MORH

Helikopteri Mi-8 i nakon remonta stalno u kvaru

31.08.2003.
u 00:00
U MORH-u tvrde da su kvarovi u suglasju sa statističkim zakonitostima pouzdanosti pojedinih sustava, dakle očekivani
Pogledaj originalni članak

Ministarstvo obrane na remont je, uz 12 borbenih zrakoplova MiG-21, poslalo i šest transportnih helikoptera Mi-8 MTV1. Koliko je taj remont "uspješan" dokazuje i činjenica da su u četvrtak gasitelji na Velebitu ostali bez vode za gašenje požara jer se jedan od već remontiranih helikoptera pokvario. Na učestale i neočekivane kvarove upravo remontiranih helikoptera upozorili su nas i iz Zrakoplovno-tehničkog zavoda u Velikoj Gorici, gdje se remontiraju uz vodstvo ukrajinskih stručnjaka. Od šest planiranih, do sada su remontirana četiri helikoptera. Od njih je pak samo jedan, tvrde u ZTZ-u, potpuno ispravan, dok se preostala tri neprestano kvare.

Na dva helikoptera pojavljuju se opasne vibracije motora, kojih ranije nije bilo, što je bio i slučaj s onim koga su čekali gasitelji na Velebitu. Jednim od tih helikoptera, tvrde u ZTZ-u, na Hvar se nedavno vozio i predsjednik Stipe Mesić. Na sva tri helikoptera, nadalje, nekontrolirano raste i pada broj okretaja motora, a neispravan je i uređaj DISS-15, za koga u MORH-u vele da je pomoćni navigacijski uređaj te da "otkaz istoga nema utjecaja na letne osobine helikoptera". Ukupno se na helikopterima pojavljuje 10-15 kvarova koji se neprestano moraju otklanjati. Usto, ti su helikopteri samo remontirani kako bi im se produljio radni vijek, ali nisu modernizirani jer za to nije bilo novca.

- Netko će zbog takvog katastrofalnog remonta izgubiti glavu. Svi su dužni reći u kakvom su nam stanju helikopteri i MiG-ovi. U sve to upućeni su i zapovjednici eskadrila i zapovjednici zrakoplovnih baza. Knjižice tehničkog održavanja i naleta helikoptera koje ispunjavaju piloti pune su nepravilnosti - upozorava naš izvor iz ZTZ-a.

U MORH-u tvrde da su prilikom primopredaje helikoptera otkriveni i nakon toga, bez ikakvih posljedica, otklonjeni određeni tehnički nedostaci. Zatim u odgovoru nastavljaju:

"Pojava određenog broja tehničkih nedostataka po izvršenom remontu helikoptera u suglasju je sa statističkim zakonitostima pouzdanosti pojedinih sustava, te je time u potpunosti normalna i očekivana. Napominjemo da je izvođač remonta partner ZTZ-u u tom poslu i da se proces izvodi u Hrvatskoj, pred očima naših stručnjaka. Dokaz kakvoće izvršenog remonta jest i činjenica da su sva četiri do sada završena helikoptera uključena u zadaće protupožarne zaštite priobalja i otoka, gdje su u nepuna dva mjeseca letjeli ukupno 375 sati nad požarima."

U MORH-u ipak potvrđuju da se pojavljuje više tih kvarova te dodaju:

"Pojava tehničkih nedostataka po izvršenom remontu u potpunosti je očekivana i normalna. Kod nekih su se helikoptera tehnički nedostaci pojavili na vitalnim, a kod nekih na manje vitalnim sklopovima letjelice. Ono što je u navedenoj situaciji važno jest postupak u slučajevima pojave tehničkih nedostataka (neispravnosti). Ako se isti zanemare, u pitanju je gruba pogreška. Ako se, pak, isti otklone u najkraćem mogućem roku, ili u slučaju remonta reklamiraju izvođaču u jamstvenom roku, govorimo o ispravnom postupanju s aspekta zrakoplovno-tehničkog održavanja i sigurnosti letenja."

Iako posljednje informacije iz zrakoplovstva govore o zabrinjavajućoj situaciji u tom rodu vojske, u MORH-u tvrde da je situacija ista u svim rodovima vojske, ali da su zrakoplovci najglasniji. No, teško je shvatiti da se nakon remonta na helikopterima pojavljuju tako opasni kvarovi, koji ugrožavaju i letjelicu i pilote. Ti kvarovi, istina, do sada još nisu bilo kobni za pilote, kao ni i u slučaju MiG-ova. Barem tako zaključuju u MORH-u.

Pogledajte na vecernji.hr