Hrvatsko ratno zrakoplovstvo (HRZ) na putu je gubitka većeg dijela svojih sposobnosti. Nakon dva remonta obavljena u Ukrajini (6 helikoptera i 12 MiG-ova 21) od ukupno 18 letjelica preuzeto je službeno 10, no i ti preuzeti u nezadovoljavajućem su stanju. Iskustvo s ta dva remonta dovoljno je da se izvuče zaključak: idući remonti ne mogu se odraditi uz pomoć Ukrspecexporta jer je situacija u remontnim zavodima Ukrajine, kao i u samoj državi, kaotična. No MORH ne da nije donio takav zaključak nego se doznaje kako će i idući remont druge grupe od šest helikoptera MI-8 opet dobiti Ukrspecexport, ovaj put Zavod Aviakon u Konotopu, koji se nalazi na istoku Ukrajine, oko 100 km od ruske granice!?
Skraćivanje procedure
Večernji list poslao je upit MORH-u da razjasni kako to da opet planira angažirati istu ukrajinsku tvrtku bez obzira na loša iskustva, kašnjenja i slabo odrađen posao. I zar ne misle da je problematično letjelice remontirati u zemlji koja je na rubu ratnog sukoba. Iz MORH-a su odgovorili samo na pitanje o sudbini prve grupe helikoptera: "Možemo vas izvijestiti da su prva četiri helikoptera dovršena i predana na uporabu, a u tijeku je priprema petog helikoptera za letna ispitivanja. Šesti helikopter u završnoj je fazi montaže...". MORH kaže da je "za provedbu remonta prema MORH-u u svim segmentima odgovoran ZTC" pa da njih dalje pitamo.
To jest čudan stav jer pitanja su bila "politička", ne tehnička. Zrakoplovno-tehnički centar (ZTC), nažalost, samo je sjena zavoda koji je u bivšoj državi remontirao letjelice, no uz jako nastojanje ministra Ante Kotromanovića ZTC je uključen kao nositelj posla remonta helikoptera, a onda on "traži" podizvođače koji zapravo obavljaju remont. ZTC nije dosegao ni 20% sposobnosti remonta, tako da u Zagrebu ostaje trup, a motori, elise i najveći dio agregata odlaze na remont u Ukrajinu. Iz ZTC-a nisu mogli odgovoriti na "politička" pitanja, no potvrđuju da se "trenutačno vrši odabir podizvođača koji predstavljaju tvrtke iz različitih zemalja".
Neki stručnjaci, međutim, objašnjavaju zašto je ZTC uključen u posao remonta. Dobili su od RH certifikat da bi se izbjegle ili skratile procedure Zakona o javnoj nabavi RH. Tako je i ovaj natječaj objavljen usred ljeta i dan je kratak rok.
Lako "dogovaranje"
Na natječaj su se javili samo iz Rusije i Ukrajine, a ruski je ponuditelj otpao, navodno zbog sankcija NATO-a. I MORH-u i ZTC-u postavljeno je pitanje zašto se nisu obratili zavodima koji remontiraju rusku tehniku, a na teritoriju su NATO-a (u Poljskoj, Češkoj, Bugarskoj i Litvi).
Vjerojatno su skuplji, no sve se jače čuje mišljenje da se s Ukrajincima surađuje stoga što se lako dogovara "provizija". Najviše je takvih sumnji bilo prije ugovaranja posla remonta MiG-ova 21. MORH je sve demantirao i poslao avione u Odesu. I sada grizu nokte jer, činjenica je – borbene eskadrile nemamo, a preuzeti avioni lete po principu – jedan sat leta pa u hangar na popravak. Inače, prvi posao s helikopterima vrijedio je 81 mil. kuna, s MiG-ovima oko 135 milijuna, a remont druge grupe helikoptera vrijedi 94 mil. kuna. Poslove su kao najjeftiniji dobivali zavodi putem Ukrspecexporta. Na prvom poslu, remontu šest helikoptera MI-8 već je zapelo. Te su letjelice trebale biti dovršene još prije 8 mjeseci. Agregati, koji su iz Zagreba poslani na remont, zapeli su u Sevastopolju, čiji su zavod, kao i čitav Krim zaposjeli Rusi. Mjesecima su trajali pregovori da se s Krima vrate agregati. Ti se helikopteri sada dovršavaju u Zagrebu. No piloti već govore da se u barem dva od četiri preuzeta Mi-8 javljaju "duhovi" pa nisu sretni kada moraju letjeti njima. Ti se helikopteri nalaze u bazi u Divuljama. Do kraja srpnja 2014. trebalo je svih 12 MiG-ova 21 obavljati svoje zadaće. HRZ je preuzeo šest letjelica, no one nisu u dobrom stanju i već se mjesecima "podešavaju". S Ukrajincima su se opekli i drugi. Makedonska policija objavila je u utorak da je zbog pronevjere uhitila devet osoba, među kojima bivšeg visokog dužnosnika ministarstva obrane i dvojicu bivših zastupnika. Njih se sumnjiči da su tijekom remonta šest helikoptera u Ukrajini napuhali cijene izvedenih popravaka i prisvojili 2,3 mil. eura. Zanimljivo, posao s Makedoncima dogovarao je kao posrednik kontroverzni trgovac oružjem Yura Poljevoj. A on je, znaju to i mjerodavne službe, u vrijeme natječaja za MiG-ove viđan i u Zagrebu.
Sada SDP mora brzo okrenut negdje lovu da ne bi Milanović nakon premijerske fotelje išao u Remetinec.