju. Na usluge tvrtke Diskurs HDZ je dosad potrošio 826.817 kuna.
U financijskom izvješću HDZ-a posebnu iskaču i iznimno mali računi koje su HDZ-ovci predavali u trošak kampanje. Tako su HDZ-ovi kandidati za EU parlament predali i račune od 10, 12, 20 i 22,30 kuna koje se, očito, odnose na troškove parkinga ili sl. Kao primatelji tog novca, naime, navedeni su gradovi Delnice, Zadar, Požega i Virovitica, a kao trošak usluge zakupnine/najma.
Računi s tako niskim iznosima nisu uočeni među prijavljenim troškovima Bandićeve liste i SDP-a dok kod mostovaca ima računa od 20-ak ili 50-ak kuna. Most je dosad potrošio 653.326 kuna, a od donacija su dobili 20.839 kuna. Donirale su ih fizičke osobe i članovi s iznosima od 300 do nekoliko tisuća kuna.
Prema strukturi troškova Mostovih kandidata, očito je da je riječ o kampanji od vrata do vrata jer su troškovi medijskog oglašavanja mostovaca vrlo niski, a najveći udio u strukturi troškova čine službena putovanja Mostovih kandidata, odnosno njihova terenska kampanja.
SDP je najviše novca potrošio na tvrtku MBM Media Agentur, kojoj je SDP za oglašavanje na portalima, radiju i televiziji platio nešto više od 1,2 milijuna kuna. Za promidžbu i informiranje (društvene mreže, billboard, back light...), tvrtki Europlakat plaćeno je više od 400 tisuća kuna, dok je tvrtka Welcome productions izradu predizbornog spota i fotografija naplatila nešto više od 300 tisuća kuna.
Za razliku od HDZ-a, SDP je prijavio da je prikupio 25.941 kunu donacija, uglavnom od fizičkih osoba. Simpatizeri i članovi su im uglavnom uplaćivali između 50 i 1000 kuna, koliko su uplatili predsjednik Glavnog odbora Erik Fabijanić i međunarodni tajnik SDP-a Domagoj Hajduković. Donacija drugih visokih dužnosnika i SDP-ovih europarlamentaraca zasad nema, kao ni donacije povjerenika u Europskoj komisiji Nevena Mimice.
Trošili na slatkiše
Najveću donaciju, od 5000 kuna, uplatio je Zdravko Lojna. Živi zid u kampanji je do sada potrošio nešto manje od 316 tisuća kuna. I njihovi najveći troškovi odnose se na oglašavanje na televiziji (170.781 kuna). Dosta su novca potrošili i na slatkiše, za što su Krašu u dva navrata platili 17.864 i 18.191 kunu, a najmanji prijavljeni trošak je onaj od 59 kuna za bankarske usluge.
– S predajom izvješća kasnile su najveće parlamentarne stranke – HDZ, SDP, Most, Živi zid, BM365... Izbornim sudionicima koji zaborave na rokove ili na propisani način ne dostave izvješća može se obustaviti isplata naknade troškova izborne promidžbe – upozorili su jučer iz Gonga. Sve liste do 25. lipnja moraju DIP-u dostaviti financijska izvješća za cijelu kampanju, onda će se točno znati koliko je koja lista potrošila u kampanji i koliko su točno iznosile donacije.
Most održao konferenciju o prijedlozima antikorupcijskih mjera
Gospodo novinarčići, vi koji se igrate novinara, morali biste znati da uredno knjigovodstvo podrazumijeva knjiženje svih računa. Knjigovodstvo ne poznaje velike i male račune. Ne valja vam kad se svi računi ne predaju, jer se nešto skriva, a ne valja ni kad se svi računi predaju jer eto neki su sumnjivo mali!