Način na koji je većina medija u Hrvatskoj objavila vijest o Živojinovićevoj smrti, način na koji su ga predstavili, a posebno diskretna osuda svih onih koji, eto, ne žale za “velikim umjetnikom” niti se rado sjećaju vremena (i države) u kojoj je on bio zvijezda (petokraka), zaslužuje osvrt. To ujedno može biti i hommage doživotnom predsjedniku SKJ i SFRJ Josipu Brozu Titu u povodu jednog od brojnih datuma rođenja i službenog rođendana.
Opisujući svoje podrijetlo u nekom od intervjua, Živojinović je naveo da mu je majka “bila član KPJ od 1936.”, a otac “radikal, telohranitelj Nikole Pašića”. On je, prije nego što je postao glumac, “radio kao milicioner, moler, stolar i kao izvršilac u opštini Vračar”. Nije li to idealan materijal za dobra Jugoslavena koji je uz to bio, kako sam navodi, i aktivan član Saveza komunista Jugoslavije. Živojinović je u medijima posebno isticao da je bio dobar prijatelj s J. B. Titom, što je potvrđivao i raznim anegdotama: “Tito me često pozivao u kuću i tražio da mu pričam viceve na njegov račun. ‘Ma, neću!’ – odbijao sam. ‘Da pričam, a da me onda ovi vaši ‘apse’. ‘Nemoj da brineš: u ovoj državi samo ja hapsim!’”
Hvalio se kako su J. B. T. i on imali puno toga “zajedničkog”, što ne čudi ako se podsjetimo da je Tito gotovo svaki dan gledao po dva filma, imao svoga privatnog kinooperatera i teško da je razlikovao glumca Velimira Živojinovića od arhetipskog partizana kojega je “Bata” uprizorio u bezbrojnim filmovima koseći mrske neprijatelje efikasnije od čitave Prve proleterske.
Tu “bliskost” na poseban način potvrđuje jedna Živojinovićeva priča: “Sedimo kod njega jedna mlada dama i ja. Ona se obukla onako, kao za predsednika. Ćaskamo malo, i posle nekog vremena ‘upeca’ se on na njenu garderobu i držanje. Krenu rukom u zabranjenu zonu. Ja mu skrenem pažnju na ponašanje, opomenem ga tiho da je to nepristojno. Kažem mu malo kroz šalu, malo kroz zbilju: ‘Sram vas bilo’, i udarim ga po ruci. ‘Ćuti, mali! I idi napolje’, izbacio me Tito napolje. Pa nisam mogao da kažem ‘ne’ čoveku koji je Staljinu rekao ‘ne’.” Možda onima koji ne pamte Brozova vremena treba dodatno objasniti kako je “mlada dama” koja je došla sa Živojinovićem ostala sa starim diktatorom kojem se nije moglo reći “ne” i prije negoli je on Staljinu “rekao ne” ili je Staljin njemu – svejedno. Živojinović je bio ogorčen na one koji su se puno kasnije, nakon propasti komunizma, usudili (a on nije kada je morao) kritizirati J. B. Tita: “Što o tome nisu pričali dok je bio živ? Nisu smeli da pisnu! U toj se državi znalo ko je gazda. U svakoj republici”.
Tito nije bio jedini “gazda” s kojim je Živojinović prijateljevao: “Kada sam pre nekoliko godina posetio Castra, pitao sam ga imaju li na Kubi neku opoziciju. ‘Kako ne?!’ – odgovorio je. ‘Pa, gde su?’ – čudio sam se. ‘U zatvoru, gde bi bili?!’ E, i kod nas se znalo. Bili smo ozbiljna država”. Fasciniran “ozbiljnošću države” i energičnošću “novoga gazde” Slobodana Miloševića, kandidirao se Živojinović na prvim izborima 1990. te je izabran za “poslanika” u Narodnoj skupštini Republike Srbije. Od 1991. godine aktivan je na političkoj sceni kao član Miloševićeve Socijalističke partije Srbije. Biran je u pet saziva Narodne skupštine: 1990., 1992., 1993., 1997. i 2000. godine, s neprekidnim mandatom od ukupno dvanaest godina. U rujnu 2002. bio je kandidat Socijalističke partije Srbije na izborima za predsjednika Srbije. Nakon izbora u prosincu 2003. povukao se iz politike. Bio je predsjednik Komisije za predstavke i žalbe Narodne skupštine, neprekidno od 1992. do 2000. godine. Kome nešto u Srbiji nije bilo pravo, mogao se žaliti Velimiru Bati Živojinoviću.
Kao što je vjerno slijedio J. B. Tita, tako je slijedio i Miloševića. U jednoj skupštinskoj raspravi u ožujku 1992. rekao je: “Ja otvoreno kažem da je sramota kad se neko u ovom trenutku bori da se skloni Slobodan Milošević. Zar da padne predsednik, padne vlada i raspusti se Skupština u trenutku kad Srbija ima 300.000 vojnika na ratištima u Hrvatskoj?” Toliko je bio fasciniran Slobodanom Miloševićem da je 2013. ustvrdio kako Milošević zapravo nije umro jer “njega niko nije video mrtvog”.
