TV TRENDOVI

Hoćemo li u budućnosti zbog virtualne stvarnosti postati likovi iz omiljenih serija? Razgovarali smo sa stručnjakom o televizijskim trendovima

Foto: Envato Elements
Foto: Envato Elements
Foto: Envato Elements
23.12.2021.
u 18:01
Gledanje televizije uvelike se promijenilo od njezinih početaka do danas. Od pozornog gledanja u televizor publika je postala ona koja samostalno kontrolira svoje sadržaje, a evo što to znači za budućnost televizije
Pogledaj originalni članak

Televizor – kutija je to katodnih cijevi s vrtećim sličicama i pratećim zvukom koja još je pred šezdesetak godina bila glavno mjesto okupljanja svake obitelji. Kako su se nekad okupljale ispred kamina i slušale pucketanje vatre, tako su se tada moderne, televizijske obitelji posjedale u dnevnu sobu i gledale informativni program. Svoje su dane prilagođavale TV vodiču, a programe su gledale pozorno i uvijek na istom uređaju. 

Sada, točno 72 godine nakon prve komercijalne upotrebe, gledanje televizije potpuno je drugačije iskustvo. Naime, promijenili su se i televizor, i televizija, ali i gledatelji. Televizor više nije ogromna i teška kutija, a televizija više nije samo na televizoru. 

Televizija je sada zalutala na mnoštvo drugih uređaja s pristupom internetu. Gledatelji pak više nisu samo pasivni promatrači koji oslobađaju večer jer se na TV- u prikazuje filmski klasik. Filmski će se klasik ipak prilagoditi njima – prikazivat će se kad oni to budu htjeli. 

Televizijski trendovi i navike gledatelja, očigledno su se promijenili. Kako bismo doznali koje su najveće razlike između televizije onda i danas te koji su uzroci silnih promjena, pričali smo s Marijom Fraculjem. Osim što je predavač na Algebri, Fraculj je stalni sudski vještak za marketing, k tomu ujedno i marketinški stručnjak te autor niza stručnih i znanstvenih članaka. 

– Otkad se pojavila u kućanstvima krajem prve polovice prošlog stoljeća, televizija se spajanjem glazbe, slike i riječi te objedinjavanjem prednosti ostalih medija prometnula u, sve donedavno, primarni izvor informacija i zabave i najmoćniji masovni medij u svijetu – komentira Fraculj. 

Samo 9 posto mladih ostalo vjerno tradiciji

On demand, ili televizija na zahtjev, jedna je od najvećih promjena koje su se televiziji dogodile. Zahvaljujući njoj, televizija se može gledati bilo gdje – na mobitelu tijekom putovanja do škole, ili pak na tabletu tijekom pauze za ručak. On demand platforma, poput EON TV-a, gledati se može i na pametnim televizorima s pristupom internetu, a osim što je dostupna na brojnim uređajima, korisnicima pruža velik broj raznovrsnih programa i bogat izbor filmova i serija. 

Foto: Envato Elements

Gledatelji, dakle, više nisu prikovani za televizor usred dnevne sobe, a sudeći prema rezultatima Nielsenovog istraživanja, to im se sviđa. Tako samo 9 posto gledatelja do 34. godine televiziju gleda na tradicionalan način. Najviše ju konzumiraju starije dobne skupine, a to je komentirao upravo Mario Fraculj.  

– Ono što u najvećoj mjeri karakterizira današnjeg modernog gledatelja TV sadržaja jest kontrola. Streaming i on-demand usluge omogućuju mu da gleda što želi, kada želi i na kojem god uređaju želi. Gledatelji iz gotovo svih dobnih skupina sve manje gledaju tradicionalnu, linearnu televiziju s fiksnim vremenskim rasporedom programa. Milenijalci i pripadnici generacije Z televiziju doživljavaju kao nešto što mogu gledati na bilo kojem uređaju, televizoru, laptopu, tabletu ili pametnom telefonu – zaključuje Fraculj. 

Prema istraživanju koje je provela europska agencija Kantar Media, gledatelji u dobnoj skupini do 24. godine gotovo pa uopće ne gledaju linearnu televiziju. Koriste ju samo u slučaju nekog događaja što znači da će na tradicionalan način pratiti jedino sportska natjecanja ili prijenose drugih aktualnih događanja. Također, koriste ju u slučaju kada se zažele, takozvanog, pasivnog gledanja – kada samo žele upaliti televiziju i gledati štogod trenutno mogu. 

