“Namjera ustaškog vodstva bila je stvaranje etnički čiste hrvatske države. Na udaru ustaškog terora našli su se Srbi, Židovi i Romi. Uspostavljanjem NDH započeli su i progoni Židova i oduzimanje imovine. Uostalom, ustaškim su progonima bili izloženi svi oni koje su vlasti smatrale protivnicima svog režima bez obzira na nacionalnu i stranačku pripadnost”, mali je to dio nedvosmislenog sadržaja ispisanog u udžbeniku povijesti iz kojega uče hrvatski učenici osmih razreda u sklopu nastavne jedinice “Drugi svjetski rat”.
Židovi spominjani usputno
Dapače, poučavanje o holokaustu u Republici Hrvatskoj ugrađeno je u nastavu povijesti u svom povijesnom kontekstu, obvezno u osnovnom kao i srednjem obrazovanju – kako u gimnazijskim tako i u strukovnim školama. Uostalom, osim predmeta povijesti, a na temelju kroskurikularnog pristupa, poučavanje o povijesti Židova i holokaustu uključeno je i u nastavu drugih predmeta – vjeronauka za 7. razrede i hrvatskom za osme razrede, a u srednjim se školama to gradivo uči u vjeronauku (1. i 2. razred), psihologiji i sociologiji (3. razred), filozofiji, umjetnosti i etici (4. razred).
Promjene poučavanja o holokaustu značajne su posljednjih desetak godina – do 2000. godine genocid nad Židovima u Drugom svjetskom ratu kao pojam nije postojao u hrvatskom školskom sustavu. O holokaustu se u našim školama do tada govorilo uglavnom kao o teroru i zločinima okupatora i njihovih saveznika ustaša ili kao o „zločinu genocida“, a Židovi su tek usputno spominjani. Zahvaljujući HNOS-u (2006. godine) holokaust je postao obvezan sadržaj u programu nastave povijesti i sastavni dio svih udžbenika.
“Broj sati posvećen poučavanju o holokaustu nije točno određen i ovisi o vrsti škole, nastavnom programu i modelu poučavanja. Broj sati varira od jednog sata u strukovnim školama do 35 ili čak 70 sati u nekim gimnazijama kao izvannastavni ili izborni program. Analizirajući teme koje nastavnici uključuju u poučavanje o holokaustu može se zaključiti da se više fokusiraju na narative orijentirane na počinitelje nego na istraživanje odgovora žrtava na progone i genocid”, citat je iz velike analize trenutačnog sadržaja o holokaustu u hrvatskim školama kojega je istražila Loranda Miletić, viša savjetnica za povijest Agencije za znanost i obrazovanje. Kako u svojoj analizi ističe Miletić, stručnjake dodatno zabrinjava, i vidljiv je u našim i stranim kurikulima i udžbenicima, očit nedostatak naglaska na židovskom životu i kulturi prije Drugog svjetskog rata.
Žrtve zanemarene
“Postojao je niz izazova u poučavanju i učenju o holokaustu na koje je trebalo i na koje još uvijek treba odgovoriti. Pri tome mislim na ograničene sadržaje o holokaustu u nastavnim programima i udžbenicima, nedostatak narativa o motivaciji, izazovima i djelima počinitelja, žrtava, promatrača i spašavatelja, nedostatak naglaska na život i kulturu Židova prije i poslije Drugoga svjetskog rata, u Europi i u Hrvatskoj. I dalje su otvorena pitanja koji pristup odabrati, onaj orijentiran na povijesnu znanost ili onaj usmjeren na kršenje ljudskih prava i traženje odgovora na vjerska i filozofska pitanja; kako statistici ubijenih dati glas pojedinca i kako ojačati nastavničke kompetencije za poučavanje holokausta”, istaknula je u analizi obrade holokausta Loranda Miletić.
A do tada, kako ističu u Ministarstvu obrazovanja, u 13 godina oko 700 nastavnika odazvalo se stručnim skupovima o poučavanju o holokaustu, a oko dvjestotinjak nastavnika različitih predmeta u inozemstvu je sudjelovalo na edukacijama. Godišnje 25 nastavnika sudjeluje na seminaru Međunarodne škole za poučavanje o holokaustu Yad Vashem u Izraelu, zahvaljujući podršci veleposlanstva SAD-a u Zagrebu, svake godine dvoje do četvero nastavnika odlazi na edukaciju u SAD. Nastavnici sudjeluju i na seminarima koje organiziraju Vijeće Europe i druge međunarodne organizacije kao što je Ireland Holocaust Educational Trust.
kako se to nastavnici godinama educiraju, čak i u inozemstvu, da uče djecu o holokaustu u Jasenovcu , a nikakvo ozbiljni znanstveno istraživanje Jasenovca nije do sada učinjeno .Svaki pokušaj da se znanstveno utvrdi istina o Jasenovcu blokira se od" hrvatskih"vlasti .