Što je priča nevjerojatnija, lakše je u nju povjerovati. J. B. Tito i svijet koji ga je okruživao nije previše mario za razlike između (ideološko-političke) fikcije i stvarnosti. Samo to objašnjava lakoću s kojom je Živojinović u intervjuu jednom sarajevskom tjedniku pričao o režiseru Hajrudinu Šibi Krvavcu: “Bio sam na Palama, sedam meseci snimao neku komediju, Šiba je bio u Sarajevu. Kao i svi Sarajlije tih godina, živeo je teško. Mislim da je umro od gladi…” Ništa njemu nije bilo čudno u tome što je njegov kolega “umro od gladi” u Sarajevu dok je on na Palama “snimao neku komediju”. Čak se upustio u daljnje tumačenje ratne situacije pravdajući se nekadašnjoj publici: “Nažalost, nisam ništa mogao. Bio sam jedan, usamljen. Video sam da je na Trebeviću postavljeno pedesetak topova čije su cevi bile uperene ka Sarajevu. Neki ludaci su povremeno prilazili i pucali. Videvši jednoga od njih – u pitanju je bila poznata ličnost, sa kojom sam do tada bio na ‘vi’ – doleteo sam i počeo da urlam: ‘Šta radiš, bre, čoveče?! Koga si pogodio?!’ ‘Ne znam’ – odmahnuo je rukom. Učinio je zločin za koji, osim mene, ne zna niko”.
Eto, da ne bi tog “ludaka” i sličnih, ne bi valjda ni bilo rata, niti bi Sarajevo i mnogi drugi gradovi bili razoreni. Pedesetak topova bilo je tu tek tako – rekviziti za novi film o Valteru, koji ovaj put ne brani Sarajevo, nego snima “neku komediju” dok “ludaci” pucaju na grad koji je nekada branio ili se to barem tako govorilo.
Velimir Živojinović, za prijatelje i jugonostalgičare “Bata”, umro je, a da nije osvijestio svoju ulogu u zločinstvima koja su se oko njega događala, a u kojima je i sam sudjelovao, bez obzira na to što je igrao sporednu ulogu ili je tek statirao. Proslavio se “Bata” glumeći likove partizana što nemilosrdno ubijaju Nijemce, ustaše i četnike u ratnim filmovima, a osramotio se gledajući bezobzirno u stvarnom životu kako dojučerašnji “partizani” ubijaju mnoge Hrvate, Bošnjake i Albance koji su gledali njegove filmove.
Danas se još samo Kinezi, Kubanci i (možda) Sjevernokorejci oduševljavaju Valterom – filmom čiji glavni glumac, u stvarnom životu, usred rata, uz kanonadu topova snima “neku komediju” dok mu režiser u opkoljenom Sarajevu umire od gladi. Ništa nije gore za film od toga da ga tragika života nadmaši i učini banalnim. Takve filmove gledaju samo još oni koji u dubokoj žalosti i beznadnoj izgubljenosti miješaju fikciju i stvarnost – film i život – bivšu Jugoslaviju i sadašnje samostalne države. Oni koji žive u “paralelnoj jugoslavenskoj stvarnosti” suživljeni s jednim dugim – dugometražnim filmom koji se stalno ponavlja – očekujući kako će idući put ipak završiti happy endom.
Dugo su se nadali da će se Boris (Dvornik) i Bata jednoga dana ipak pomiriti, ne shvaćajući da su njihovi filmski likovi, a ne oni prijateljevali, a da je njihovo “prijateljstvo” zapravo ideološki konstrukt – zapadnija verzija “Bore i Ramiza”, odnosno “Mome i Uzeira”. Nadaju se oni, nesretni, i dalje, da će Jugoslavija tijekom sljedećeg prikazivanja filma ipak opstati, jer bila je to “ozbiljna država” u kojoj se znalo tko “hapsi”, gdje se nalazi “opozicija” i tko smije gurati ruku “u zabranjenu zonu”.
Dusko ... ne vidim gdje sam ja to izrazio nepostovanje spram g. Lucica. Ono sto sam napisao je vrlo jasno ... malo ljudi je osvijestilo svoju ulogu u vremenu iza nas. Nije ni "Bata Zivotinja", ali mi osvjestenje jednostavno nije jak argument kad ga stavim u kontekst svih drugih ljudi i cinjenice da je taj covjek umro. Da ... neki ljudi ga sad spominju u "svjetlijem" kontekstu nego sto je isti za zivota bio, ali eto ... kao sto rece ... svi imaju pravo na svoje misljenje. U cemu je moja poveznica s Tudjmanom maliciozna? Zar nema hrpa ljudi, pa i glumaca, koji svako malo spomenu kako su bili prijatelji, poznanici ili kucni intimusi s pokojnim predsjednikom i kako bas oni znaju i mogu tumaciti sto je predsjednik mislio kad je rekao ili napisao ovo ili ono ... u cemu je poanta? Bilo bi dobro procitati cijeli intervju s Batom koji se ovdje spominje jer neki dijelovi bacaju i malo dodatnog svjetla na lik i djelo pokojnika. Ako cemo im vjerovati, naravno.