Nešto starije dobne skupine, gledatelji do 54. godine oni su koji kombiniraju linearno s nelinearnim gledanjem što znači da gledaju i tradicionalnu televiziju i onu on demand. Međutim, ispitanici iz istraživanja objasnili su kako on demand način gledanja prakticiraju većinom iz potrebe – kada na klasičnoj televiziji ne pronađu sadržaj za sebe. Pripadnici ove dobne skupine, čak i kada gledaju „na zahtjev“ preferiraju koristiti televizor kao odabrani uređaj dok mobitele, tablete i računala vole izbjeći.

Foto: Envato Elements

Personalizacija i multitasking

Osim što sve više upotrebljavaju on demand televiziju, gledatelji žele da ona bude i personalizirana. To znači da na početnoj stranici svojeg on demand servisa preferiraju vidjeti sadržaj koji im je ponuđen na temelju dosadašnjih preferencija i navika gledanja. Upravo ovo,  Fraculj izdvaja kao još jednu bitnu karakteristiku

 – Današnje generacije žele personaliziranu televiziju koja će im nuditi odgovarajuće sadržaje ovisno o njihovom raspoloženju te im je važna prenosivost sadržaja, s uređaja na uređaj i s lokacije na lokaciju – komentira ovaj stručnjak.

– Eksplozivan rast broja mobilnih uređaja doveo je do fenomena „višeekranskog gledanja“ ili multiscreeninga kao popularne prakse s kojom raste i društvena dimenzija gledanja televizije – komentira Fraculj. 

Pri „višeekranskom gledanju“, gotovo je svim ispitanicima televizija bila prvi ekran kojeg su kombinirali s drugim ekranom, a to je najčešće bio mobitel. Nakon mobitela, najpopularniji su tableti pa čak i prijenosna računala. Ovi drugi ekrani najčešće služe za pregledavanje društvenih mreža tijekom gledanja sadržaja na televiziji. Multiscreening je praksa koja gledateljima onemogućava koncentraciju samo na primarni sadržaj pa se pojavljuje i raspršenje fokusa. 

Budućnost televizije 

U budućnosti, televiziju i njezine gledatelje zasigurno očekuju još svakojake promjene, a Mario Fraculj ovdje ističe trend virtualne stvarnosti koji se već polako počeo uvoditi u TV sadržaje i gledateljima omogućavati još veću kontrolu. 

–  Ta će tehnologija omogućiti gledateljima da se ubace u TV seriju i gledaju kao da se nalaze tamo, pa čak i svojim aktivnostima utječu na radnju serije – nadodaje.

Nadalje, pretpostavlja se još veća prevaga on demand platformi nad klasičnom televizijom, i to upravo zato što pružaju više mogućnosti. Unatoč tome, nestanak klasične televizije nije vjerojatan jer njezino gledanje nije aktivnost usmjerena samo prema informiranju. 

Gledatelji sadržaj konzumiraju i zbog nostalgije ili pak druženja s obitelji i prijateljima. Nadalje, prilagođavanje dana TV vodiču i iščekivanje početka serije nekim gledateljima i dalje pruža zadovoljstvo kojeg se neće odreći. 

Puno više od televizije

EON TV vodeća je over the top platforma u jugoistočnoj Europi za 40 milijuna ljudi, a dostupna u Hrvatskoj od lipnja ove godine. Sadrži bogatu ponudu domaćih i međunarodnih programa, ali i jedan od najbogatijih kataloga filmova i serija. Gledateljima je na raspolaganju više od 160 televizijskih kanala, uključujući i preko 80 kanala u HD-u koji se mogu pogledati do sedam dana unatrag. Uz desktop i mobilnu verziju aplikacije, EON TV je dostupan i putem aplikacije za Smart TV te EON SMART BOX-a.

Sadržaj nastao u suradnji s Telemach Hrvatska.

STRAVIČAN ZLOČIN

Majka učenice koja je bila u razredu za vrijeme napada ispričala detalje: Uletio u razred, djeca su se sakrila ispod klupa

Dječak koji je zadnji ostao u razredu je preminuo, a drugi dječak je ozlijeđen i prevezen u KBC Rebro. Bogović je ispričala kako njena djevojčica teško razgovara o napadu. "Trebalo je vremena da ona uopće poveže događaj. Iz svega se moglo saznati da je vidjela napadača, da je vidjela krv, da je vidjela napad na učiteljicu, nije vidjela nož" rekla je majka djevojčice.

Pogledajte na vecernji.hr